ویژه نامه ها

اشتراک الکترونیکی روزنامه

CAPTCHA ی تصویری

شماره های پیشین

مسابقه دانستنی‌های بهداشت

تاریخ درج : چهارشنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۸

متن زیر مسابــقـه‌‌ای اســـت همراه با جــوایــز ویژه که علاقه‌‌‌مندان برای شرکت در آن می‌توانند با توجه به نکات ارائه شده، به پرسش چهار‌گزینه‌ای پاسخ دهند و جواب را با ذکر‌ نام، ‌نام‌ خانوادگی و نیز قید «مسابقه دانستنی‌‌های بهداشت» به شماره 09139026414پیامک کنند؛ در ضمن زمان نهایی برای شرکت در مسابقه پنج روز پس از چاپ است.

تغذیه سالم در طول سفر اربعین 

مائده پیراسته فرد‌، سمیه خیاط مقدس، ویدا رحیمی،  کارشناسان تغذیه مرکز بهداشت شماره دو : به طور معمول میان راه و در مقصد، به زائران انواع و اقسام غذاهای نذری داده می‌شود. با این باور که خوردن غذای نذری مشکلی ایجاد نمی‌کند، نباید خود را در معرض غذاهای مختلف با مزاج‌های متفاوت قرار دهیم. اگر مزاج ما گرم است، باید از گرمی‌ها و شرایطی که گرمی‌مزاج را بالا می‌برد، پرهیز کنیم و در صورت سردی مزاج از مصرف غذاهای با طبع سرد بپرهیزیم. چاق‌ها مزاج ‌تری دارند و باید از مصرف حجم بالای غذاهای سنگین پرهیز کنند و لاغرها باید غذاهای قابل هضم بخورند و تعداد وعده‌هایشان بیشتر، اما در حجم کم باشد.غذاهای عراقی معمولا سنگین است و معده‌های ما شاید به قدرت و قوت معده‌های افراد ساکن عراق نباشد. از غذاهای مرسوم عراق برنج و لوبیا و نخود پخته است. توصیه بر این است پودر زیره سبز، آویشن و نعناع همراه داشته باشید که اگر ناچار به خوردن غذای نفاخ شدید، روی غذا میل کنید یا داخل دوغ و ماست‌های دربسته بریزید. برای مثال فلافل سنگین و تند است، صفرا را بالا می‌برد و موجب بی‌خوابی و خارش پوست می‌شود، بنابراین مصرف آن برای گرم مزاجان مناسب نیست .هنگام گرسنگی غذا بخورید، نه هر زمان که به غذا رسیدید. میوه‌‌ها را در میان وعده استفاده کنید، نه همراه با غذا. چند نوع غذا را با هم نخورید. پرخوری و درهم‌خوری منجر به پری معده و سنگینی و کرختی و مانع از ادامه پیاده‌روی می‌‌شود. غذاهای مانده و سخت هضم و سنگین یا غذاهایی را که عدس و بادمجان دارند، کمتر بخورید، چون این غذاها سبب گرفتگی عضلات و بی‌خوابی می‌شوند. حتما از غذاهای تازه و گرم مصرف کنید و غذا را برای وعده بعدی نگه ندارید.مصرف پیاز و گاهی سیر تازه اشکال ندارد، چون داخل غلاف بوده و انسان به تمیزی آن اطمینان دارد، البته به شرطی که از قبل بریده نشده باشند. حتما غذا را به صورت نشسته و با آرامش کامل بخورید. غذا را خوب بجوید و پس از میل غذا چند قدم پیاده‌روی مختصر  انجام داده و سپس بعد از نیم‌ساعت استراحت داشته باشید تا عملیات استقرار و هضم غذا به خوبی انجام شود، سپس به پیاده‌روی ادامه دهید. مقداری نمک همراه داشته باشید. نمک بهترین پاک‌کننده و میکروب‌کش است. استفاده از دم کرده لیمو با آب‌جوش یا نوشیدن چای لیمو عمانی که گاهی در حین پیاده‌روی به زائران داده می‌شود و پاشیدن پودر لیمو عمانی روی غذاهای گرم و سنگین پیشنهاد می‌شود.سرد مزاج‌ها برای انرژی گرفتن و گرم شدن، انجیر و بادام خامی‌که داخل پوسته باشد یا پسته و مویز همراه داشته باشند و به دفعات و به میزان کم در حین پیاده‌روی مصرف کنند. برای تامین انرژی سریع، عسل گزینه مناسبی است. می‌توانید عسل را به تنهایی مزه مزه کنید یا بمکید یا همراه با آبلیمو آن را جرعه جرعه بنوشید.مصرف زیاد خرما برای مردم ایران و به‌خصوص مردم مناطقی که زیاد خرما نمی‌خورند، مناسب نیست. چون خرما با تولید اخلاط زیادی همچون صفرا و سودا فرد را دچار آلرژی، خشکی و جوش‌‌های پوستی و حرارت و گرمی‌خون می‌کند.از نوشیدن و حتی تست کردن قهوه‌های خیلی تلخ و غلیظ عراقی‌(عربی) که بوی سوختگی دارد، به شدت بپرهیزید، چون سازگار با مزاج ایرانی‌ها نیست. مصلح قهوه، انجیر و بادام است. از مصرف چای زیاد حتی اگر رقیق باشد، اجتناب کنید، چون مدر بوده و سبب خشکی مزاج می‌‌شود.بهترین و مناسب‌ترین نوشیدنی برای همه افراد، آب جوشیده ولرم شده همراه با عسل‌(انواع یک نفره بسته‌بندی شده) و لیموترش تازه و گلاب است. استفاده از گلاب و خوردن و بوییدن و ریختن آن روی بالش و چفیه توصیه می‌شود.

پرسش مسابقه 

کدام جمله صحیح نیست؟

الف)‌در صورت مصرف قهوه از انجیر و بادام استفاده کنیم.

ب)‌میوه‌‌ها را همراه با غذا استفاده کنیم.

ج)‌از آویشن و نعناع برای هضم غذا استفاده کنیم.

د)غذاهای سنگین باعث خواب آلودگی و گرفتگی عضلات می‌شود.

نام برنده شماره پیش: ثریا احمدی

 نحوه دریافت جوایز برندگان:می‌توانند برای دریافت جوایز خود ضمن تماس با شماره 32218182 و همراه داشتن کارت شناسایی به دفتر روزنامه اصفهان‌ زیبا‌(15‌روز مهلت برای دریافت جوایز) مراجعه کنند. در ضمن پاسخ هفته پیش گزینه «ج» بود.

 

url : http://www.isfahanziba.ir/node/102379

اصفهان زیبا را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

 

 

ضمائم روز

پیوست‌ها

  

 

 

بایگانی