ویژه نامه ها

اشتراک الکترونیکی روزنامه

CAPTCHA ی تصویری

شماره های پیشین

شاد برای دانش آموزان تدریجی است

تاریخ درج : چهارشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۹
مدیرکل آموزش‌وپرورش: هیچ دانش‌آموزی را ناچار به خرید گوشی اندروید نکردیم

لیلا  مقیمی/خبرنگار

نشست مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان و معاونانش با حضور اندک خبرنگاران در سالن اجتماعات این اداره برگزار شد. محمد اعتدادی در حاشیه این نشست با بیان اینکه کووید 19 زندگی بخش کثیری از دانش آموزان و معلمان و والدین را در کشور و جهان تغییر داد، گفت: این درحالی‌است که در اصفهان بیش از 900 هزار و در کشور میلیون‌ها نفر و در جهان بیش از یک میلیارد و پانصد هزار دانش آموز نتوانستند در کلاس‌های درس حضور پیدا کنند و مجبور شدند مبحث آموزش را از طرق دیگر و در خانه پیگیری کنند.مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان با اشاره به اینکه در همه کشورهای دنیا فرایند آموزش در روزهای کرونایی با اختلال روبه‌رو شده است، تصریح کرد: هیچ کشوری فکرش را نمی‌کرد تعطیلات ادامه یابد و طولانی شود و برای آموزش مشکل ایجاد کند. او با بیان اینکه نباید از فرصت‌هایی که این بیماری برای آموزش و پرورش ایجاد کرد نیز غافل شد، خاطرنشان کرد: شاید یکی از مهم‌ترین این فرصت‌ها، بازاندیشی در آموزش و فرایندهای تدریس باشد؛ همچنین یکی دیگر از فرصت‌هایی که این وضعیت برای آموزش و پرورش ایجاد کرده است، شناسایی قابلیت‌ها و حفظ انگیزه‌های دانش آموزان و خانواده‌هاست.به گفته او، بازگشت به روال عادی مدارس، همچنان مبهم است و معلوم نیست که چه زمانی مدارس می‌توانند کار خود را دوباره از سر بگیرند؛ بنابراین می‌طلبد که اقداماتی در آموزش و پرورش انجام شود تا معلمان و اولیای دانش‌آموزان دچار سردرگمی‌و دلزدگی نشوند.اعتدادی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به هجوم گسترده جامعه به سمت استفاده از ابزارهای دیجیتالی و ارتباطات بیان کرد: باید پذیرفت که در کشور ما همچون برخی از کشورهای دیگر زیرساخت‌های لازم برای استفاده گسترده از فضای مجازی وجود ندارد و به همین دلیل هم در ابتدای این امر آموزش، دچار نارسایی‌هایی شد و نتوانستیم خانواده‌ها را به طور کامل راضی نگه داریم.او ادامه داد: استمرار یادگیری خارج از مدرسه، مستلزم اقداماتی است که باید برای گروه‌های مختلف آموزشی لحاظ شود و دانش آموزان باید با فضای مجازی آشنایی پیدا کنند. خانواده‌ها نیز باید دانش آموزان را تقویت و برای آنها امکانات و ابزارهای آموزشی فراهم کنند. همچنین معلم‌ها هم باید با استفاده از فضای مجازی دانش آموزان را تقویت کنند و دروس و مهارت‌های لازم را به آنها یاد دهند. آموزش و پرورش باید الزامات جدیدی را از طریق بازبینی موارد مربوط به یادگیری با توجه به اقتضائات در هر منطقه ای در نظر بگیرد. مدیرکل آموزش و پرورش در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه در همه دنیا ازجمله کشور ایران، تلاش بی‌وقفه‌ای برای گذار از رویکرد یادگیری چهره به چهره به سمت رویکردهای یادگیری از راه دور با استفاده از ابزارهای دیجیتالی انجام شده است، اظهار کرد: زمانی که مدارس تعطیل شد، صداوسیما از طریق پخش فیلم‌های آموزشی از دو شبکه تلویزیونی به آموزش دانش‌آموزان کمک کرد. به هر حال این روش تدریس از آنجا که به‌صورت تعاملی انجام نمی‌شود و در آن امکان ارزیابی وجود ندارد، دارای مشکلاتی است. همین مسئله باعث شد تا در کنار آن در فضای مجازی ابتکارات جدیدی انجام دهند و معلمان به‌صورت آنلاین به تدریس بپردازند. در همین راستا در تمامی ‌پیام‌رسان‌ها ارتباط بین دانش‌آموزان و معلمان برقرار شد و درس‌های باقی‌مانده، همچنان از طریق فضای مجازی توسط معلمان در حال آموزش است. در کنار اینها در استان اصفهان سامانه تخصصی از سال گذشته راه‌اندازی شده بود که توانستیم از آن بهره‌برداری آموزشی کرده و ساعت‌ها فیلم آموزشی را در آن ضبط و بارگذاری کنیم تا دانش‌آموزان بتوانند به آن سامانه نیز ورود و بحث آموزش را دنبال کنند. او با اشاره به ضرورت نظام‌مند کردن آموزش در سطح کشور ادامه داد: به همین منظور وزارت آموزش و پرورش به فکر راه‌اندازی سامانه شاد افتاد که دارای ضمانت 15 ساله است و باید 40 میلیون دانش‌آموز در آن ورود پیدا کنند.

 

عضویت 99 درصد معلمان ابتدایی در سامانه شاد

اعتدادی با اشاره به اینکه تاکنون، حدود 99 درصد از معلمان پایه ابتدایی در این سامانه عضو شده‌اند، تصریح کرد: آن یک‌درصدی هم که عضو نشده اند به این دلیل است که برخی از مدارس، چندپایه هستند و به صورت مجتمعی اداره می‌شوند یا بنا به دلایلی دسترسی به اینترنت ندارند. مدیرکل آموزش و پرورش با بیان اینکه در حوزه متوسطه نیز بالای 97 درصد از معلمان در این سامانه اعلام حضور پیدا کرده‌اند و بیش از 57 درصد از دانش‌آموزان نیز در آن حاضر هستند و 75 درصد کلاس‌ها در این سامانه تشکیل شده است، افزود: همچنین در حوزه متوسطه نیز بالای 50 درصد از دانش‌آموزان اعلام حضور و 91 درصداز کلاس‌های این پایه نیز در سامانه شکل گرفته است.او با بیان اینکه آموزش و پرورش، هیچ کدام از دانش آموزان را وادار به خرید گوشی اندروید نکرده است، تصریح کرد: قصد ما این بوده که دانش آموزان را به مرور وارد این سامانه کنیم. به آن دسته از دانش آموزانی هم که امکان ورود به سامانه شاد را ندارند، توصیه شده، بحث آموزش را از صدا و سیما پیگیری کنند؛ همچنین آن دسته‌ای هم که امکان دسترسی به این رسانه را ندارند نیز بسته‌های آموزشی از طریق راهبران آموزشی در اختیارشان قرار می‌گیرد. به گفته او، امتحانات پایه دوازدهم از 17 خرداد به‌صورت حضوری در حوزه‌های آزمونی که معین می‌شوند، برگزار می‌شود.

 

خدمت 55 راهبر آموزشی در اصفهان

در ادامه این نشست، شهین جوانی، معاون آموزش ابتدایی استان، با اشاره به شیوه برگزاری امتحانات دانش‌آموزان در دوره ابتدایی، بیان کرد: در این دوره ارزشیابی کیفی و توصیفی رقم می‌خورد و معلمان متناسب با آموزشی که به دانش‌آموزان ارائه کرده‌اند، ارزشیابی را انجام می‌دهند. معاون آموزش ابتدایی استان در ادامه سخنانش با اشاره به اینکه در استان 55 راهبر آموزشی خدمت می‌کنند، گفت: این افراد در فضاهایی که دانش‌آموزان، امکان یادگیری مباحث درسی به‌صورت آنلاین را ندارند، حضور می‌یابند و به درب منازل آنها مراجعه می‌کنند و درسنامه‌هایی را نیز در اختیار آنها قرار می‌دهند. پس از مدتی دوباره به درب خانه‌های آنها مراجعه می‌کنند تا بازخوردهای آن را دریافت کنند؛ همچنین بسته‌های آموزشی را در مناطق محروم و کمتر توسعه یافته به مدارس تحویل می‌دهند تا به این واسطه در اختیار دانش‌آموزان قرار گیرد. عشایر نیز در فضای باز حضور پیدا می‌کنند تا به آنها آموزش داده شود.

 

اینترنت رایگان مطالبه آموزش و پرورش

جوانی با اشاره به اینکه یکی از مطالبات آموزش و پرورش، این است که ما بتوانیم سرعت سامانه را ارتقا دهیم، گفت: همچنین امکان استفاده رایگان از این شبکه نیز یکی دیگر از خواسته‌هایی است که اگر محقق شود، اتفاق‌های میمون و مبارکی در راستای تدریس آنلاین رخ داده است. به گفته معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان، ۱۵ اردیبهشت قرار است دستورالعمل ثبت‌نام مدارس ابلاغ شود و پس از آن ثبت‌نام‌ها شروع می‌شود.  در ادامه این نشست، محمدرضا ناظم‌زاده، معاون آموزش دوره متوسطه اداره‌کل آموزش و پرورش اصفهان خاطرنشان کرد: زمان امتحانات دانش آموزان در پایه‌های مختلف به غیر از دوازهم، هنوز به‌صورت رسمی ‌به استان‌ها ابلاغ نشده، اما پیشنهاد این است که معلمان با توجه به شناختی که در طول سال تحصیلی و همچنین از طریق آموزش‌های مجازی از دانش آموزان به دست آورده‌اند و همچنین از طریق برگزاری آموزش‌های آنلاین بتوانند نمرات پایانی دانش‌آموزان را اعلام کنند. آزمون پایه نهم که تا پیش از این به صورت هماهنگ برگزار می‌شد، نیز امسال برگزار نمی‌شود.

 

80 درصد محتوای درسی تدریس شده است

ناظم زاده با اشاره به ضرورت رعایت عدالت آموزشی تصریح کرد: حدود 80درصد محتوای آموزشی تا قبل از اینکه مدارس تعطیل شوند، تدریس شده بود، اما 20درصد باقی مانده نیز در حوزه متوسطه به وسیله آموزش‌های مجازی  آموزش داده می‌شود. البته ممکن است برخی از دانش آموزانی که در مناطق محروم زندگی می‌کنند از یادگیری این 20 درصد محروم مانده باشند؛ به همین دلیل قرار بر این است که از 80 درصد محتوای آموزشی امتحان گرفته شود و از مابقی به‌صورت اختیاری پرسش‌هایی طراحی و در اختیار دانش‌آموزان قرار گیرد.به گفته او، حدود 25 درصد دانش‌آموزان از آموزش‌های مجازی محروم هستند که البته برای آنها برنامه‌های ویژه‌ای در نظر گرفته شده است و تمامی ‌دانش‌آموزانی که نتوانسته‌اند از فضای مجازی استفاده کنند، تعلیم آنان از طرق دیگر انجام می‌شود.

url : http://www.isfahanziba.ir/node/108592

اصفهان زیبا را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

 

 

ضمائم روز

پیوست‌ها

  

 

 

بایگانی