ویژه نامه ها

اشتراک الکترونیکی روزنامه

CAPTCHA ی تصویری

شماره های پیشین

مرجعیت رسانه‌های رسمی ‌از بین نرفته است

تاریخ درج : پنجشنبه ۱ اسفند ۱۳۹۸
شماره روزنامه: 
واکاوی تغییر فضای رسانه‌ای انتخابات در گفت‌و‌گو با داوود انارکی

 

لیلا  مقیمی

چند روزی است که تبلیغات نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی‌آغاز شده، اما فضای تبلیغاتی انتخابات، تفاوتی مهم با گذشته پیدا کرده و وارد فضای مجازی شده است؛ به طوری که رسانه‌های رسمی ‌رفته‌رفته جای خود را به این فضا داده اند و دیگر مرجعیت گذشته را ندارند. برای واکاوی موضوع گفت‌وگویی تلفنی با دکتر داوود نعمتی انارکی، عضو هیئت علمی ‌دانشگاه صداوسیما انجام داده ایم که شما را به خواندن آن دعوت می‌کنیم.

چرا این روزها کانون اصلی تبلیغات فضای مجازی شده و رسانه‌های رسمی ‌به ویژه در شهرستان‌ها مرجعیت خود را از دست داده اند؟

من با بخش اول سوال شما موافق هستم که تبلیغات نامزدها به فضای مجازی گسترش یافته، اما با این بخش از سوالتان که این موضوع به دلیل از دست رفتن مرجعیت رسانه‌های اصلی باشد، موافق نیستم. به نظر من دلایل بسیاری برای این تغییر رویکرد وجود دارد که شاید مهم‌ترین آن، صرفه‌جویی در هزینه‌های تبلیغات و انتشار  پیام‌های تبلیغاتی نامزدها در سطحی گسترده باشد که به مراتب نسبت به تبلیغات سنتی شاید نتیجه‌بخش‌تر باشد. به همین دلیل است که استفاده از شبکه‌های مجازی همچون اینستاگرام، تلگرام، توئیترو ... افزایش یافته و در نهایت شکل تبلیغ  انتخابات را دگرگون کرده است. آنچه که اکنون می‌بینیم این است که تبلیغات انتخاباتی از  ستادهای نامزدها به کانال‌های مجازی منتقل شده و نامزدها در این فضا به  انتشار پیام‌ها و اخبار خود و رد و بدل کردن نظرها، اقدام کرده‌اند و از این طریق طرفدارانی را جذب خود می‌کنند که می‌توانند به کاربران مبلغ آنها نیز تبدیل شوند. قابلیتی که در شیوه‌های سنتی تبلیغ یا امکان‌پذیر نیست یا در سطحی کوچک انجام می‌شد. شما در فضای مجازی می‌توانید پیام‌های تبلیغاتی خود را به تعداد زیادی انتقال دهید و با سرعت نیز بازخورد آن را دریافت کنید و نسبت به برطرف کردن ضعف‌های پیام‌ها وتبلیغات خود اقدام کنید.

این تغییر فضای رسانه‌ای چه تهدیدها و فرصت‌هایی را برای کاندیداها و همچنین مردم به دنبال دارد؟

استفاده از هر پدیده جدیدی هم نقاط قوت دارد و هم نقاط ضعف، در خصوص بهره‌گیری نامزدهای انتخابات از فضای مجازی برای تبلیغ به اعتقاد من مزایا و فرصت‌های آن بیشتر از نقاط ضعف آن است؛ البته این بستگی به نوع استفاده و نوع پیام‌ها دارد. اگر پیام یک نامزد انتخابات غلوآمیز و به دور از واقعیت‌ها باشد، در همان فضای مجازی به طنز تبدیل می‌شود که مسلما به ضرر نامزد خواهد بود و اینجاست که این فضا تهدیدی برای نامزد محسوب می‌شود. اگر یک نامزد انتخابات روی پیام‌های تبلیغاتی اش دقت داشته باشد و اصول حرفه‌ای را در تولید پیام رعایت کند، حتما این فضا برایش ثمر بخش خواهد بود و این می‌تواند یک نقطه قوت محسوب شود.

 با توجه به تخلفات بسیار کاندیداها در فضای مجازی، چه نهاد و چه سازمانی باید بر این تبلیغات در فضای مجازی نظارت کند و آنها را سازمان‌دهی کند تا از بروز تخلفات یا سوءاستفاده جلوگیری شود؟

در این خصوص نهادهایی وجود دارند که هم ناظر بر فعالیت‌های تبلیغاتی نامزدها هستند و هم می‌توانند با متخلفان برخورد کنند. یکی از این نهادها ستاد انتخابات کشور است، پلیس فتا و همچنین دادسرای رسانه از نهادهایی هستند که می‌توانند تخلفات را رصد و برخورد کنند. البته باید اذعان کرد که قوانین مربوط به فضای مجازی نباید ابهام آمیز باشند تا امکان سوء‌استفاده فراهم نشود. نکته مهم دیگر این است که وقتی سوءاستفاده‌هایی توسط افراد انجام می‌شود، باید برخورد لازم صورت گیرد تا درس عبرت برای دیگران باشد.

 با توجه به اینکه شاهد اضافه کردن مردم به گروه‌ها و کانال‌ها از سوی ادمین کانال‌های تبلیغاتی و بدون اجازه هستیم، آیا این مسئله نقض حریم خصوصی افراد به شمار نمی‌آید؟

به نوعی می‌تواند نقض حریم خصوصی محسوب شود، اما می‌توان از زاویه ای دیگر هم به آن اشاره کرد و اینکه افراد می‌توانند از هر گروه و کانالی که ناخواسته عضو آن می‌شوند، خارج شوند و اجازه ندهند که حریم خصوصی آنها نقض شود.

سواد رسانه ای مردم در این مسئله چه اهمیتی دارد؟

آنچه که به عنوان سواد رسانه ای مطرح است، به مردم کمک می‌کند که به راحتی تحت تاثیر هر پیام تبلیغاتی قرار نگیرند. باورم بر این است که اگر سواد رسانه‌ای مخاطبان بالا باشد، بهتر می‌توانند تبلیغات و پیام‌های نامزدها را تحلیل کنند و تصمیم بگیرند که محتوای پیام را بپذیرند، یا خیر؟

 به خصوص اگر سواد رسانه ای افراد توأم با نگاه انتقادی باشد.

کاندیدها چگونه می‌توانند در این فضا دست به شفاف سازی بزنند؟

شفاف‌سازی نسبت به هر موضوعی زمانی می‌تواند انجام شود که همراه با اطلاعات درست و مستندات واقعی باشد، همچنین باید دقت کرد که به بهانه شفاف‌سازی در تور دروغ و تهمت‌زنی نیفتند. از سوی دیگر مردم تمایل دارند که اگر اطلاعاتی را در موضوعات مختلف دریافت می‌کنند، درست و شفاف باشد. اگر پی ببرند که اطلاعات ارائه شده شفاف نیست و عمدتا یک بازی سیاسی است، نوعی دلزدگی را در آنها نسبت به گوینده پدید می‌آورد که بی شک آفتی برای آن فرد خواهد بود.

در برخی مواقع شاهدیم که برخی از طرفداران نامزدها دست به افشاگری یا تخریب چهره‌های دیگر انتخاباتی می‌زنند. آیا این کار تخلف به شمار می‌رود یا خیر؟

تخریب افراد در رسانه‌ها و فضای مجازی حتما تخلف محسوب می‌شود؛ چرا که در بحث تخریب آنچه که اتفاق می‌افتد زمین‌گیر کردن افراد توانمند، بی‌اعتبار کردن آنها و خانواده‌هایشان است و این هم به لحاظ قانونی و هم عرفی خلاف است و حتما باید با آن برخورد شود.

url : http://www.isfahanziba.ir/node/107182

اصفهان زیبا را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

 

 

ضمائم روز

پیوست‌ها

  

 

 

بایگانی