ویژه نامه ها

اشتراک الکترونیکی روزنامه

CAPTCHA ی تصویری

شماره های پیشین

عوامل سبک زندگی سالم

تاریخ درج : یکشنبه ۲۹ دی ۱۳۹۸
طب سنتی کمک بزرگی برای درمان بیماری‌هاست

اگرچه به مــــــدد پیشــــرفــــــت علم فیزیک، کشف روابط و واکنش‌های شیمیایی، اختراع دستگاه‌های ابزار دقیق، میکروسکوپ و دستگاه‌های تصویربرداری، شناسایی بدن و اعضای آن و تشخیص بیماری‌ها دقیق‌تر شده است، اما همچنان درمان بیماری‌ها توام با مشکلات فراوان و پر هزینه است، چنانکه در مورد بیماری‌های غیر واگیر مثل دیابت، فشار خون بالا و آسم تقریبا درمان کاملی وجود ندارد و تجویز داروها بیشتر برای کنترل علائم بیماری است تا شفای کامل. آنچه که به نظر می‌رسد بتواند در پیشگیری و درمان بیماری‌ها بخصوص بیماری‌های غیر واگیر به علوم نوین طبی کمک کند، استفاده از مکاتب طبی دیگر مانند طب سنتیخاص آن جامعه است.بیماری‌ها و شیوه زندگی: امروزه بیماری‌های غیر واگیر بیشترین عامل مرگ بین مردم در جوامع مختلف‌اند. مهــــــم‌ترین این بیماری‌ها شامـــــل بیماری‌های قلبی‌عروقی، سرطان، دیابت و بیماری‌های ریوی هستند.مطالعات نشان می‌دهد این بیماری‌ها به شیوه زندگی مردم ربط دارند. تفاوت درمان‌ها: شیوه زندگی مردم محدوده وسیعی را به خود اختصاص می‌دهد که می‌توان نوع ارتباطات، عادات و رسوم و بسیاری از مسائل دیگر را در این مورد نام برد، اما برخی از موارد، ارتباط بیشتر و مستقیم‌تری با بیماری‌های مزبور دارند.در علوم جدید، بیشتر به ورزش و تغذیه و تا حدودی به وضعیت روانی توجه می‌شود، در صورتی که در طب سنتی ایران علاوه بر ورزش، تغذیه و مسائل روحی روانی؛  به خواب، وضعیت آب و هوا و تغییرات فصول سال و پاکسازی بدن از مواد زائد نیز اهمیت زیادی داده می‌شود. در حقیقت این شش عامل، تعیین‌کننده‌های اصلی وضعیت سلامتی هستند. ابن سینا معتقد است که از این شش مورد؛ ورزش، تغذیه و خواب تاثیر بیشتری بر سلامتی دارند.

ورزش

در طب سنتی ایران، ورزش معتدل برای سلامتی توصیه می‌شود یعنی ورزشی که در حین و در انتهای آن نشاط و سرزندگی وجود داشته باشد.خستگی زیاد در حین ورزش شاید اثر مفید آن را کاهش دهد. به‌جز افراد چاق سایرین نباید حین ورزش، دچار تعریق فراوان شوند. امروزه 30 تا 45 دقیقه پیاده‌روی هنگاه عصر، یعنی حدود 5ساعت بعد از ناهار،  یکی از ورزش‌های موثر شناخته می‌شود.

تغذیه

در مورد تغذیه علاوه بر نوع مواد خوراکی باید به آداب تغذیه نیز توجه کافی کرد. خوب جویدن غذا آن را برای یک هضم کامل‌تر در معده آماده می‌کند.نظم در وعده‌های غذایی به‌خصوص صبحانه و شام حائز اهمیت است. پرهیز از گرسنگی طولانی مدت که در بعضی سبب می‌شود برای غذا ولع داشته باشند، عادت نادرستی است. همچنین پرخوری علاوه بر ایجاد چاقی، عاملی برای پیدایش سوء هاضمه است. حداقل 2 تا 3 ساعت بین خوراک و انجام ورزش سنگین باید فاصله گذاشت.

خواب

خوابیدن سریع پس از خوردن غذا یا خوردن دیرهنگام شام از عادات غلط است که از هضم کافی غذا جلوگیری می‌کند.آنچه که امروزه برای بسیاری مشکل‌آفرین است، دیر خوابیدن در شب‌ها و ادامه خواب صبحگاهی است که هر دو توان مغز را کم کرده و سبب بدرنگ شدن پوست و اختلالات متابولیسمی می‌شود.گفته می‌شود یک ساعت خواب قبل از نیمه شب معادل دو ساعت خواب بعد از نیمه شب اهمیت دارد و می‌تواند سبب تجدید قوای بیشتر و ترمیم و تامین مواد از دست رفته بدن شود، ضمن اینکه یک خواب خوب در دفع مواد زائد بدن کمک شایانی می‌کند.

url : http://www.isfahanziba.ir/node/105998

اصفهان زیبا را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

 

 

ضمائم روز

پیوست‌ها

  

 

 

بایگانی