ویژه نامه ها

اشتراک الکترونیکی روزنامه

CAPTCHA ی تصویری

شماره های پیشین

شجاعت مواجهه با نیاز مشتری

تاریخ درج : یکشنبه ۳۱ تیر ۱۳۹۷
شماره روزنامه: 

سینا قنبرپور

 

 

 

ما مطبوعاتی‌ها هیچ‌گاه برپایه نیازهای مردم نشریه‌ای را متولد نکرده‌ایم یا بهتر است بگوییم ما هیچ نشریه را متولد نکرده‌ایم که این مولود برپایه پاسخ به نیازهای مردم بوده باشد و ابتدا نیازسنجی کرده و سپس دست به تولید محتوا زده باشیم. به طور معمول مطابق با سلیقه خود نشریه‌ای را در ذهن طراحی و برای انتشار آن مجوز خواسته‌ایم و یک سری مسائل را هم در قالب امر بدیهی درنظر گرفته و دست به کار انتشار شده‌ایم. شجاعت این را هم نداشته‌ایم یا نداریم که حالا پس از آنکه باب میل و مطابق با سلیقه‌مان نامی برگزیدیم و نشریه‌ای به وجود آوردیم، بیاییم و یک نظرسنجی کنیم و ببینیم چه کسانی احتمالا این نشریه را می‌خواهند. اگر این روزها که بحث «استارتاپ» ها داغ است ،به روش کار آنها بنگریم می‌بینیم که آنها پس از طوفان فکری و بارش ایده‌ها، به داوری درباره ایده‌ها می‌پردازند و درنهایت برای چند ایده تیم بازاریابی یا نظرخواهی تشکیل می‌دهند، با این هدف که در مواجهه با مردم بگویند ما محصولی با این مختصات و مشخصات می‌خواهیم تولید کنیم آیا شما حاضر به خرید آن هستید و اگر حاضرید بخرید با چه قیمتی؟ نکته بسیار حیاتی در کار مطبوعاتی‌ها غفلت از یک اصل مهم است. مطلب منتشر نمی‌کنیم! محصولی تولید می‌کنیم که در آن می‌توان مطالبی را مطالعه کرده و خواند. در چنین شرایطی ممکن است شکل کارمان فرهنگی باشد، اما بستر آن کاملا اقتصادی و تابع اصول بازار است. در بازار یکی از مهم‌ترین اصول اولیه عرضه و تقاضاست. فروش کالا ساده نیست آن هم کالایی که تاریخ مصرف دارد، برای مثال شما یک محصول خوراکی مثل «شیر» که تاریخ انقضای آن دو تا سه روز تعیین شده را نمی‌توانید به شکلی عرضه کنید که فرصت اندکی برای حضور در بازار داشته باشد و اگر از مهلت آن بگذرد، عملا کسی خریدارش نباشد. در کار ما مطبوعاتی‌ها، محصولی تولید می‌شود که حتی از عرضه شیر هم سخت‌تر و پیچیده‌تر است. «روزنامه» تاریخ انقضا دارد. حدود ۲۴ ساعت. در حالی که به ندرت می‌توانید کالایی پیدا کنید که تاریخ مصرفش تا این اندازه محدود باشد.در چــنــیــن شرایــطی چـــطــــور فــــقـــط بـــه عــرضــه فـکـر می‌کنیم و تــقــاضـا را مـحـاسـبـه نـمـی‌کـنـیـم. واقـعـیـت این است که مشکل مطبوعات ما در تهرانی و شهرستانی‌بودنشان نیست. همه مشکلی که مرور کردیم را دارند، فقط در تهران به سبب تـــمــرکــزی کــــه در آن هــست با درمان‌های مقــطـعـی بـروز و ظهور مشکل مطبوعات دیرتر رخ می دهد. اعداد و ارقام و هزینه‌کردها در تهران بالاتر است و نشریات می‌توانند سهمی از آن را از این اداره دولتی یا از‌آن نهاد مال خود کنند و دیرتر به مشکل اصلی رسیدگی کنند. اما واقعیت این است که باید زودتر و زودتر به این پرسش پاسخ دهیم، محصولی که منتشر می‌کنیم را برای چه کسی تولید می‌کنیم؟ نیاز خریدار ما چیست و آیا ما در محصولی که منتشر می‌کنیم نیاز او را برآورده می‌کنیم؟ اگر غیر از این باشد چرا کسی باید در عصر تلفن‌های هوشمند و سرعت انتقال اطلاعات روزی هزارتومان یا دوهزارتومان بابت نسخه‌ای از محصول ما بپردازد که می‌توانسته با بهایی در حد رایگان آن را از گوشی هوشمندش خریده باشد. نیازمند آن هستیم که به طور متناوب و هدفمند بازار هدف خود را تعیین کنیم. نظرسنجی بگذاریم و ببینیم مخاطب چه نیازهایی دارد؟ نیازسنجی کنیم و از مشترکان خود بخواهیم بگویند خواسته‌هایشان در محصول ما برآورده شده است یا نه. اگر چنین نیست مطمئن باشیم که به زودی آنها را از دست خواهیم داد. در جایگاه روزنامه‌نگاری که خود نیز از مطبوعات شهرستانی کارش را آغاز کرده، تجربه‌های موفقی را نیز شاهد بوده‌ام که البته مربوط به زادگاهم، اهواز، نبوده‌اند. در استان کرمان و در شهرستان سیرجان مطبوعات محلی بسیار موفق عمل کرده‌اند و توانسته‌اند مخاطب خود را پیدا کنند و نیازهای او را برآورده کنند. به همین دلیل هم مخاطب بابت محصول آنها پول پرداخت می‌کند. هم آن را می‌خرد و هم آگهی‌ تبلیغات خود را به آنها می‌سپارد.  با این توضیحات فکر می‌کنم مثل نشریات مرکز‌نشین، نشریات شهرستانی هم مشکل اساسی‌شان در نداشتن برآوردی از مخاطب باشد. کار نظرسنجی هم کار ساده‌ای نیست و البته مستلزم صرف هزینه است، ولی وقتی یک جامعه آماری قابل‌توجهی نیازشان را مطرح کنند و نشریه هم برپایه آن محصول خود را طراحی و تولید کند، فروشش را تضمین کرده است. نظرسنجی هم مقطعی است و به نظر می‌رسد برای روزنامه باید هر شش ماه یا هر یکسال یکبار انجام شود. بدون مخاطب و بدون شناخت نیازهای مخاطب هر محصولی منتشر کردن سیاه کردن کاغذ و ایجاد یک چرخه معیوب است که دیر یا زود متوقف می‌شود.

 

 دبیر جامعه روزنامه اعتماد

url : http://www.isfahanziba.ir/node/77851

اصفهان زیبا را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

 

 

ضمائم روز

پیوست‌ها

  

 

 

بایگانی