ویژه نامه ها

اشتراک الکترونیکی روزنامه

CAPTCHA ی تصویری

شماره های پیشین

مسابقه دانستنی‌های بهداشت

تاریخ درج : پنجشنبه ۲۱ تیر ۱۳۹۷
شماره روزنامه: 

متن زیر مسابقه‌ای است همراه با جوایز ویژه که علاقه‌‌مندان برای شرکت در آن می‌توانند با توجه به نکات ارائه شده، به سوال‌ چهارگزینه‌‌ای پاسخ را با ذکر‌ نام ‌و ‌نام‌ خانوادگی و نیز قید «مسابقه دانستنی‌های بهداشت» به شماره 09139026414 پیامک کنند. ضمنا آخرین مهلت شرکت در مسابقه 25 تیر است.

 

 

   اهمیت وزن‌گیرى مناسب در دوران باردارى
افسر اسدیان، کارشناس مامایی مرکز بهداشت شماره 2 اصفهان: تغذیه صحیح از ارکان اصلى زندگى سالم به شمار مى‌رود و در برخى از دوران‌هاى زندگى، از اهمیت بیشترى برخوردار است‌.یکی از حساس‌ترین و مهم‌ترین دوران‌های زندگی یک مادر، دوران بارداری و شیردهى است. زنان بارداری که اضافه وزن دارند با مشکلات متعددى در دوران باردارى و زایمان مانند دیابت، پرفشارى خون‌، زایمان زودرس‌، زایمان سخت و سزارین به علت درشت بودن جنین‌، آمبولی، عوارض قلبی و عصبی جنینی مواجه مى‌شوند. با وجود احتمال این خطرات‌، دوران باردارى زمان مناسبى براى کاهش وزن نیست و این زنان نیز باید تا حدودى افزایش وزن داشته باشند. خانم‌هاى باردار در هر شرایطى که باشند‌(لاغر، طبیعى، اضافه وزن یا چاق)، باید افزایش وزن متناسب با وضعیت خود داشته باشند. استفاده از رژیم غذایى محدود براى کاهش وزن خانم‌هاى باردار چاق توصیه نمى‌شود‌. با توصیه‌هاى تغذیه‌اى مناسب، میزان کالرى دریافتى و در نهایت وزن آنان را باید کنترل کرد.میزان اضافه وزن در بارداری برای خانم‌های دارای اضافه وزن(توده بدنی مساوی یا بیشتر از 9/29-25‌) 5/11-7 کیلوگرم و برای خانم‌های چاق‌(توده بدنی مساوی یا بیشتر از 30 )9-5 کیلوگرم است.

 

 

   برخى علل عمده افزایش وزن بیش ازحد مطلوب‌:
‌   عادات و رفتارهاى غذایى نامناسب از جمله مصرف زیاد منابع غذایى نشاسته اى (نان، برنج، ماکارونى)، غذاهاى چرب و سرخ شـده، چـیـپـس، سیـب زمینى سرخ کرده، غذاى فورى، نوشابه هاى قندى (کولا‌ها، آب میوه‌هاى صنعتى که حاوى قند زیادى هستند)
   ‌شیرینى و شکلات
   ‌کم تحرکى و نداشتن فعالیت جسمانى
   ورم و احتباس مایعات یا در مواردى ابتلا به فشارخون بارداری

 

 

   توصیه‌هاى تغذیه‌اى براى خانم‌هاى باردار ‌:
     ‌ کاهش مصرف غذاهاى پُرکالرى‌(شیرینى، کیک، شکلات، چیپس و نوشابه)
     ‌ کاهش مصرف چربى‌ها‌، کاهش مصرف روغن در هنگام پخت غذا، مصرف غذا به شکل آب پز یابخارپز، انتخاب گوشت کم چرب، ماهى و مرغ، استفاده از پروتئین‌هاى گیاهى مانند انواع حبوبات
     ‌کاهش مصرف مواد قندى و نشاسته‌اى
     ‌افزایش مصرف مواد پروتئینى
     ‌ افزایش مصرف منابع غذایى حاوى فیبر
     ‌ اصلاح عادات و رفتارهاى تغذیه‌اى نامناسب
     ‌ تحرک کافى از طریق پیاده روى منظم روزانه در صورت نداشتن ممنوعیت پزشکى

 

 

 

راه‌هاى کاهش دریافت چربى‌:
     ‌ اجتناب از سرخ کردن غذاها وحتى‌الامکان طبخ غذاها به شکل آب‌پز، بخارپز وکبابى
     حذف چربی‌ها شامل کره حیوانى، مارگارین، خامه، سرشیر، دنبه، پیه و جدا کردن چربی‌هاى قابل رویت گوشت قرمز و پوست مرغ قبل از طبخ
     استفاده از شیر و لبنیات کم چرب
   محدود کردن مصرف شیرینى‌ها، کیک‌هاى خامه‌اى و دسرهاى پرچرب یا شیرین
     ‌محدود کردن مصرف کله‌پاچه، دل، قلوه، زبان و مغز، سوسیس، کالباس و پیتزا
     ‌تفت دادن سبزى‌ها در آبگوشت کم چربى یا آب گوجه فرنگى به جاى روغن
     ‌خوددارى از مصرف سس‌هاى چرب مانند مایونز و سس‌هاى مخصوص سالاد و استفاده از سس سالم
     ‌ ‌استفاده از سیب زمینى آب‌پز یا تنورى به جاى سرخ کرده
     ‌استفاده نکردن از تنقلات پرچرب نظیر چیپس، پیراشکى، شکلات

 

 

 

    سوال مسابقه‌:
کدام‌یک از موارد از عوارض اضافه وزن و چاقی در بارداری است‌؟
الف)دیابت بارداری                                                          
ب)‌نقص در سیستم قلبی و عصبی جنین                                 
 ج)‌زایمان سخت                                                                   
  د)‌همه موارد

 

 

 

    نام برندگان هفته پیش:
 مسعود صدریه
ندا زمانی
برندگان عزیز برای دریافت جوایز خود می‌‌‌توانند ضمن تماس با شماره 32218182 و همراه داشتن کارت شناسایی به دفتر روزنامه اصفهان‌ زیبا ‌(15‌روز مهلت برای دریافت جوایز) مراجعه کنند. ضمنا پاسخ هفته پیش گزینه«ب» بود.

url : http://www.isfahanziba.ir/node/77189

اصفهان زیبا را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

 

 

ضمائم روز

پیوست‌ها

  

 

 

بایگانی