ویژه نامه ها

اشتراک الکترونیکی روزنامه

CAPTCHA ی تصویری

شماره های پیشین

مزیت رقابتی شما کجاست؟

تاریخ درج : پنجشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۷
شماره روزنامه: 

بسیار شنیده اید که یک خدمات دهنده یا تولیدکننده می گوید که مزیت رقابتی اش قیمت پایین است. اما چند نکته در این خصوص وجود دارد: قیمت پایین‌تر در همه کسب و کارها همیشه  یک ارزش ویژه محسوب نمی‌شود. مادامی که نتوانید  ارزش ویژه ای که مشتریان مورد نظر شما به دنبال آن هستند به آنها  ارائه دهید، قیمت پایین یک ارزش محسوب نمی‌شود.به شرط خلق ارزش ویژه، قیمت پایین می‌تواند راه حل خوبی باشد که با پرسش هایی چند مشکل بودن دست یافتن به آن مشخص می‌شود.  از صاحبان کسب و کارهایی  که خود را استارتاپ می خوانند، می شود پرسید شما چگونه قیمت را پایین می‌آورید؟ و آنها جواب می دهند اسنپ، دیجی کالا و... بر اساس استراتژی کاهش قیمت یا کمترین قیمت، مشتری جذب می‌کنند. ما نیز همین کار را خواهیم کرد.سوال درباره چگونگی کاهش قیمت است اما پاسخ آنها این است: ما این کار را می کنیم!این پاسخ بدون توجه به اینکه اگر دیجی‌کالا و اسنپ و... چنین کاری می‌کنند، دو روش  دارند: اولا بر مبنای تعداد مشتریان بالاست که کم کردن «اندکی از حاشیه سود» منطقی می شود. در ثانی، مهم‌ترین کاری که مجموعه های این چنینی انجام می‌دهند، این است که ساز و کار ویژه‌ای برای کاهش هزینه های تمام شده دارند.  مثلا دیجی‌کالا انواع سازوکارهای خرید بی‌واسطه، خرید با تعداد بالا و قیمت کمتر، خرید چکی و مدت دار از تامین کنندگان، قدرت مذاکره با تامین‌کنندگان و... را پیش‌بینی کرده است. مهم‌ترین علت قیمت پایین اسنپ در مقایسه با آژانس‌های تاکسیرانی نیز، سازوکار ویژه اسنپ است. اسنپ تعداد مسیر رفت و برگشت راننده را کم کرده (راننده به جای اینکه از آژانس تا محل سوار کردن مسافر خالی برود و از مقصد تا آژانس خالی بازگردد(یعنی هزینه تمام شده بالا)، هرجا که باشد، مسافر نزدیک به خودش را سوار می‌کند (یعنی کاهش هزینه‌های تمام شده). فراموش نکنید که حتی اگر امروز کسب و کاری به دلیل نوپا بودن، هزینه کمی دارد ، در بلند مدت کسب و کار شما نیز همه این هزینه ها را خواهد داشت و آنگاه دیگر یا باید قیمت را بالا برود که در آن صورت مانند خیلی استارتاپ‌های مشابه، مشتریان به سمت رقبایی که قیمت کمتری ارائه می‌کنند متمایل می شوند، یا باید ضرر بدهید که در طولانی مدت ممکن نیست.استراتژی کمترین قیمت بر اساس کم کردن حاشیه سود، ممکن است در شروع راه‌اندازی ممکن باشد، ولی در صورتی‌که ساز و کار ویژه‌ای برای کاهش قیمت تمام شده  به‌جای کم‌کردن حاشیه سود وجود نداشته باشد روش خطرناکی است و هر روز ممکن است رقیبی پیدا شود که او نیز بر اساس همان  روش ، قیمتی کمتر ارائه دهد! پس پاسخ درست این است که مزیت رقابتی ما، سازوکار ویژه ای است که هزینه تمام شده را نسبت به رقبا کمتر خواهد کرد.

url : http://www.isfahanziba.ir/node/75291

اصفهان زیبا را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

 

 

ضمائم روز

پیوست‌ها

  

 

 

بایگانی