ویژه نامه ها

اشتراک الکترونیکی روزنامه

CAPTCHA ی تصویری

شماره های پیشین

قرص ورزش

تاریخ درج : سه شنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۸
شماره روزنامه: 
با پنج دقیقه ورزش روزانه به سلامت خود کمک کنید

همه ما از کودکی و از روزی که به یاد می‌آوریم، به ورزش سفارش شده‌ایم و از خواص بی‌شمار آن بسیار شنیده‌ایم؛ ولی امروزه این توصیه‌ها برای بیشتر ما نه تنها بی‌فایده است، بلکه باعث ایجاد حس گناه از اینکه ورزش نمی‌کنیم، شده است. اگر واقع‌بین باشیم، می‌بینیم که در برنامه بیشتر مردم دنیا به دلایل مختلف، ورزش روزانه جایی ندارد و اگر هست، موقتی و زودگذر بوده و پس از مدتی به بهانه کار زیاد، سفر، امتحان‌های درسی، بارداری، بیماری، جراحی، نداشتن حوصله و غیره کنار گذاشته می‌شود. برای حل این مسئله و رسیدن به سلامتی و همچنین نجات از عذاب وجدان، یک راهکار ساده را توصیه می‌کنیم که تقریبا برای همه مردم بدون صرف وقت، بدون نیاز به ورزشگاه، بدون پرداخت هزینه و در همه‌جا قابل اجراست. تنها کافی است به مدت پنج دقیقه کاری را انجام دهیم که من آن را «قرص ورزش» نامیده‌ام؛ زیرا تقریبا به اندازه خوردن یک قرص و نوشیدن یک لیوان آب بعد از آن، وقت نیاز دارد و به همان اندازه فشرده است.

روش انجام قرص ورزش

ابتدا حدود دو دقیقه به آرامی‌درجا بدوید و بعد حدود سه دقیقه چند حرکت ساده را به ترتیب زیر انجام دهید:

 در همان حالت، ایستاده و سر و گردن را به‌صورت دایره‌ای از هر طرف بچرخانید.

دست‌ها را روی شانه‌ها قرار دهید و شانه‌ها را از هر طرف بچرخانید.

اکنون دست‌ها را رو به جلو بگیرید و از آرنج مثل ملخ هواپیما به هر طرف بچرخانید.

دست‌ها را بالا برده و مچ دست را به هر طرف بچرخانید. 

دست‌ها را به صورت صلیب در دو طرف کاملا باز کنید و بالاتنه را بچرخانید؛ ولی پاها و لگن را ثابت نگه دارید.

دست‌ها را به پهلوها گذاشته و کمر و لگن را بچرخانید.

حالا خم شوید و زانوهای خود را بگیرید و به‌سمت داخل و خارج بچرخانید.

در پایان بایستید و در حالی که یک پایتان روی زمین است، سر انگشتان پای دیگر را روی زمین و پاشنه پا را بالا گرفته و مچ پا را بچرخانید (چرخ‌ها 10 بار و برعکس جهت آن نیز ۱۰ مرتبه انجام شود).

نکته اول: بهتر است هم‌زمان از نوعی موسیقی استفاده کنید که دارای ریتم و ضرباهنگ متناسب باشد؛ زیرا می‌تواند باعث ایجاد تعادل بین بدن مادی و بدن غیر مادی نیز بشود.نکته دوم: این حرکات چرخشی علاوه بر تقویت مفاصل اصلی بدن، باعث تعادل و تنظیم جریان خون، جریان عصب و سیر انرژی در بدن می‌شود و شما می‌توانید در روز حتی بیشتر از یک‌بار آن را انجام دهید و بعد از چند روز اثرات فوق العاده آن را مشاهده کنید.پس از اتمام حرکات پنج بار نفس عمیق بکشید؛ به شرط اینکه به آرامی‌و بدون فشار باشد و بعد از دم و همچنین بازدم حتما حبس کوتاهی انجام شود.درضمن توجه داشته باشید که این چند نفس باید مشابه هم و با مقدار زمان یکسان انجام شود. دیگر اینکه موقع گرفتن دم تجسم کنید که هوا همراه با انرژی و شادی و روشنایی وارد تمام بدن ما می‌شود و در بازدم با خود خستگی، غم و تاریکی را از جسم و روان ما خارج می‌کند.

دکتر سیامک علیان پژوهشگر خودمراقبتی و درمان‌های طبیعی

url : http://www.isfahanziba.ir/node/107092

اصفهان زیبا را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

 

 

ضمائم روز

پیوست‌ها

  

 

 

بایگانی