ویژه نامه ها

اشتراک الکترونیکی روزنامه

CAPTCHA ی تصویری

شماره های پیشین

شهر آذین ایده‌ها

تاریخ درج : پنجشنبه ۱ اسفند ۱۳۹۸
شماره روزنامه: 
ایده‌کاپ به بلوغ رسیده است

 مهدی محمدی

اینجا یک اتاق فکر است. تعجب نکنید. فرم و محتوای فرایندهای «تینک‌تانک»‌ها نیاز چندانی به سازه‌ها و دفاتر آن‌چنانی ندارد؛ بیشتر بامغزها سروکار دارد و البته یک یا چند حوزه برای فکرکردن! اتاق‌های فکر در سال اخیر به‌ویژه براثر عواملی چون انقلاب اطلاعاتی، پیچیدگی روزافزون و ماهیت فنی مسائل و مشكلات، بحران‌ها و البته نیازها در کنار جهانی‌سازی و افزایش بازیگران و عوامل دولتی و غیردولتی، گسترش بی‌سابقه‌ای نسبت به قرن بیستم پیداکرده و برای تصمیم‌گیران

و تصمیم‌سازان هم اهمیت حیاتی یافته‌اند.اما به قول بچه‌های اتاق فکر ایده‌کاپ‌ها، Coming to us، رویداد ایده‌کاپ تا امروز هفت‌دوره را از سر گذرانده و موضوعات مختلفی را با شهروندان اصفهانی به اشتراک گذاشته است؛مثل ایده‌کاپ درآمد پایدار یا نوجوان پویا-شهر خلاق و چند تای دیگر؛ اما فرایند برگزاری این رویدادها متأثر از نتایجی است که همین تینک تانک یا سلول تعمق از خلال هم‌اندیشی‌هایش (درست خوانده‌اید، من فکر می‌کنم هم‌اندیشی مثل کار اتاق فکر است، نه دورهم جمع شدن‌هایی که می‌شناسید) به دست می‌آورد.بررسی نحوه تبلیغات، محتوای آنها، چگونگی پذیرفتن مشارکت شهروندان و الزامات یک ایده‌کاپ در اجرا برای مجموعه‌ای کوچک همچون اداره خلاقیت و نوآوری بااین‌همه شاخه‌های اصلی و فرعی یا نیازها و مسئله‌های شهری از توان روش‌های رایج اداری خارج است. در حداقل دوساعتی که شاهد یکی از جلسه‌های اتاق فکر ایده‌کاپ بودم، گستردگی موضوعات و نفس‌گیر شدن بحث‌ها نشان می‌داد که کار جدی است  و برای تکامل رویدادهای این‌چنینی، کانون یا کارخانه فکر یا اندیشگاهی نیاز است.به اتاق فکر خودمان برگردیم، یحیی‌آبادی و حق‌شناس همراه با خانم‌ها مدنی و آرین در حال ارائه توضیح درباره این مطلب هستند که ایده‌کاپ هشتم چه فرقی با رویدادهای قبلی دارد؟ درجا زده یا جلوتر رفته است؟!

یحیی‌آبادی: فکر می‌کنم در این 12 جلسه و حداقل 60 ساعت کار فکری، توانسته‌ایم تا حدی فرایند برگزاری ایده‌کاپ را به سمت نیازها هدایت کنیم؛ برای مثال، وقتی قرار شد ایده‌کاپ هشتم برگزار شود، از سازمان زیباسازی، که ذی‌نفع ایده‌کاپ پایانی سال 97 هم بود، پرسیده شد که آیا به چنین رویدادی نیاز دارد و اصلا ایده‌کاپ پارسال به درد او خورده است یا نه؟! جواب آنها، مثبت و محور نیازشان هم آذین‌بندی شهر و ایده‌های مربوط به آن بود. در این دوره نتیجه گرفتیم که برگزاری چند پیش‌رویداد در جاهایی که بیشترین مخاطب برای  موضوع موردنظرمان را دارد، می‌تواند ذهن مخاطب را بیشتر با ماجرای ایده‌کاپ درگیر کند.

مدنی: در این دوره بنا شد که اینستاگرام یکی از شبکه‌های اجتماعی اصلی در بستر تبلیغات ایده‌کاپ باشد. از همه اقشار شهری، فیلم‌های کوتاه یک‌دقیقه‌ای ساخته شد و مخاطب، نظر خودش را گفت؛ مثلا یکی از مخاطبان

 که نابینا هم هست، نظرش را درباره آذین‌بندی شهر و ایده‌هایی که دارد، می‌گوید. این روش تبلیغات تاثیر بیشتری از تبلیغات کاغذی و مانند آن داشته و البته دوستدار محیط‌زیست هم است.

حق‌شناس: در این دوره تلاش شده است تا تجربیات دیگر شهرهای ایران یا جهان و ایده‌های اجراشده پیرامون موضوع ایده‌کاپ در اختیار ایده پردازان

و داوران قرار بگیرد؛ همچنین چند پیش‌رویداد هم پیش‌بینی‌شده است که طی آن ساختار ایده‌کاپ و ظرفیت‌های آن برای حاضران تشریح خواهد شد. امروز که صحبت می‌کنیم برگزاری پیش‌رویداد در فضای کار اشتراکی مکعب و دانشگاه خوراسگان، که ازجمله مخاطبان اصلی ایده‌کاپ هشتم هستند، قطعی شده است. 

فضای اتاق با آمدن دکتر رفیعی، رئیس اداره خلاقیت و نوآوری، کمی رسمی‌تر به نظر می‌رسد؛ البته نه مثل این جلسات اداری مرسوم و آدم‌های عصا قورت‌داده،  از دکتر رفیعی می‌پرسم حالا ایده‌کاپ هشتم فارغ از فرم، در محتوا چه فرقی با رویدادهای پیش از خود و به‌خصوص ایده‌کاپ نوروزی سال 97 دارد؟

علیرضا رفیعی: ایده‌کاپ امروز به بلوغ خود نزدیک شده است؛ یعنی هر اتفاقی که مثلا برای هرکسی، از کودکی تا بلوغ 

و جوانی، ممکن است رخ بدهد تا شخصیتش شکل بگیرد، برای آن اتفاق افتاده و علاوه بر رشد کمی‌(مثل رشد جسمی ‌کودک) از منظر کیفی هم تغییرات زیادی داشته است. در کنار این رشد، خوشبختانه چون مجموعه افراد حاضر در فرایند ایده‌کاپ هنوز دچار رکود و رخوت نشده‌اند و ذهنیت و رویکردشان به رویدادها و مسائل، تازه و به‌روز است، مدام در حال بازبینی عملکردشان هستند؛ مثلا در همین جلسات، جمع به این نتیجه رسید که آموزش باید در مقام یکی از عناصر اصلی ایده‌کاپ مدنظر قرار بگیرد و حداقل کسانی که به مرحله دوم راه پیدا می‌کنند، مجموعه‌ای از آموزش‌های عملی و فکری را برای عمق‌بخشیدن به ایده، طراحی تفکر و نحوه ارائه ایده‌شان دریافت کنند. 

تغییر و ارتقای جایگاه آموزش از نوجوان پویا- شهر خلاق شروع، و در ایده‌کاپ اصفهان- 2020 در قالبی جدی‌تر و کامل‌تر دنبال شد. حالا هم برگزاری پیش رویداد، بخش دیگری از تغییرات در فرم و محتوای ایده‌کاپ‌هاست که می‌تواند به نگاه همه‌جانبه‌نگر مخاطب، پختگی دهد و به کیفیت بیشتر ایده‌ها در کنار شناسایی موانع و رفع آنها درباره اجرای ایده‌ها کمک کند؛ فرایندی که طی آن با نظارت متخصصان، ایده‌ها به بلوغ می‌رسند و آماده ورود به مرحله نهایی می‌شوند. البته تغییر در شیوه تبلیغات، انتخاب مخاطب و برقراری ارتباط با او از طریق ابزارهای جدید یا بررسی امکان حضور داوطلبانه جامعه مخاطب در اجرای فرایند ازجمله دگرگونی‌هایی هستند که در فرم و محتوای ایده‌کاپ رخ‌داده است؛ بااین‌همه مجموعه‌ای از علامت‌های سوال در هر بخش از این رویداد باعث شده تا سعی کنیم اجرا و برگزاری باکیفیت‌تر، متفاوت‌تر و جدیدتری داشته باشیم.

برایم همیشه محل پرسش بوده که مثلا اگر فردا یک رویداد شهری تعطیل بشود، آیا این‌قدر مخاطب و دنبال کننده (فالووِر) دارد که خواهان ادامه آن باشند؟ آقای رفیعی که حالا کمی‌هم باهم ندار شده‌ایم جواب می‌دهد: این پرسش پیش از شروع روند برگزاری ایده‌کاپ هشتم به‌صورت جدی برای خود ما هم پیش‌آمده است؛ چون اینجا، نقد بی‌رحمانه یا خودانتقادی جریان دارد! 

این پرسش نیز مطرح شد که آیا درخواست‌کننده‌ای هست؟ از سازمان زیباسازی در مقام ذی‌نفع اصلی رویداد، پرسش شد که آیا ایده‌کاپ دیگری می‌خواهد؟ پاسخ آنها فراتر از مثبت بود، آنها تِم (پی‌رنگ) نیازشان را مشخص کردند: آذین‌بندی شهر!

اما نکته اینجاست که مگر طرحی برای آذین‌بندی شهر وجود ندارد؟ بله، وجود دارد؛ ولی طرح‌ها مجموعه‌ای از اطلاعات و برنامه‌های از پیش بسته‌شده هستند و امکان چندانی برای تغییر در کلیات و جزئیات آنها نیست، اما ایده‌ای، ولو روی تکه کاغذ ساده‌ای هم نوشته شود، اگر بتوان آن را مطابق با الگوهای موجود و سازوکارهای شهرداری انجام داد، برای ما بهتر از طرح است. نکته جالبی که در این بررسی‌ها برای ما روشن شد این بود که ایده‌کاپ نوروزی 97 باعث شد دو نفر از بین سه برگزیده پایانی، بتوانند با عنوان پیمانکار دائمی‌و هنرمند طرف قرارداد با سازمان زیباسازی به کار ارائه ایده و طرح برای آن سازمان مشغول شوند و من فکر می‌کنم این اتفاق، فرصتی متقابل برای شرکت‌کنندگان و مخاطبان رویدادهای ایده‌کاپ و همچنین شهر اصفهان است. با این نتیجه، حداقل دو ایده پرداز به شهر اصفهان اضافه می‌شود: کسانی که توانایی ایجاد ارزش‌افزوده بیشتر رادارند و البته درگاه ورود آنها از شرکت در ایده‌کاپ می‌گذرد.امروز ما از طرف اعضای شورای

شهر، برخی شهرداران مناطق یا معاونت‌های شهرداری، درخواست برگزاری ایده‌کاپ دریافت کرده‌ایم. در این میان اگرچه ممکن است برای هر نیاز یا مسئله ای، ایده‌کاپ پاسخ مناسب پیدا نکند، اما شکل این تفکر بین مدیران شهری به معنای از خود بیرون آمدن آنهاست که نتیجه آن استفاده از خرد جمعی و ایده‌های شهروندان در اداره شهر است. نظر شخص من این است که اگر تنها یک نفر در پی هر رویداد به مجموعه مشارکت‌کنندگان و ایده‌پردازان شهر اضافه شود، رسالت ما به انجام رسیده و باعث می‌شود  جدی‌تر به مسیر خود ادامه بدهیم.

url : http://www.isfahanziba.ir/node/107179

اصفهان زیبا را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

 

 

ضمائم روز

پیوست‌ها

  

 

 

بایگانی