ویژه نامه ها

اشتراک الکترونیکی روزنامه

CAPTCHA ی تصویری

شماره های پیشین

لزوم نگرشی نو به صنعت گردشگری

تاریخ درج : شنبه ۳۰ تیر ۱۳۹۷
شماره روزنامه: 

حمید اشرفی

 

 

تاریخ و تمدن جزو لاینفک هویت هر کشور است. کشورهایی که از این موهبت برخوردارند و به خوبی از پــتـانـسیــل گــردشگـــری آن بــهـره گرفته‌اند ، پیشرفت قابل‌توجهی در صنعت گردشگری خود ایجاد کرده‌اند. کشور ایران نیز از جمله کشورهایی است که با تمدن و تاریخ چندین هزارساله خود، نظر هر گردشگری را به خود جلب می‌کند. اگر بخواهیم در قالب چند هویت و منظر تاریخی به گذشته ایران نگاه کنیم، می‌توان به پیشینه خط و تمدن، ایران باستان و اسلام صفوی در قالب مهم‌ترین خاستگاه‌های آثار تاریخی ایران اشاره کرد که  به غیر از مورد آخر،  بقیه موارد مورد کم لطفی قرار گرفته اند.متاسفانه سهم بسیار ناچیز ایران از  صنعت توریسم در قیاس با بقیه کشورهایی که پیشینه در خور تاریخی و تمدنی ندارند،  نشان‌ می‌دهد که صنعت گردشگرى ما نتوانسته نقش خود را در قالب یک عامل مهم در توسعه اقتصادى و نیز معرفى ایران به‌عنوان یک کشور توریستى و فرهنگى، به خوبى ایفا کند، چراکه ایران به دلیل سابقه تمدنى کهن و آثار متعدد و سالم به‌جامانده‌اش از دوران شکوه تمدن پارس، حتی پتانسیل پیشتاز بودن در میان کشورهای دنیا را دارد. عوامل متعددی باعث شده‌اند تا صنعت توریسم ایران، جایگاهی پایین‌تر از پتانسیل‌هایش داشته باشد، اما جدا از کمبودهای موجود، تبلیغات ایران در رسانه‌های فرا مرزی برای جذب گردشگر نیز بسیار ضعیف است که باید مورد واکاوی و چرایی قرار گیرد.زیرساخت های گردشگری ایران نیز با برخی از کـاستـی‌هــا مـــواجـــه اســت. کــاستــی‌هـایی که نشان‌دهنده لزوم توجه بیشتر هستند ونیازمندی  به سرمایه‌گذاری با برنامه و هدف بلند مدت را ایجاد کرده است.نرخ بازگشت سرمایه در فعالیت‌های مرتبط با صنعت توریسم، بلندمدت است و همین موضوع، به ارزیابی پروژه‌های سرمایه‌گذاری و تحلیل هزینه-منفعت در این صنعت، اهمیتی فوق‌العاده می‌بخشد. متاسفانه در کشور ما، بسیاری از سرمایه‌گذاری‌های انجام‌شده در این بخش، قبل از پیاده‌سازی طرح اصلی، در مقیاس کوچک‌تر اجرا نشده‌اند. این مسئله باعث شده که ارزیابی مناسبی از وضعیت موجود منطقه در اختیار نباشد و به‌این‌ترتیب، موجبات شکست طرح فراهم شود. عدم مطالعه بازار، نبود تحلیل از میزان و روند تقاضا، مشخص نبودن بازار هدف، شرایط اقتصادی، نوسانات بازار و ابهامات اساسی در پیش‌بینی‌های آتی از دیگر موانع پیش روی صنعت توریسم و گردشگری هستند که باید مورد توجه قرار گیرند.از آنجایی که برای کاهش سهم فروش نفت در اقتصاد ایران و درآمد تک محصولی امکان سرمایه‌گذاری در صنایع سنگین با توجه به موانع بین المللی و منابع دولت وجود ندارد صنعت توریسم و گردشگری می تواند ناجی کشتی بحران زده اقتصاد ایران باشد. ظرفیت مناسبی که باید به برنامه و سیاست تبدیل شود. البته بخشی از این ظرفیت‌ها طبیعی است و برخی دیگر را باید ساخت.

url : http://www.isfahanziba.ir/node/77773

اصفهان زیبا را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

 

 

ضمائم روز

پیوست‌ها

  

 

 

بایگانی