ویژه نامه ها

اشتراک الکترونیکی روزنامه

CAPTCHA ی تصویری

شماره های پیشین

مدارس کشوراز انجماد فعلی درمی آیند

تاریخ درج : پنجشنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۸
با اجرای سند تحول بنیادین،مسئولیت پذیری در دانش آموزان تقویت می شود

لیلا مقیمی / خبرنگار

نشست خبری مسئولان آموزش ‌و پرورش استان اصفهان روز گذشته برگزار شد. محمد اعتدادی، مدیرکل اداره آموزش ‌و پرورش در جمع خبرنگاران با بیان اینکه آموزش و‌پرورش نقشه راه خود را اجرایی و عملیاتی‌کردن سند تحول بنیادین آموزش ‌و پرورش می‌داند، افزود: مطالبه مهم جامعه از آموزش ‌و پرورش اجرای این سند است.

 

 

سند ۲۰۳۰جایگاهی در آموزش‌وپرورش ندارد

مدیرکل اداره آموزش ‌و پرورش در ادامه سخنانش مهم‌ترین مولفه سند تحول بنیادین آموزش را چرخش‌های تحول آفرین دانست و گفت: چرخش از دیدگاه سنتی، یعنی تبدیل مدرسه صرف مکان آموزشی و حافظه‌محور و منجمد به محل کسب تجربه‌های تربیتی، مدرسه کارآمد و روح حاکم بر سند تحول بنیادین‌ آموزش‌وپرورش. درواقع مدال را باید به دانش آموزانی که به دنبال گرفتن مسئولیت اجتماعی در مدرسه هستند، اهدا کرد. این‌گونه که اعتدادی می‌گوید درحال حاضر، در هیچ کدام از واحدهای آموزشی، سند ۲۰۳۰ جایگاهی ندارد و همگی این مراکز تنها در جهت تحقق سند تحول بنیادین آموزش گام برمی‌دارند. او در ادامه بیان کرد: قریب به ۵۶ هزار فرهنگی از ابتدای سال تحصیلی ۹۹-۹۸ کار تعلیم و تربیت بیش از ۹۲۰هزار دانش آموز در مقاطع مختلف تحصیلی را در هفت‌هزار و ۴۰ واحد آموزشی آغاز کردند. اعتدادی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به کمبود ۱۲هزار و ۷۰۰ نیروی انسانی در استان تصریح کرد: آموزش‌وپرورش برای جبران این کمبودها سیاست‌های مختلفی را به کار برد، سیاست‌هایی ازجمله ورود دانشگاه فرهنگیان، ماده ۲۸ و استفاده از نیروهای خدمات آموزشی حق التدریس بازنشستگان و شاغلین سرباز معلم‌ و همچنین جذب نیروهای آموزشیار سواد آموزی.مدیرکل اداره آموزش ‌و پرورش در ادامه با بیان اینکه درحال حاضر ممکن است آموزش ‌و پرورش با برخی از نواقص و مشکلات روبه‌رو  باشد، گفت:‌ با صراحت باید بگویم که امسال، تمام تلاشمان را کردیم که کلاس درسی فاقد معلم نباشد.  به گفته اعتدادی، با توجه به تعهدها و قول‌هایی که مسئولان کشوری به ما داده‌اند و با اعمال سهمیه ویژه به استان اصفهان، انتظار می‌رود مشکل نیروی انسانی در سال‌های ۱۴۰۰و ۱۴۰۱ تا حدودی برطرف شود.او تصریح کرد: به‌ رغم اینکه اصفهان، استانی برخوردار است، اما در برخی از شهرستان‌ها با مشکل کمبود فضای فیزیکی روبه‌روست. بخشی از این کمبودها البته با یاری خیرین برطرف شد؛ به‌طوری که از آغاز  تا پایان مهرماه، آموزش ‌و پرورش افتتاح ۹۳پروژه آموزشی و پرورشی در قالب ۴۸۲ کلاس و ۵۷ واحد آموزشی را کههمگی دارای سالن ورزشی، نمازخانه، کتابخانه و سایر فضاهای دیگر هستند، به‌ عهده دارد.مدیرکل اداره آموزش ‌و پرورش با اشاره به اینکه ۱۳ مدرسه کانکسی در استان اصفهان وجود دارد، افزود: ۱۲ واحد از این مدارس در شهرستان فریدون‌شهر و دیگری نیز در چادگان است؛ همچنین امسال تمامی ‌مدارس خشت و گلی از استان حذف شد. ۳۹ مدرسه سنگی نیز در شهرستان‌هایی همچون کاشان و چادگان و سمیرم وجود دارد که در تلاش هستیم آنها را نیز حذف کنیم. امسال، هیچ مدرسه‌ای در استان وجود ندارد که علمک گاز داشته باشد، اما در آن از بخاری نفتی استفاده شود.

 

 

نیروهای خرید خدمت و سربازمعلم آموزش می‌بینند

«آمـــوزش‌هـــای ارائـــه‌شـــده از ســوی سربازمعلم‌ها و نیروهای خدمات خرید که تازه‌کار و آموزش‌ندیده هستند باعث افت کیفیت آموزش می‌شود و مشکلات متعددی را به وجود می‌آورد. برای حل این مسئله چه تدابیری را اندیشیده‌اید؟» این پرسش اصفهان زیبا از اعتدادی بود که این‌گونه پاسخ داد: آموزش ‌و پرورش، دوره‌های مختلفی را برای این نیروها در روزهای پنجشنبه و جمعه برگزار می‌کند تا این افراد آموزش‌های لازم را فرا بگیرند و به ارتقای سطح کیفی دانش آموزان کمک کنند. در ادامه این نشست، محمدرضا ناظم‌زاده، مدیر آموزش متوسطه اداره‌کل آموزش ‌و پرورش نیز به ایراد سخن پرداخت و گفت: در سال‌های اخیر، وزارت آموزش‌وپرورش برای بازگشایی مدارس فرایندی به نام «پروژه مهر» را تعریف کرده است. در این فرایند،  کارگروه‌های پنج‌گانه‌ای  با عناوین ساماندهی نیروهای انسانی،  تعمیر و تجیهز، اطلاع‌رسانی و روابط عمومی، ارزیابی عملکرد و تعیین صلاحیت در سطح استان و مناطق پیش بینی می‌شوند و با توجه به موضوع تخصصی هر کارگروه فرایندهایی را برای بازگشایی مدارس انجام می‌دهند. این کارگروه‌ها در استان اصفهان نیز تشکیل و باعث شد تا مهر امسال با نشاط و بدون اینکه کلاسی بدون معلم باقی بماند، آغاز شود. 

 

 

99 درصد پوشش تحصیلی در اصفهان

مدیر آموزش متوسطه اداره کل آموزش ‌و پرورش با اشاره به اینکه توجه به  آموزش‌وپرورش باید اولویت اصلی کشور باشد، بیان کرد: توسعه یافتگی آمـــوزش ‌و پــرورش بــاعـــث مــی‌شود بــســیاری از مــشـکلات اقتــصادی و اجتماعی و فرهنگی حل شود. در ادامه این نشست، شهین جوانی، معاون آموزش ابتدایی آموزش ‌و پرورش اصفهان، با اشاره به برقراری عـــدالت آمــوزشــی در ســطــح استان اصفهان بیان کرد: منظور از عدالت آموزشی، پوشش تحصیلی در سطح استان است که خوشبختانه نزدیک به 99 درصد پوشش تحصیلی فراهم شده است. البته این میزان برای آموزش‌وپرورش قانع‌کننده نیست و به نظر ما حتی یک نفر نیز نباید از حق تحصیل محروم بماند. او در پاسخ به پرسش اصفهان زیبا در رابطه با مشکلات معلولان در مدارس عادی و عدم آشنایی معلمان با نیازهای این افراد به‌ویژه در شهرستان‌ها  افزود: پراکندگی معلولان باعث می‌شود در هر شهرستانی نتوان مدرسه استثنایی دایر کرد؛ اما برای آموزش به این دانش‌آموزان، در مدارس دولتی، کلاس‌های ضمیمه برگزار می‌شود. علاوه بر این آمار استان اصفهان نسبت به سطح کشوری هم در تعداد دانش آموزان استثنایی و هم مدارس، بالاتر از شاخص‌های کشوری است. معاون آموزش ابتدایی آموزش ‌و پرورش اصفهان با بیان اینکه درحال حاضر دو مدرسه در سطح استان وجود دارد که با یک دانش‌آموز اداره می‌شود و 191 مدرسه هم بین یک تا ده نفر دانش‌آموز دارند، گفت: از این تعداد، 171 مدرسه در مقطع ابتدایی و 18 مدرسه دیگر نیز در دوره متوسطه قرار دارند. جوانی در ادامه سخنانش با اشاره به ممنوعیت برگزاری آزمون و همچنین استفاده از کتب کمک درسی در مدارس، بیان کرد: استفاده از این کتاب‌ها در دوره ابتدایی ممنوع است و در صورت مشاهده این مسئله در مدارس، با متولیان این موضوع برخورد خواهد شد. معاون آموزش ابتدایی آموزش ‌و پرورش اصفهان در ادامه با بیان اینکه بیش از 50 درصد دانش‌آموزان استان در طرح جابربن حیان شرکت می‌کنند، افزود: علاوه بر این، اکنون در مدارس، تکالیف مهارت‌محور در نظر گرفته می‌شود، نه مشق شب؛ برای مثال، از دانش‌آموزان خواسته می‌شود به جای مشق شب، داستانی را فرا بگیرند و آن را در مدرسه بازگو کنند؛ همچنین آموزش مهارت‌های شهروندی در پایه اول  و  با همراهی شهرداری کلید خورده است.  جوانی با اشاره به مداخله زودهنگام آموزش ‌و پرورش به منظور توانمندسازی دانش آموزان، تصریح کرد: ساختار ادارای آموزش‌وپرورش اقتضا می‌کند فقط دانش آموزانی که در سامانه سناد ثبت نام کرده اند، مورد سنجش قرار گیرند. 

 

 

رتبه بندی معلمان هفته آینده مصوب می‌شود

در ادامه این نشست، سید محمد میرپور، معاون پشتیبانی اداره‌کل آموزش ‌و پرورش استان اصفهان نیز با اشاره به مبحث رتبه‌بندی معلمان، خاطرنشان کرد: برای اجرای رتبه‌بندی، منتظر عملیاتی هستیم که باید توسط وزارت آموزش ‌و پرورش و هیئت دولت انجام شود. رتبه‌بندی معلمان هفته آینده در صحن علنی مجلس، مصوب خواهد شد و اجرای آن نیز پس از تصویب، از 1/7/1398 خواهد بود و براساس اطلاعاتی که وزارتخانه در اختیار ما قرار می‌دهد، اقدام خواهیم کرد. علاوه بر این، سهمیه استان اصفهان در آزمون استخدامی ‌آموزش ‌و پرورش، 768 نفر است. میرپور با بیان اینکه ثبت و سفارش کتاب اکنون به صورت اینترنتی امکان‌پذیر است، تصریح کرد: در مکان‌هایی که ثبت سفارش توسط دانش آموزان امکان‌پذیر نیست، مدرسه وظیفه تامین کتاب را بر عهده خواهد داشت. استان اصفهان جزء سه استان اول کشور است که ثبت سفارش کتب مورد نیازش به‌صورت کامل انجام شده است. معاون پشتیبانی اداره‌کل آموزش و پرورش استان اصفهان با اشاره به اینکه توزیع شیر که به تازگی در هیئت دولت، تصویب شده است قطعا در مناطق محروم خواهد بود، بیان کرد: هنوز جزئیاتی در این باره به استان‌ها ابلاغ نشده است. 

 

 

انتخابات الکترونیکی شورای دانش آموزی

مهدی اسماعیلی، معاون پرورشی و فرهنگی آموزش‌وپرورش اصفهان، با اشاره به اینکه آموزش ‌و پرورش استان در تابستان گذشته  به عنوان دستگاه برتر اوقات فراغت دانش‌آموزان شناخته شد،  عنوان کرد: 1621 پایگاه اوقات فراغت در تابستان امسال  دایر و دانش آموزان قادر به انتخاب 123 رشته بودند؛ همچنین 35 درصد دانش‌آموزان استان در این کلاس‌ها شرکت کردند.  معاون پرورشی و فرهنگی آموزش ‌و پرورش اصفهان با اشاره به انتخابات شورای دانش‌آموزی تصریح کرد: این انتخابات در برخی از مدارس به صورت الکترونیکی برگزار خواهد شد؛ همچنین از نیمه آبان ماه نیز حدود 9 هزار از دانش‌آموزان استان به اردوهای راهیان نور اعزام خواهند شد. 

url : http://www.isfahanziba.ir/node/102071

اصفهان زیبا را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

 

 

ضمائم روز

پیوست‌ها

  

 

 

بایگانی