ویژه نامه ها

اشتراک الکترونیکی روزنامه

CAPTCHA ی تصویری

شماره های پیشین

عرضه‌های بی‌ثمر

تاریخ درج : یکشنبه ۲۲ تیر ۱۳۹۹
شماره روزنامه: 
بازدهی شرکت‌هایی که برای اولین‌بار عرضه می‌شوند، منطقی است؟

میلاد آرام/ نویسنده

«شصدف» اولین بار در تاریخ 14اسفند سال گذشته در قیمت 1990تومان عرضه شد. در آن زمان به هر کد 21سهم از سهام شرکت صنعتی دوده فام تعلق گرفت که حدود 42هزار تومان هزینه در برداشت. اما از آن زمان تاکنون برای یک روز هم حجم مبنای 1.4میلیون سهمی آن پر نشده است تا بازدهی کلی آن از زمان عرضه تاکنون فقط 83درصد باشد و ارزش 42هزار تومان سرمایه‌گذاری به 77هزار تومان رسیده باشد. «غگیلا» سهمی است که 10اردیبهشت سال جاری به قیمت 1250.7تومان عرضه شد و این سهم نیز تابه‌حال برای یک‌بار هم نتوانسته حجم مبنای خود را پر کند. بازدهی این سهم از ابتدا تاکنون به 20درصد نرسیده است. هرروز صف خرید چند ده‌میلیونی برای این سهم تشکیل می‌شود؛ اما فروش سهام شرکت شیر پاستوریزه پگاه گیلان به‌اندازه‌ای نیست که بتواند حجم مبنای 3.5میلیون سهمی آن را پر کند. حتی «آریا» هم که چند روزی توانست برابر یا بیشتر از حجم مبنا معامله شود کمتر از 60درصد بازدهی در طی یک ماه و نیم گذشته در برداشته است.برای درک بهتر این اعداد تصور کنید در مدت‌زمانی که «شصدف» توانسته بازدهی 83درصدی داشته باشد، سایپا بیش از 600درصد بازدهی نصیب سرمایه‌گذارانش کرده است. بازدهی شاخص کل از ابتدای سال تابه‌حال از مرز 200درصد فراتر رفته و قیمت سهام بسیاری از شرکت‌ها چند برابر شده است؛ درنـتـیـجـه آیا برای خــریـــد عــرضـــه اولـیـه‌ها 

توجیه منطقی وجود دارد؟

مزایا و معایب حجم مبناقانون حجم مبنا شاید به نوسان منطقی شاخص کل کمک کند و از بروز رفتار هیجانی سهام جلوگیری کند؛ اما در عرضه اولیه‌های متعددی مشخص شده که این قانون راه را برای متعادل شدن قیمت یک سهم می‌بندد. در این حالت ممکن است یک سهم برای چند ماه در حالت عرضه اولیه باقی بماند و کسی نیز به فکر متعادل کردن صف خرید آن نباشد. به گفته حمید مهدوی، کارشناس بازار سرمایه، یکی از معایب حجم مبنا، استفاده از فرمول ثابت محاسباتی در نمادهای کوچک و بزرگ است؛ به‌طوری‌که گاهی پیش می‌آید حجم مبنای به‌دست‌آمده در یک نماد کوچک، چند درصد از کل سهام شرکت را شامل می‌شود و برای پر شدن حجم مبنا، باید چند درصد از کل یک شرکت معامله شود.با تمام این تفاسیر، روند عرضه اولیه شرکت‌های کوچک ادامه دارد. هفته گذشته به هر نفر (کد) حدود 25هزار تومان از سهام شرکت لیزینگ پارسیان رسید. نکته قابل‌تأمل آن است که ارزش صف خریدی که روزها برای سهام «ولپارس» تشکیل می‌شود به‌اندازه کل سهامی است که شرکت منتشر کرده است. فردا نیز عرضه اولیه شرکت رایان هم‌افزا انجام می‌شود و این بار حدود 25هزار تومان سهام به هر کد تعلق می‌گیرد و داستان «شصدف» بار دیگر تکرار خواهد شد. با توجه به این‌که به گفته رئیس‌جمهور حجم عرضه اولیه‌ها به‌تدریج افزایش خواهد یافت، آیا می‌توان امیدوار بود که در قانون حجم مبنای شرکت‌هایی که برای اولین بار عرضه می‌شوند، تغییری رخ دهد؟

url : http://www.isfahanziba.ir/node/110626

اصفهان زیبا را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

 

 

ضمائم روز

پیوست‌ها

  

 

 

بایگانی