ویژه نامه ها

اشتراک الکترونیکی روزنامه

CAPTCHA ی تصویری

شماره های پیشین

صنعت نمایشگاه و توسعه اقتصادی

تاریخ درج : یکشنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۷
شماره روزنامه: 

علی یارمحمدیان

 

 

با توجه به موضوعات مطرح شده در نشریات عمومی، تخصصی و حتی مجلـه‌های علمی و پــژوهشی، جایگاه و ظـــرفیت قابل تــوجـــه صنعــت نمایشگاهی در کشورمان آنگونه که باید و شاید از سوی کارشناسان و خبرگان مورد بررسی و کاوش قرار نگرفته و بعضا با نگاهی آسان و ساده از کنار آن عبور شده است. در تعریف صنعت نمایشگاهی می‌توان گفت، صنعتی است که زمینه رشد و دیده شدن و رونمایی از سایر تکنولوژی‌های صنایع و مشاغل وابسته به صنعت و خدمات را مقابل دیدگاه متخصصان و عموم شهروندان قرار می‌دهد. به همین ترتیب می‌توان از دریچه همین تعریف به ارتباط پیوسته و عمیق صنعت نمایشگاهی با توسعه اقتصادی پی برد.کشورهای توسعه یافته و شهرهایی که از نام و اعتبار خاصی در بخش اقتصادی و توسعه صنایع مادر و همچنین صنعت نمایشگاهی بهره می‌برند، مدیون صنعت نمایشگاهی در یک نقطه خاص از کشورشان هستند. نمایشگاه طلای ایتالیا ، نمایشگاه سنگ ایتالیا، نمایشگاه استارتاپ‌ها در چین، لندن و آمریکا، نمایشگاه صنایع دام و طیور در آلمان و... .  هر کدام از این کشورها به صورت سالیانه موفق به جذب میلیاردها دلار سرمایه‌گذاری و توسعه صادرات کالاهای مرتبط با صنایعی می‌شوند که در آن نمایشگاه‌ برپا شده است. آنچه به منزله توسعه اقتصادی نام برده می‌شود، بخش زیادی از آن وابسته به صنعت نمایشگاهی است. مهم تر آنکه، توسعه اقتصادی و به تبع  آن رونق یافتن کسب و کارها به خودی خود انجام نمی‌شود مگر  با اهمیت یافتن و مهم پنداشتن صنعت نمایشگاهی در نگاه و سیاست‌های کشور.توسعه اقتصادی در گرو بالیدن و شکوفایی صنایع، مشاغل وابسته به خدمات و بهبود کسب و کار در یک نقطه جغرافیایی و برای عموم مردم است اما این توسعه تا مادامی که در چارچوب محیط کارخانه‌ها و کارگاه‌ها قرار گرفته باشد، امکان به نمایش گذاشتن توانایی و چگونگی بهره‌وری از آن صنعت را به دست نخواهد آورد. به واقع این امکان بــــرای هیچ‌کدام از صنایع وجود ندارد که همه متخصصان و یا شهروندان یک شهر را با وسایل نقلیه و یا تبلیغات گسترده و در حجم قابل توجه نحوه فعالیت شرکت صنعتی و سازمان خدماتی را به اطلاع عموم برساند، در اینجا نقش نمایشگاه به صــــورت مشــخــص جلوه‌گر می‌شود. صنعت نمایشگاهی این امکان را در اختیار صاحبان صنایع قرار می‌دهد تا کلیت کار و توانایی و حتی تکنولوژی‌های جدیدی را که از آن بهره می‌برند به همگان نشان دهند. در واقع نمایشگاه مکانی است برای به نمایش گذاشتن آخرین، جدید‌ترین و حرفه‌ای‌ترین تجهیزات و فناوری‌هایی که در حوزه یک صنعت به وجود آمده است. رونمایی از جدیدترین خودروها، دستگاه‌های حفاری مرتبط با صنعت نفت و گاز، پرده‌برداری از آخرین فناوری‌های حوزه نرم‌افزار و سخت‌افزارها گوشی‌های هوشمند و کامپیوتر  و به نمایش گذاشتن نوین‌ترین دستگاه‌های صنعتی همه و همه در نمایشگاه‌ها اتفاق می‌افتد.براساس گزارش منتشر شده توسط انجمن جهانی صنعت نمایشگاهی(UFI)، در سال 2017 شاهد برگزاری بیش از  31 هزار عنوان نمایشگاهی در سراسر جهان بوده‌ایم. بیــــش از 260 میلیـــون نفـــر از ایــن نمایشــگاه‌ها بازدیــد کرده‌اند. همچنیـن براساس فضای مورد استفــاده توســـط مراکـــز نمایشـگاهی با رشــدی نزدیـک به 3 درصد روبه رو بوده‌ایم، به واقع رشد فضای نمایشگاه‌ها در جهان نشانه روشن اهمیت یافتـن و تاثیـــرگذاری این صنعت در میـــان ســایر صنایع است.برای ارزیابی مولفه‌های توسعه اقتصادی نیازمند محاسبه مسائلی همچون ضریب ریسک‌سرمایه‌گذاری، امنیت پایدار، ثبات اقتصادی و سیاست‌های پایدار پولی و اقتصادی هستیم، به این شاخص‌ها می‌توان برگزاری‌ نمایشگاه‌هایی با اهمیت بین‌المللی را نیز  افزود. نمایشگاه‌هایی که این امکان را برای سایر صاحبان صنایع داخلی و خارجی فراهم می‌کنند تا از دستاوردها و توانایی‌های خود رونمایی کنند و این همه، سرانجام به توسعه اقتصادی و جذب سرمایه‌های بیشتــر چه در حـــوزه داخــل و خـــارجــی منتهــــی خواهد شد.اگر کلیت فضای اقتصاد کشور را به صورت یک پازل به هم چسبیده تصور کنیم، صنعت نمایشگاهی تکه‌ای بزرگ و تاثیرگذار  را در توسعه اقتصادی شکل خواهد داد، بخشی که بهبود یافتن آن به توسعه اقتصادی و نادیده انگاشتن آن دوری کردن از رونق بخشیدن به فضای کسب و کار صنایع منجر خواهد شد. امید آنکه با اهمیت یافتن صنعت نمایشگاهی در کشورمان شاهد بهره‌وری و بهبود فضای کسب و کار سایر صنایع و مشاغل خدماتی باشیم.

 

مدیر عامل شرکت  نمایشگاه های بین المللی استان اصفهان

url : http://www.isfahanziba.ir/node/83238

اصفهان زیبا را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

 

 

ضمائم روز

پیوست‌ها

  

 

 

بایگانی