ویژه نامه ها

اشتراک الکترونیکی روزنامه

CAPTCHA ی تصویری

شماره های پیشین

مسابقه دانستنی‌های تغذیه

تاریخ درج : یکشنبه ۲۱ امرداد ۱۳۹۷
شماره روزنامه: 

متن زیر مسابقه‌ای است همراه با جوایز ویژه که علاقه‌‌مندان برای شرکت در آن می‌توانند با توجه به نکات ارائه شده، پاسخ سوال‌ چهارگزینه‌‌ای را با ذکر‌ نام ‌و ‌نام‌ خانوادگی و نیز قید «مسابقه دانستنی‌های بهداشت» به شماره 09139026414 پیامک کنند. ضمنا آخرین مهلت شرکت در مسابقه 25 مرداد ماه است.

 

 

    نقش تغذیه در سلامت بانوان
نقش تغذیه در سلامت بانوان از زمان کودکی تا سنین سالمندی کاملا انکارناپذیر است، اما آنچه باید به آن توجه داشت، این است که بیشتر عادات غلط و شیوه زندگی نامتعادل می ‌تواند در سال های اولیه زندگی زنان پایه‌ گذاری شده و شکل گیرد و متاسفانه در آینده عادات غذایی آموخته شده از مادر به فرزندان از جمله دختر بچه‌های امروز که مادران آینده هستند، منتقل می‌ شود. مثل گرایش به بیش از حد خوردن، عادت به طعم شوری و شیرینی یا بدخوری و استفاده از روغن‌ها و چربی ‌ها و غذاهای سرخ ‌کرده به میزان زیاد. در واقع، در دوران کودکی عدم برخورداری دختر بچه‌‌ها از تغذیه متناسب با سن و نیاز آنها و همچنین متعادل و متنوع، کودکان را به سوی سوء تغذیه و کندی یا توقف رشد جسمی و ذهنی سوق می‌ دهد و نتیجه دیگر آن، بانوان میانسال یا سالمندانی در آینده است که با انواع بیماری ها مواجه می ‌شوند.

 

 

   تغذیه دوران جوانی و سالمندی
در سنین جوانی و میانسالی زنان بیشتر از مردان دچار برخی از بیماری ها از جمله کم خونی، فقرآهن و سرطان سینه می‌ شوند که نوع تغذیه در بروز آنها بی ‌تاثیر نیست. به طوری که مصرف غذا های حاوی آهن مثل انواع گوشت، جگر، تخم مرغ، غلات و حبوبات به‌ویژه جوانه‌‌زده آنها، سبزیجات از جمله اسفناج، مغزیجات و خشکبار می ‌تواند به کاهش بروز کم‌خونی فقر آهن کمک کند، به‌ویژه اگر منابع گیاهی و حیوانی حاوی آهن در کنار هم و همراه با میوه و سبزیجات تازه خورده شوند. مصرف این غذاها قبل و در زمان قاعدگی نیز به کاهش عوارض عصبی و دردهای این دوران کمک می‌‌کند. توصیه می ‌شود چای و قهوه و دم‌کرده‌‌های گیاهی و لبنیات یک ساعت قبل و دو ساعت بعد از غذا خورده شوند تا از جذب آهن ممانعت نشود.یک رژیم غذایی بر پایه منابع گیاهی در مقایسه با رژیم های پرچرب و حاوی منابع زیاد حیوانی می ‌تواند تا حد زیادی در پیشگیری از سرطان سینه در زنان موثر باشد. بنابراین افزایش مصرف میوه و سبزی ‌تازه و استفاده از منابع ‌غذایی حاوی اسیــــد ‌فولیک مثـــــل سبوس‌، جوانه‌گندم، مارچوبه، کلم ‌بروکلی، اسفناج، لیمو، موز، طالبی و توت ‌فرنگی توصیه می‌شود. همچنین کاهش مقدار کل چربی ‌های رژیم به ویژه چربی های اشباع و کاهش مصرف بیش ‌از ‌اندازه گوشت قرمز، به حداقل رساندن اضافه‌ وزن و چاقی و افزایش فعالیت ‌بدنی به مدت حداقل چهار ساعت در هفته کمک شایانی به جلوگیری از بروز سرطان می ‌کند.

 

 

   تغذیه در دوران بارداری و شیردهی
سلامت مادر، جنین و کودک در این دوران تا حد زیادی به نوع تغذیه مادران بستگی دارد. به‌طوری که نیاز به انرژی و مواد مغذی به خصوص آهن، ید، اسیدفولیک، کلسیم، ویتامین های ‌ث و گروه‌ ب و اسیدهای ‌چرب مفید و همچنین پروتئین بیش از قبل است، نیاز به ویتامین‌آ در دوره شیردهی بیشتر است اما در دوران بارداری مصرف زیاد خوراکی‌های حاوی ویتامین‌آ به دلیل ایجاد مسمومیت توصیه نمی ‌شود، رعایت تنوع ‌و تعادل و تناسب در رژیم‌ غذایی مادران ضروری است و برای کاهش احتمال خطر سقط‌ جنین یا نواقص مادرزادی یا مرده‌زایی بهتر است در خوردن برخی از خوراکی ها در دوران بارداری از جمله ماهی ‌های بزرگ و کوسه ‌ماهی، تخم‌ مرغ عسلی و کهنه یا نپخته، پنیر نرم، گوشت نیم‌پز، قهوه و الکل و جگر احتیاط شود.

 

 

    سوال مسابقه
کدامیک از جملات زیر صحیح نیست؟
الف)‌عادات غذایی از مادر به فرزند منتقل می‌شود.
ب)‌کاهش وزن و افزایش فعالیت ‌بدنی به جلوگیری از بروز سرطان کمک می‌‌کند.
ج)ویتامین‌آ در دوره شیردهی و بارداری توصیه می‌‌شود.
د)هیچ کدام

 

 

    نام برندگان هفته پیش
آتوسا موسوی
فریدون محمدی

 

 

    نحوه دریافت جوایز
 برندگان عزیز برای دریافت جوایز خود می‌‌‌توانند ضمن تماس با شماره 32218182 و همراه داشتن کارت شناسایی به دفتر روزنامه اصفهان‌ زیبا‌(15‌روز مهلت برای دریافت جوایز) مراجعه کنند. ضمنا پاسخ هفته پیش گزینه د بود.

url : http://www.isfahanziba.ir/node/79275

اصفهان زیبا را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

 

 

ضمائم روز

پیوست‌ها

  

 

 

بایگانی