ویژه نامه ها

اشتراک الکترونیکی روزنامه

CAPTCHA ی تصویری

شماره های پیشین

غذاهای مفید برای پیشگیری از سرطان پروستات

تاریخ درج : پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۳۹۷
شماره روزنامه: 

سرطان پروستات اولين سرطان شايع در كشور و دومين علت مرگ ناشی از سرطان در مردان است. به دلیل شیوع بالای این بیماری در جامعه و آمار بالای مرگ و میر به دلیل تشخیص دیر هنگام آن لازم است اطلاعاتی در مورد آن داشته باشیم.غده پروستات یک غده کوچک و گردو شکل است و جدا از نقشی که در تولید مثل دارد، در ادرار مردان هم نقش مهمی ایفا می ‌کند. در توضیح بیشتر باید گفت، پروستات بخشی از مجرای پیشابراه را در بر گرفته است. بنابراين منقبض شدن عضلات پروستات باعث آهسته شدن جریان ادرار می شود. بروز آن در اکثر موارد پس از 65 سالگی افزايش می يابد و به علت بزرگ شدن پروستات در اين بيماری، علائم انسداد مجرای ادراری را بروز می دهد.

 

ویدا رحیمی، کارشناس ارشد تغذیه و رژیم درمانی درباره سرطان پروستات و غذاهای مفید برای پیشگیری از سرطان پروستات توضیحاتی داده است که به آن می پردازیم:

عوامل زمینه‌ساز بروز سرطان پروستات

  سن: با بالا رفتن سن (به ويژه سن بالاتر از 60 سال)، خطر ابتلا به سرطان پروستات نيز افزايش پیدا می کند.
  سابقه خانوادگی: ژن های خاصی كه از والدين
به ارث رسيده اند ممكن است برميزان ابتلا به سرطان پروستات تاثير بگذارند.در مردانی كه پدر يا برادر مبتلا
به سرطان پروستات داشته اند دو تا سه برابر بيشتر احتمال ابتلا به این بیماری وجود دارد.
    نژاد: سرطان پروستات در بعضی از نژاد ها و گروه‌های قومی شايع تر است.
    عفونت يا التهاب پروستات
    رژيم غذايی: هيچ تحقيقی به طور قطع نشان نداده است كه رژيم غذايی و تغذيه می توانند به طور مستقيم بر پيدايش سرطان پروستات تاثير بگذارند اما برخی مطالعات نشان داده اند كه رژيم پرچرب به خصوص چربی حيوانی و نيز مصرف الکل می تواند باعث افزايش خطر ابتلا به سرطان پروستات  شود.

 

 توصیه های تغذیه ای برای پيشگيری و كمک به بهبود سرطان پروستات

 

  وزن خود را متناسب با قدتان حفظ كنيد
و در صورت چاقی، با مراجعه به مشاور تغذيه، رژيم غذايی كاهش وزن را در پيش بگيريد.
    پروتئين مورد نیاز بدن را با مصرف منابع كم‌چربی مثل انواع گوشت كم چربی، مرغ، ماهی و لبنيات كم چرب به دست آورید.
    رژيم غذايی كم چربی و پر فيبر را رعايت کنيد.    منابع غذايی غنی از اسيد چرب امگا 3 مانند ماهی و ميگو مصرف كنيد.
    حبوبات و غلات كامــل (حاوی فيبر بالا)،
مغز دانه ها (گردو، بادام، پسته، فندق و ...)، خشكبار و محصولات سويا مانند آجيل سويا و شير سويا كه حاوی تركيبات ويژه به نام ايزوفلاونوئيد
هستنــد و خاصيت ضــد سرطانی دارند، مــصــرف كنيد.
    مصرف سبزی ها و ميوه های سبز، زرد، نارنجی و قرمزرنگ (به ویژه گوجه فرنگی پخته، سس گوجه فرنگی، توت فرنگی و...) و كلم را که نقش محافظتی و پيشگيرانه در برابر اين سرطان دارد
در برنامه غذایی روزانه خود قرار دهید.

url : http://www.isfahanziba.ir/node/72056

اصفهان زیبا را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

 

 

ضمائم روز

پیوست‌ها

  

 

 

بایگانی