ویژه نامه ها

اشتراک الکترونیکی روزنامه

CAPTCHA ی تصویری

شماره های پیشین

ضمانت جنگ و مذاکره

تاریخ درج : پنجشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۸

رضا صادقیان
سابقه به راه انداختن جنگ روانی از سوی ایالات متحده متعلق به امروز نیست، بلکه برای لشکرکشی و دمیدن در شیــپــور بدصدا و گــوش‌خراش جـنـگ، اولـیـن و ابتدایی‌ترین کاری که انجام داده و می‌دهند سنجش افکار عمومی در سطح جهان است. حداقل آنکه ترامپ تا این لحظه همان رفتاری را در پیش گرفته که جرج بوش در هنگام حمله به افغانستان و پس از آن به عراق انجام داد. طی روزهای اخیر اشاره و شرح به راه‌ انداختن جنگ روانی از سوی دولتمردان آمریکا بارها از سوی مسئولان و کارگزاران کشور مطرح شده است، اما آمریکایی‌ها و طیف جنگ‌طلب هم‌زمان با ایــجــاد هــیـاهـو و جو روانی در جست‌وجوی سنجش افکار شهروندان سایر کشورها نیز هستند. در واقع اگر به این نتیجه برسند که راه برای ورود به جنگی کوتاه مدت که منافع سایر بازیگران و هم‌پیمانان آنها در منطقه را تامین کند و مهم‌تر آنکه بعد از حمله در موضع قدرت کامل قرار بگیرد، وضعیت پیش‌روی به سوی جنگ دور از ذهن نخواهد بود. البته این مسئله به شرایطی دیگر نیز بستگی دارد، واکنش سیاست‌گذاران کشورمان تا این لحظه براساس عقلانیت و دوری جستن از حاشیه‌های احتمالی است. همچنین اهمیت سه اصل حکمت، عزت و مصلحت نیز این روزها بیش از هر زمان دیگری به چشم می‌آید. بنابراین با قاطعیت و اطمینان نمی‌توان از احتمال وقوع جنگ و به راه افتادن آشوبی دیگر در منطقه خاورمیانه سخن گفت.تجربه مذاکره مستقیم با آمریکا در برجام نشان داد مسئولان اجرایی و ســیـاست‌گذاران دلــهـــره‌ای از روبــه‌رو شدن و مذاکره با سایر قدرت‌های مطرح در جهان را ندارند. اما در وضعیت امروز که از یک طرف آمریکا از معاهده برجام خارج می‌شود، از سویی دیگر 12 پیش‌ شــــرط برای انــجـام مذاکرات مجدد برقرار و هم‌زمان با فرستادن ناوگـــان جــنـگــــی به خلیج فارس رئیس دولت آمریکا از انتظار تماس تلفنی سخن می‌گوید، امکان مذاکره را سخت‌تر می‌کند. مشخص نیست  طرف مقابل خواهان چه چیزی است و چه اموری را نمی‌خواهد. گسیل ناو جنگی و بمب افکن با تماس تلفنی و مذاکره و رسیدن به نتایج مشخص همخوانی ندارد، نه تنها ایران حتی بعید است هیچ کدام از کشورها در چنین وضعیتی پای میز مذاکره بنشینند. خصوصا میزی که قبل از دور هم نشستن و گفت‌وگو کردن با پیش شرط‌هایی محدود شده است. از همین‌رو مذاکره کردن و نکردن دو طرف در هاله‌ای از ابهام است. سخنان رئیس کمیسیون خارجی مجلس شورای اسلامی نیز دقیقا روشن نمی‌سازد آیا خبری از مذاکره در سطوحی دیگر در میان است یا اینکه مانع اصلی دولت و مجلس فعلی هستند؟ سوال دیگر آنکه، در صورتی که مذاکره‌ای صورت نگیرد، راه بعدی، رسیدن به گزینه جنگ و دفاع است؟ دقیق‌تر آنکه اهرم سیاست خارجی براساس گفته‌های صادق خرازی فقط در دست دولت نیست، بنابراین کشاندن پای دولت و مجلس  به مذاکره احتمالی خالی از معنا خواهد بود.براساس شواهد فعلی، وضعیت گام برداشتن به سوی جنگ و مذاکره از سوی ایران و آمریکا کاملا نامشخص است. به عبارتی هیچ‌گونه تضمین و گواهی مبنی بر جنگ نشدن، جنگ شدن و مذاکره و به نتیجه رسیدن معلوم نیست. کلام پایانی اینکه،  نمی‌توان به حرکت‌ ناوهای آمریکا چشم دوخت و انتظار جنگ و حمله نظامی را کشید و همچنین به حرف‌های ترامپ گوش سپرد که با برقرار کردن 12 پیش شرط خواهان تماس تلفنی و مذاکره مستقیم است. آنچه بیش از این همه مهم‌تر از سایر گزینه‌ها به نظر می‌رسد، دوری و پرهیز از درگیری و پاسخ مثبت دادن به تحریکات طرف مقابل است. هر گامی به سوی پاسخ دادن به تحرکات نظامی و رفتن به سوی درگیری محدود، فرجامی به غیر از نامتعادل‌تر شدن وضعیت حال حاضر به همراه نخواهد داشت.

url : http://www.isfahanziba.ir/node/95203

اصفهان زیبا را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

 

 

ضمائم روز

پیوست‌ها

  

 

 

بایگانی