ویژه نامه ها

اشتراک الکترونیکی روزنامه

CAPTCHA ی تصویری

شماره های پیشین

صدور مجوزهای بی‌رویه، بتن‌سازان کاربلد را به حاشیه برد

تاریخ درج : یکشنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۸
شماره روزنامه: 
افزایش رقابت، کیفیت تولیدات را تحت‌تاثیر قرار داد

مسعود حاج رسولیها  / مدیر عامل بنیاد بتن اصفهان

بتن پس از آب پرمصرف ترین ماده ای است که در ساختمان ها استفاده می شود وبه صورت مستقیم با جان انسان ها در ارتباط است؛ بنابراین تولید محصولاتبی کیفیت در این صنعت خسارات زیادی را به دنبال خواهد داشت، خساراتی که در زلزله بم، ورزقان و سیل اخیر کشور شاهد آن بودیم. در این خصوص وضع و اجرای آیین نامه های سخت‌گیرانه در کنار اجرای باکیفیت ترساختمان ها تا میزان زیادی حوادث ناشی از بلایای طبیعی را کاهش خواهد داد. از سوی دیگر درایت تولید کنندگان ، مصرف کنندگان و دستگاه‌های نظارتی نیز منجر می شود هزینه خسارات به میزان چشمگیری کاهش پیدا کند. در مواردی شاهد این موضوع هستیم که باوجود الزامی بودن آیین نامه های استاندارد، اما استفاده از محصولات بی‌کیفیت دردستور کار قرار می گیرد. اخیرا مصرف محصولات غیراستاندارد و بی کیفیت درجداول خیابانی  شهر اصفهان افزایش یافته  و  این مسئله هزینه‌های زیادی را به شهرمان تحمیل کرده است.این در حالی است که در سایر کلان شهرها استفاده از محصولات کیفی و استاندارد رواج گسترده ای دارد. با وجود این تفاسیر افزایش نظارت ها از سوی مسئولین محترم در شهرداری اصفهان و دفتر فنی استانداری اصفهان ضروری به نظر می رسد.  صنعت سیمان به طور مستقیم با صنعت بتن درارتباط است و کیفیت تولیدات این صنعت ،کیفیت بتن تولیدی راتحت تاثیر قرارمی دهد.صنعت سیمان به صورت مستقیم از دولت سوبسید دریافت می‌کند و با وجود ایجاد آلایندگی ها و مسائل زیست محیطی این صنعت، الزامی است  کیفیت تولیدات سیمان افزایش پیدا کند؛  چون سیمان بی کیفیت از جنبه‌های مختلف توسعه پایدار، منجر به آسیب‌های غیرقابل جبران به کشور خواهد شد.علاوه بر استفاده از مواداولیه مرغوب و تولید بتن کیفی در این صنعت بحث توزیع بتن نیز دارای اهمیت است. گرما و سرما روی کیفیت بتن تاثیر زیادی دارد و به دلیل زمانبر بودن حمل بتن کیفیت این تولیدات تحت تاثیر قرار می گیرد. باوجود این تفاسیر لزوم توجه مسئولین به توزیع بتن و نگاه متفاوتشان به حمل و پمپاژ بتن به ویژه در شهرهای پرترافیک ضروری به نظر می رسد. بتن ریزی ها به طور معمول  انجام می‌شود؛ اما درمحله ها به دلیل ایجاد سرو صدای زیاد بتن ریزی در این زمان امکان پذیر نیست.ازطرفی هم بتن ریزی در شب کیفیت بتن ریزی در روز را ندارد. در این خصوص باید بامیکسر های حمل بتن همکاری های لازم صورت گیرد.از مشکلات دیگر صنعت بتن می توان به فرسودگی ناوگان حمل و نقل و ماشین آلات مورد استفاده در این صنعت اشاره کرد.برخی قطعات ماشین آلات در کشور موجود نیست که این مسئله منجر به توقف ماشین آلات و افزایش هزینه تعمیرات شده است. از سوی دیگر افزایش بی رویه قطعات مورد استفاده در ماشین آلات به ویژه افزایش قیمت لاستیک فعالیت تولیدکنندگان را با مشکل مواجه کرده است. ماشین های حمل بتن در محدوده شهرها و جاده ها در حال حرکت هستند و در کمال تاسف استفاده از لاستیک های بی کیفیت در ماشین‌آلات این صنعت منجر به بروز وظهور اتفاقات ناخوشایندی خواهد شد.کسری سوخت ماشین ها درطول روزنیز ازجمله مشکلات دیگر فعالان این صنعت است که در حال پیگیری برای حل و فصل این مشکل هستیم. در حال حاضر تعداد کارخانه های تولید بتن اصفهان افزایش پیدا کرده و صدور مجوزهای بی رویه منجر به افزایش رقابت در این صنعت شده است. واقعیت این است که رقابت در صنعت بتن برنده ندارد. اگر قرار باشد این صنعت رقابتی شود کارخانه‌ها ناچارند کیفیت محصولات خود را کاهش دهند.طی سال‌های گذشته  تذکرها و پیشنهادهای لازم به مسئولین سازمان صنعت، معدن وتجارت درخصوص عدم صدور مجوزهای بی رویه برای این صنعت داده شد. اگر قرار است  مجوزی هم صادر شود باید بادید حسابشده‌تری به تولیدکنندگانی که مستقیم با جان مردم در ارتباط هستند مجوز فعالیت داده شود.این فعالان باید خصوصیات یک تولیدکننده شریف را برای تولید بتن کیفی داشته باشند؛ با این حال بسترهای لازم برای فعالیت عده ای که آشنایی چندانی با این صنعت ندارند فراهم شده و تولیدکنندگان کاربلد صنعت بتن را در حاشیه قرار داده است.برای افزایش فروش داخلی تولیدکنندگان، جایگزینی بتن به جای آسفالت توصیه می شود. درزمینه بتن های غلتکی  (آر سـی سـی) و رویـه‌های بـتنی حرکت‌هایی در کشور آغاز شده تا جاده های بتنی جایگزین جاده‌های آسفالتی شوند. در این خصوص  ساخت آزاد راه شیراز- اصفهان عملیاتی شده است؛اما طی صحبت‌هایی که در کنفرانس رویه های بتنی در ماه های اخیر انجام شده کشور ما در زمینه تولید رویه های بتنی و آر سی سی چندان موفق نبوده و نیازمند بومی‌سازی بیشتر این تکنولوژی در کشور هستیم.استفاده از بتن در جاده سازی و راه‌سازی منجر به افزایش دوام جاده ها و راه‌ها می شود و با ایجاد بازارهای جدید فروش تولیدکنندگان بتن را افزایش خواهد داد؛ اما کشور ما هنوز به آن  مرحله نرسیده که بتواند استفاده از بتن را در جاده‌ها رواج دهد.استفاده از سازه های بتنی در ساختمان ها به جای سازه های فلزی یکی دیگر از مواردی است که منجر به افزایش فروش داخلی می شود. این نگاه درستی نیست که در اصفهان به دلیل برخورداری از کارخانه های تولید فولاد استفاده از سازه‌های فلزی ترویج و فرهنگ‌سازی شود؛ چون در همین استان، تولیدکنندگان موفق سیمان ، بتن و شن و ماسه نیز فعالیت دارند و می توان از سازه های بتنی در ساختمان ها استفاده کرد.  حساسیت استفاده از هر دو سازه بتنی و فلزی زیاد است.در بسیاری از موارد استانداردهای لازم در خصوص جوش و اتصالات سازه های فلزی رعایت نشده  و این امر منجر به بروز خسارات زیادی در زمان زلزله ها شده است. سازه های فلزی درمقابل حرارت ناپایدار هستند حتی در حادثه پلاسکو به دلیل استفاده از سازه های فلزی سقوط سازه ها اتفاق افتاد. از معایب استفاده از سازه های بتنی در ساختمان ها نیزمی توان به سنگین و خطرناک بودن آنها اشاره کرد.  اگر هر دوسازه به درستی در ساختمان ها مورد استفاده قرار گیرند مناسب هستند و اگر به شکل صحیح در ساختمان ها استفاده نشوند، نامناسب‌اند.

url : http://www.isfahanziba.ir/node/96900

اصفهان زیبا را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

 

 

ضمائم روز

پیوست‌ها

  

 

 

بایگانی