ویژه نامه ها

اشتراک الکترونیکی روزنامه

CAPTCHA ی تصویری

شماره های پیشین

قربانیان بی برنامگی اکران

تاریخ درج : سه شنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۸
چرا جدول اکران عید فطر خوب بسته نشد؟

پس از یک اشتباه بزرگ در چیدمان اکران نوروزی، برای دومین بار به جدول نامناسبی دراکران عید فطر بر می‌خوریم. امسال عید، با اکران چهار فیلم روبه رو شدیم  که هر یک از آنها به تنهایی می توانست نبض گیشه یک فصل را در دست بگیرد: «ما همه با هم هستیم»، «سرخ‌پوست»، «شبی که ماه کامل شد» و «دختر شیطان».حالا اما این چهار فیلم در رقابتی غیرحرفه ای، فروش همدیگر را سرشکن می کنند تا سینمای ایران در ادامه راه امسال خود، فیلم‌های به مراتب کمتری را برای شوک به گیشه در چنته داشته باشد. در ادامه نگاهی به دلایل اهمیت هر یک از این فیلم‌ها داریم.

 

 

ما همه با هم هستیم
دقیقا یک سال پیش، فیلمبرداری این اثر به پایان رسید.حواشی کار نیز از همان زمان آغاز شد. زمانی که دلار روی دور پنج هزار تومان بود، انتشار خبر هزینه 20 میلیاردی این فیلم، دامنه توجهات را به خود جلب کرد. پروژه‌ای که هیچ خبری از آن به بیرون درز نکرده بود، در دفاع از خود اعلام کرد که 37 بازیگر حرفه ای سینما در آن به هنرنمایی پرداخته اند. کمی بعد با انتشار فهرست عوامل کار، مشخص شد که فیلم آن قدر بازیگر شناخته شده دارد که عنوان «پربازیگرترین فیلم تاریخ سینمای ایران» را به خود اختصاص داده است.در این میان آنچه اهمیت داشت، مدیریت حواشی فیلم، طی 11 ماه اخیر بود.«رضا میرکریمی» به عنوان تهیه کننده کار در تمام این ماه‌ها، اطلاعات دیگری راجع به فیلم منتشر نکرد و هیچ‌گاه مستقیما درباره هزینه تولید، چیزی نگفت. آنقدر نگفت تا قیمت دستمزدها در سینما چند برابر شد و دیگر 20 میلیارد، یک رقم لاکچری برای تولید یک اثر پربازیگر سینمایی لحاظ نمی شد. هم اکنون این فیلم، جدیدترین رقیب «هزارپا» برای کسب عنوان پرمخاطب‌ترین فیلم دهه 90 سینمای ایران است. این گمانه زنی همان زمانی جدی تر شد که فروش نخستین اکران مردمی فیلم در سالن 2400 نفره رویال هال با قیمت 20 هزار تومان، در کمتر از یک ساعت به فروش رسید. فروش دو میلیاردی فیلم طی سه روز نخست اکران که شکستن رکورد «رحمان 1400» است نیز دیگر نشانه کسب عناوین مهم توسط این فیلم «کمال تبریزی» است.

 

سرخ‌پوست
زمانی که دومین ساخته «نیما جاویدی» در جشنواره فیلم فجر سال گذشته رونمایی شد، استقبال بسیار زیادی از آن به عمل آمد. تعدد سانس های فوق‌العاده و ماندن در کورس بهترین فیلم از نگاه مردمی در کنار تمجید منتقدان، سبب شد تا سطح انتظارها از فیلم بی ادعای «سرخ‌پوست» بالا برود. فیلم حالا به مدد همین پشتوانه، برای اکران فطر انتخاب شده است. اثری که طی سه روز، نزدیک به یک میلیارد و 350 میلیون فروش داشته است تا رقمی بسیار خوب برای یک درام کم بازیگر باشد. «سرخ‌پوست» با وجود پشتوانه ای که از جشنواره داشته، نام خوبی برای جذب مخاطب دارد.«نوید محمدزاده» متفاوت هم دیگر پوئن مهم در جهت استقبال مخاطب است.همه این گزینه ها سبب شده تا فیلم با استقبال بسیار خوبی مواجه شود.

 

 شبی که ماه کامل شد
فیلم جدید «نرگس آبیار» از همان زمان جشنواره، میخ خود را محکم به زمین کوبید.در 13 رشته نامزد شد و توانست در شش رشته که سه مورد آن بازیگری است، به سیمرغ بلورین برسد. سانس های فوق‌العاده بسیاری را به دست آورد و توانست تا روز آخر، جزو پنج فیلم پرمخاطب جشنواره فجر باشد. فیلم آبیار از همان زمان تاکنون، از تبلیغات محیطی خوبی برخوردار بود. قرار بود در نوروز اکران شود، اما برای آن زمان، مناسب لحاظ نشد وهمین الان هم با درجه زیر 12 سال به روی پرده فرستاده شده است. از نخستین اکران مردمی خود نیز که نخستین سانس نمایش فیلم بود، با تمام قوا ظاهر شد و با هر چهار بازیگر اصلی خود در پردیس کوروش نمایش داده شد و توانست مخاطبان بسیاری را جذب کند. این فیلم، تنها فیلمی است که بیشترین اکران مردمی را با حضور بازیگرانش دارد و طی سه روز نخست اکران خود نیز یک میلیارد و 500 میلیون تومان فروخت تا در رقابت فشرده اکران، دومین فیلم پرفروش این روزها لقب گیرد. فیلمی که در سه کشور تصویربرداری شده و از داستان جذاب برادر «عبدالمالک ریگی» برخوردار است و قطعا باید منتظر یک فروش بسیار خوب برای این فیلم بود.

 

دختر شیطان
زمانی که «قربان محمدپور» در نخستین فعالیت برون مرزی خود «سلام بمبئی» را با حضور «محمدرضا گلزار»، «دیا میرزا» و «بنیامین بهادری» ساخت و توانست به فروش 20 میلیاردی سال 96 برسد، تصور ساخت فیلم دیگری با همان مختصات، عاقلانه ترین فکر ممکن بود. محمدپور دقیقا 13 ماه پیش، آخرین کات را به «دختر شیطان» داد تا فیلم وارد مراحل فنی شود. این فیلم که برای اکران فطر سال گذشته و نوروز 98 کاندید بود، سرانجام به اکران فطر امسال رسید. «دختر شیطان» بزرگ‌ترین قربانی تصمیم گیری اشتباه برای این اکران طلایی است.این فیلم طی سه روز نخست خود به زحمت توانست 350 میلیون فروش داشته باشد. پیش از آغاز اکران، محمدپور ادعا کرده بود  ربات هایی فعال شده‌اند که زیر پست های مجازی این فیلم، کامنت های منفی منتشر کنند تا مخاطبان، رغبتی به تماشای «دختر شیطان» نداشته باشند.اما هر چه باشد محمدپور این بار با «حمید فرخ نژاد» در آستانه یک شکست کامل قرار دارد و اگر وضع به همین منوال پیش رود، بعید است که فیلم حتی بتواند هزینه تولید خود را به دست آورد.  

url : http://www.isfahanziba.ir/node/96598

اصفهان زیبا را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

 

 

ضمائم روز

پیوست‌ها

  

 

 

بایگانی