ویژه نامه ها

اشتراک الکترونیکی روزنامه

CAPTCHA ی تصویری

شماره های پیشین

ماهی های هنرمند ایران در 40 کشور جهان

تاریخ درج : دوشنبه ۱۳ دی ۱۳۹۵
شماره روزنامه: 
با احمد نادعلیان، هنرمند برتر محیطی ایران

نام احمد نادعلیان با هنر محیطی گره خورده است؛ هنرمندی که به عشق این هنر و برای خلق آن در بستر ایده‌آل و مورد نیاز راهی جزیره هرمز شده و کارهایش در آنجا نه تنها مورد توجه اهالی است، بلکه دیگران را نیز سر ذوق می آورد.  او در سال 1342 در سنگسر متولد شد. فعالیت‌های هنری‌ را از 14 سالگی شروع کرد و در سال1367 از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران در رشته نقاشی فارغ‌التحصیل و یک سال‌ بعد در موزه‌ها و مراکز فرهنگی فرانسه، مشغول مطالعه تاریخ هنر ایران و جهان شد. او مدرک کارشناسی‌ارشد و دکترا را در زمینه تخصصی نقاشی و تزئینات دیواری از دانشگاه مرکزی انگلستان (UCE) اخذ کرده است. نشان نت‌آرت در سال 2002 میلادی، هنرمند برگزیده موزه سبز آمریکا، برگزیده جایزه سیمرغ طلایی دوسالانه تاشکند و هنرمند برتر محیطی سال در آمریکا از دیگر افتخارات اوست. وی در سال 2003 میلادی برای معرفی هنر معاصر ایران به دو سالانه ونیز اعزام شد و هنر محیطی رودخانه را ارائه داد.

موزه و نگارخانه دائمی دکتر احمد نادعلیان در جزیره هرمز  است؛ محلی که در آن آثار این هنرمند محیطی شناخته شده در عرصه های بین المللی،به نمایش در آمده اند؛ همچنین آثار وی در بیش از چهل کشور دنیا پراکنده هستند. نادعلیان یکی از هنرمندان برجسته کشور در حوزه هنر محیطی است و منتقدان بسیاری از جمله ادوارد لوسی اسمیت، رابرت سی مورگان، جان کی گرانده و سام باور   آثار او را در مجلات خود در حوزه بین‌المللی معرفی کرده‌اند؛ شاید وی، تنها هنرمند ایرانی است که به صورت حرفه‌ای در زمینه هنر محیطی و در عرصه بین‌المللی فعالیت می‌کند.  اما وی به تازگی برای معرفی پروژه بین‌المللی کوچ‌رو و به دعوت موزه هنرهای معاصر سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان راهی شهر ما شد. در حاشیه  این سفر با او به گفت‌وگو راجع به فعالیت ها و خلاقیت های هنری اش  پرداختیم.نادعلیان درباره مکان موزه اش  می گوید: این موزه در محله قدیمی شهر هرمز واقع شده که در سال 1391 ورودی خانه ای متروکه بوده که با ساختاری جدید طراحی شد و هنرمندان بسیاری در فرایند ساخت و تزئین آن مشارکت داشتند. تمامی دیوارهای بناهای مسیر محله اطراف موزه را هنرمندان ایرانی و بین‌المللی با خاک‌های رنگی هرمز نقاشی کرده اند و کارهای مشترک من و زنان بومی جزیره در اینجا به نمایش در آمده؛ همچنین در این موزه با اشیای آماده کارهای هنری بسیاری از جمله استخوان ها و بقایای موجودات دریایی از جمله نهنگ به نمایش درآمده اند که این بقایا از منظر شکل برای هنرمندان، الهام بخش هستند.او درباره بهره برداری و کاربری این موزه به لحاظ آموزشی به زنان جزیره می گوید: این موزه به آنها آموزش می دهد با خاک های رنگی نقاشی کنند و دیگر اینکه غنی ترین مجموعه سوزن دوزی هرمزگان در این موزه جمع آوری شده است و از پائیز و زمستان 1395 با توجه به زمینه هایی که در جزیره قشم فراهم شده، فعالیت هنرمند سرا، نگارخانه و مرکز آموزش هنر پردیس در روستاهای این جزیره متمرکز خواهد شد.هنرمندان پذیرفته شده ملی و بین المللی هنرمند سرا و مرکز بین المللی هنرهای محیطی پردیس به خانه های محلی روستاهای قشم معرفی می شوند و در مدتی که در آنجا ساکن هستند، می توانند در برنامه های مرکز پردیس شرکت کرده و آثار هنری خود را در طبیعت این مناطق و یا در تعامل با جامعه محلی در محیط روستایی اجرا کنند.اما نادعلیان تجربه های منحصربه فردی هم در زمینه حجاری دارد؛  همان طور که خودش در رابطه با آن می گوید: حجاری بر روی سنگ را از سال 75 آغاز کردم و از ۷۶ تاکنون سفرهای کاری بسیاری به بیش از ۴۰ کشور جهان داشته‌ام. کارهایم بیشتر با موضوع‌های نمادین و الهام‌گرفته از اساطیر باستانی است که با تفسیر و شیوه‌های نو ارائه می‌شوند. بیشتر آثار از جمله حجاری‌ها، خاک نقاشی‌ها، پیکره‌ها و مهره‌ها بیشتر در محیط طبیعی خلق و رها می‌شوند و در برخی اوقات عکس‌ها و فیلم‌های آنها در نمایشگاه‌ها و نگارخانه‌ها به نمایش گذاشته می‌شوند. اما او آثاری هم دارد که در گوشه و کنار جهان رهایشان کرده و به قول خودش نقشه آن در وبگاهش موجود است. همان طور که می گوید: آثار دفن شده ام بیشتر دارای نقوش ماهی، جانوران و اثر رد پا یا دست انسان هستند و مهم‌ترین ویژگی حجاری سنگ‌ها، همسویی و غلبه نکردن بر طبیعت، دگرگون نکردن ماهیت، حفظ بافت و کلیت سنگ است که سادگی و رازآلودگی حجاری‌ها را به همراه دارد و بیشتر طرح های نمادین ماهی هستند که در شرق تا جزایر ژاپن، در شمال تا جزایر شمالی فنلاند، در قطب و در غرب تا غربی‌ترین منطقه آمریکا به اجرا درآمده‌اند و خوشحالم در حال حاضر هزاران بیننده در روز از سایت‌ها و آثاری‌که بخشی از طبیعت هستند، بازدید می کنند.نادعلیان درباره روند کاری خود می گوید: در جوانی بیشتر به طراحی، نقاشی، کاریکاتور و عکس می پرداختم، اما در سال‌های اخیر در زمینه نقاشی با خاک، حجاری، چیدمان، هنر محیطی، کارهای چندرسانه‌ای و اینترنت فعالیت دارم.او با بیان اینکه دغدغه اصلی اش به گفته خودش ایجاد هماهنگی بین انسان، طبیعت و جهانی است که ما را احاطه کرده است، هنر کوچ‌رو را اینطور تعریف می کند: هنر کوچ رو، هنر همزیستی هنرمند با طبیعت است؛ از آن جهت که تمام مواد اولیه‌اش مصالح زیستی قابل تجزیه در طبیعت است. این هنر برای افراد فعال محیط زیست نیز اهمیت دارد چون با طبیعت همزیستی دارد.هنرمندان این هنر نیز معتقدند که موادی که از طبیعت گرفته شده باید به خود طبیعت برگردانده شود و تاکید آنها وحدت واقعیت مادی جهان است و  این هنر ارتباط بشر و محیط است و تاکید این هنرمندان  بازسازی طبیعت مادی است. هنرمندان پروژه بین‌المللی کوچ‌رو با ابزاری که طبیعت در اختیارشان قرار می دهد، خلق اثر می کنند و پیام آنها پایداری و جلوگیری از تخریب محیط زیست همچنین معرفی فرهنگ بومی در کنار زندگی معاصر است.این هنرمند هنر محیطی در پایان درباره روند فعالیت پروژه بین المللی کوچ رو می گوید: این پروژه ۱۵ آذرماه در روستای سلخ جزیره قشم آغاز  شده است و ۲۸ آذرماه سال 95 در موزه هنرهای معاصر تهران به پایان رسید. 

url : http://www.isfahanziba.ir/node/35354

اصفهان زیبا را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

 

 

ضمائم روز

پیوست‌ها

  

 

 

بایگانی