ویژه نامه ها

اشتراک الکترونیکی روزنامه

CAPTCHA ی تصویری

شماره های پیشین

ماجرای انهدام کاخ صدام

تاریخ درج : چهارشنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۸
شماره روزنامه: 
داستان اسارت آزاده سرتیپ خلبان «ابوالقاسم عبیری»

در دوران دفاع مقدس ۲۳۰ نفر از کارکنان نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی‌ایران به اسارت دشمن درآمدند که ۵۶ نفر آنان از خلبانان این نیرو بودند. عموما در طول دوران اسارت هم اسرای مربوط به نیروی هوایی فاقد مشخصات در سازمان صلیب سرخ بودند و مفقودالاثر تلقی می‌شدند. خلبان آزاده سرتیپ «ابوالقاسم عبیری» یکی ازاین قهرمانان است. او و چند هم‌پروازی‌اش در پی مأموریتی که به آنها ابلاغ می‌شود پس از انهدام هواپیمایشان در داخل خاک عراق به اسارت در می‌آیند. داستان اسارت آنها در ایسنا به این شرح آمده است:«عصر یکی از روزهای ماه رمضان ۱۳۶۴ بود. چیزی به اذان نمانده بود که عبیری به پست فرماندهی احضار شد . تقریبا می‌دانست به چه علت فرا خوانده شده است. مدتی قبل بر اثر یک سانحه «ایجکت» کرده و پایش شکسته بود. تازه داشت خوب می‌شد که مرتب به فرمانده عملیات اصرار می‌کرد او را برای مأموریت برون مرزی در برنامه قرار دهد؛ اما او به دلیل آسیب‌دیدگی این کار را به تعویق انداخته بود.

 

 

هدف؛ انهدام قصر صدام

بلافاصله خود را به پست فرماندهی رساند. دیگر دوستان خلبانش (غفاری، دلخواه اکبری و اشکان) هم آمده بودند. فرمانده همه را در اتاقی جمع کرد و گفت: «مأموریت زدن شهر بغداد توسط شما باید انجام شود. باید مواظب باشید کسی از این عملیات بویی نبرد. غفاری با عبیری پرواز خواهد کرد و دلخواه اکبری با اشکان. صبح فردا به صورت دسته دو فروندی طوری باید پرواز کنید که طلوع خورشید بالای بغداد باشید. هدف، زدن قصر صدام است. اگر نتوانستید شهر بغداد را بمباران کنید.  هرگاه تهدید شدید سریع برگردید . جناب بابایی تأکید زیادی کرده‌اند که در صورت بروز خطر برگردید. حالا روی نقشه کار کنید.»

 

 

پرواز به سوی بغداد

نیم‌ساعت به طلوع آفتاب روز ۱۷ خرداد ماه ۱۳۶۴ مانده بود. جثه بزرگ دو هواپیمای مجهز به انواع بمب در درون آشیانه‌ها انتظار چهار خلبان را می‌کشید تا پا در رکاب آنها گذارند و خواب خوش صبحگاهی را بر اهالی بغداد به خصوص صدام سلب کنند.آرام‌آرام روی «رمپ» پروازی خزیدند و بدون اینکه با برج مراقبت تماس بگیرند، به ابتدای باند رفتند. ابتدا هواپیمای او و جناب غفاری که شماره یک بود از زمین برخاست و سپس هواپیمای شماره دو، بال در بال آنها قرار گرفت و به سمت غرب کشور به پرواز در آمدند.کمی‌اوج گرفتند. ضمن اینکه شماره دو را می‌پایید،ششدانگ حواسش را به دستگاه جنگ الکترونیک دوخته بود تا چنانچه تهدیدی مشاهده کرد، بتواند آن را خنثی کند.تیمسار خسرو غفاری، لیدر دسته پروازی و او کابین عقب بود. انتظار داشت با ورودشان به محدوده شهر بغداد رادارهای دشمن آنها را بیابند، ولی برخلاف تصورش هیچ علامتی مبنی بر اینکه در بُرد رادار دشمن قرار گرفته‌اند، مشاهده نکرد. این مسئله می‌توانست دو دلیل داشته باشد:اول اینکه، ارتفاع آنها بیش از حد پایین بود و رادار در ارتفاع پست قادر به شناسایی نیست؛ دوم اینکه، دشمن ممکن بود متوجه حضورشان شده باشد، ولی رادارهایش را برای اغوای آنها خاموش کرده باشد.

 

 

هواپیما آتش گرفت

درست به ۱۲ کیلومتری بغداد رسیده بودند. یک دقیقه دیگر لازم بود تا طبق برنامه روی هدف برسند  که مجبور به خروج از هواپیما شدند.در این حال هواپیما تکانی خورد و یکپارچه آتش شد و موتورها خاموش شدند. بلافاصله صدای شماره دو در رادیو پیچید:  شماره یک، هواپیما آتش گرفته بیرون بپرید.عبیری به غفاری گفت:«هواپیما را زدند . سعی کن موتورها را روشن کنی.» عبیری می‌گوید: «دسته گاز جواب نمی‌دهد، دارم سعی می‌کنم. هواپیما داره سقوط می‌کنه. ارتفاع به ۳۰۰ پا رسیده. موقعیت چیه؟»  جواب می‌شنوند که ۱۲ کیلومتر به هدف بین بعقوبه و بغداد.در این حال شماره دو چرخی زد و گفت: «شماره یک! اوضاع خیلی وخیمه، هر چه سریع تر هواپیما را ترک کنید .» در یک لحظه سرهنگ عبیری دستش را به دستگیره صندلی پران برد و آن را کشید.هواپیما به زمین اصابت کرد و به کوهی از آتش تبدیل شد. کمی‌بالاتر، او و تیمسار خسرو غفاری چترشان به زحمت باز شده بود و به طرف زمین می‌آمدند. سرهنگ احساس کرد غفاری روی آتش فرود می‌آید. فریاد زد: «خسرو ... یه کاری کن. داری توی آتش می‌افتی.»خوشبختانه به خیر گذشت و حدود ۲۰۰ متر  آن طرف تر به زمین خورد. هواپیما روی دهی به نام «کشکول» سقوط کرد و تعدادی از عراقی‌ها کشته شدند.

 

 

آغاز اسارت

هنوز روی زمین خودشان را جمع و جور نکرده بودند که دیدند چند عراقی مسلح درحالی که اسلحه‌های خودشان را بالا گرفته بودند به طرف آنها می‌آیند. همراه آنها تعدادی زن و بچه هم بودند. سرهنگ به سرعت نقشه و مدارکی را که داشتند زیر خاک پنهان کرد.عراقی‌ها درحالی که تیراندازی هوایی می‌کردند به طرف آنها آمدند. پیرمردی عراقی با وانت خودش را به آنها رساند و با زبان اشاره و عربی آنها را به درون ماشین فراخواند. بلافاصله داخل ماشین شدند. پیرمرد شیشه‌ها را بالا کشید و درها را بست. چند لحظه بعد، جمعیت دور ماشین حلقه زده بودند و به شیشه‌های ماشین چنگ می‌انداختند. پیرمرد با آنها صحبت کرد؛ اما آنها دست‌بردار نبودند و اجازه نمی‌دادند ماشین حرکت کند. سرانجام تعدادی از آنها سوار وانت شدند و اجازه دادند وانت حرکت کند.مسیری را که نمی‌دانستند کجاست، در پی گرفتند. ماشینی از نوع «بی.‌ام.‌و» سد راه وانت شد.سرنشینان آن سعی داشتند که آنها را از پیرمرد بگیرند؛اما پیرمرد نپذیرفت. کمی‌جلوتر رفتند تا اینکه به پاسگاهی در حومه بغداد رسیدند. چند نفر با لباس شخصی جلوی پاسگاه ایستاده بودند. معلوم شد پیرمرد از ابتدا قصد داشته است آنها را به پاسگاه تحویل دهد.یکی از آنها نزد غفاری رفت و گفت: «چطور شد؟» منظورش اینبود که چگونه مورد هدف قرار گرفتید؟ خسرو از روی تمسخر با دهان روی دستش کشید و همانند سازدهنی صدایی در آورد و گفت: «این جوری.»  در پاسگاه بودند تا اینکه هلی‌کوپتر آمد و آنها را سوار کرد و چند دقیقه بعد هم در پایگاه الرشید به زمین نشست. خلبان‌ها دورشان حلقه زدند و به آنها دست دادند. چون زبان انگلیسی بلد بودند، راحت‌تر می‌توانستند حرف‌های آنها را بفهمند. یکی از آنها جلوآمد و گفت: «این جا کشور دوم شماست. نگران نباشید، این جا نرمال است. ما در هوا با هم دشمنیم، ولی در زمین دوستیم.»

 

 

شروع بازجویی‌ها

سرهنگ ترجیح می‌داد در بازجویی‌ها ساکت باشد تا خسرو جواب دهد؛ زیرا او، هم فرمانده دسته پروازی بود و هم ارشد او. فرمانده پایگاه پرسید: «چند خلبان دارید؟» خسرو پاسخ داد: «به اندازه کافی.» - مثلا چه تعداد؟- رادیو بی بی سی گفته ... نفر. - از خودت بگو نه از رادیو. - حتما آنها بیشتر خبر دارند!چشم‌هایشان را بستند و آنها را سوار ماشین کردند. حدود نیم‌ساعت آنها را این طرف و آن طرف چرخاندند و سپس به وزارت دفاع بردند. در آنجا او را به اتاقی منتقل کردند که تعداد زیادی از افسران نیروی زمینی عراق آنجا بودند. هر کدام سوالی از او می‌پرسیدند و وقتی با جواب‌های دوپهلو مواجه می‌شدند، می‌گفتند:«این اطلاعات تو درست نیست.» ما جواب می‌دادیم: «شما از کجا می‌د‌‌انید درست نیست؟ اگر درستش را می‌دانید، چرا از ما می‌پرسید؟» آنها می‌گفتند: «خلبانی که به بغداد می‌آید باید خیلی بیشتر از اینها اطلاعات داشته باشد!» ما هم جواب می‌دادیم: «ما همین‌ قدر اطلاعات داریم. نوبت پروازم بود، آمدیم. از  چیز دیگری خبر نداریم.»یکی از آنها پرسید: «ایران ادعا کرده موشکی ساخته که هواپیماهای ما را در ارتفاع ۱۵۰ هزار پایی می‌تواند، بزند. آیا درست است؟» می‌گفتیم: «ما هم این مطلب را از رادیو شنیده‌ایم.»عراقی‌ها وقتی دیدند نمی‌توانند، دست به حربه‌ای جدید زدند:-ما اینجا وسایلی داریم که می‌توانیم از شما حرف بکشیم.-وقتی چیزی نمی‌دانیم، شما هر کاری کنید جوابمان همین است.اصرار زیادی داشتند که قاسم عبیری را برای مصاحبه تلویزیونی راغب کنند.  هر بار به یک بهانه به سراغش می‌رفتند. می‌گفتند:-اگر مصاحبه کنی، خانواده‌ات از وجودت باخبر می‌شوند.او می‌دانست که اگر مجبور به مصاحبه شود حتما از او خواهند خواست که به مملکتش بد بگوید؛ به همین دلیل از این کار سر باز می‌زد.پس از چند ماه که به اردوگاه رفت، تازه فهمید علت اصرار آنها برای مصاحبه چه بوده است. آنها به مردم عراق اعلام کرده بودند هواپیمایی در نزدیکی عراق سرنگون شده است و خلبانانش اسیر شده‌اند و به زودی با آنها مصاحبه می‌شود.روز بعد، تیمساری عراقی به سراغ  قاسم عبیری رفت و گفت:«این سلول مثل یک لیوان است. اگر مصاحبه نکنی ا‌ین‌قدر اینجا می‌‌مانی تا بپوسی!» غیرتش اجازه نمی‌داد مصاحبه کند. این عقاب دربند، پنج سال در اسارتگاه‌های بعثی‌ها صبر کرد تا اینکه همراه با سایر اسرا به میهن باز گشت.

url : http://www.isfahanziba.ir/node/102060

اصفهان زیبا را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

 

 

ضمائم روز

پیوست‌ها

  

 

 

بایگانی