ویژه نامه ها

اشتراک الکترونیکی روزنامه

CAPTCHA ی تصویری

شماره های پیشین

سیمرغ اوج، فرود آمد

تاریخ درج : پنجشنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۶
شماره روزنامه: 
اختتامیه چهارمین جشنواره «بهشت در قاب تصویر» در اصفهان برگزار شد

عادل امیری

 

 چهارمین جشنواره سینمایی«بهشت در قاب تصویر»، هفته گذشته، در حالی  برگزار شد که این جشنواره هیچ اثری را به عنوان اثر برگزیده اول، قابل تقدیر ندانست. دبیر این جشنواره در گفت و گو با رسانه ها  از ارسال 201 اثر  به دبیرخانه این جشنواره و رشد کمی آن نسبت به سال گذشته خبر داده بود، رشد کیفی آثار اما آن­ گونه که از تنها اثر اکران شده در پایان جشنواره بر می­ آمد، در منافات با مندرجات بیانیه هیئت داوران قرار داشت که در آن گفته شده بود:«برخی از آثار ارسالی توانایی دریافت جوایز بسیاری را داشته؛ اما بنا به مصلحت کنار گذاشته شده اند.» در این بیانیه همچنین از غیر رقابتی بودن این جشنواره و موارد دیگری سخن گفته شده بود که گویا قرابتی با اهداف یک جشنواره سینمایی ندارد. همچنین بروز برخی مشکلات فنی، اجرای غیرحرفه ای، فراموشی اعلان بسیاری از رتبه ها، عدم نمایش آثار به علت کمبود وقت و برنامه ریزی نامناسب منجر به تداخل با نشست تکریم و معارفه هیئت مدیره خانه مطبوعات، از مواردی بود که انتقاد مخاطبان را در پی داشت.

    سکانس اول: یک جشنواره بهشتی
آن گونه که برگزارکنندگان جشنواره سینمایی بهشت در قاب تصویر اعلام کرده اند، این جشنواره با اهداف ایجاد بستری مناسب جهت شناسایی، معرفــــی و حمایت از استعدادهای جوانان مراکز فرهنگی مذهبی در عرصه‌هـــای فیلم ســــازی و هنرهای تصویری، با همکاری دفتر تخصصی سینما وسازمان هنری رسانه ای اوج، چهارمین دوره خود را پشت سرگذاشت. جشنواره ای که در آن، نام سازمان رسانه ای هنری اوج، که هم اکنون از جمله سازمان های فعال و خصوصی کشور در حوزه فرهنگ سازی است، جلب توجه می­ کرد و حکایت از آن داشت که این جشنواره می­ تواند آینده درخشانی داشته باشد؛ همان گونه که احسان محمد حسنی، مدیر جوان آن  طی سخنانی در میانه اختتامیه، به جوانان هیئتی فیلم ساز، قول تحقق این آینده را در 1400 داد. سازمان فرهنگی رسانه ای اوج که هم اکنون فعالیت‌های گسترده ای در زمینه رسانه و هنر دارد، در سال 1390،  با کنار هم قرار گرفتن موسسات فعال در حوزه هنر و رسانه شکل گرفت. این سازمان فرهنگی در ابتدای فعالیت خود، نام چندانی در میان بی شمار سازمان های خصوصی و دولتی فــــعــــال در عرصـــه سینما نداشت؛اما با فعالیت‌هایی نظیر  نصب بیلبوردهای تبلیغاتی مشهور به« صداقت آمریکایی» در آستانه برجام با همکاری شهرداری وقت تهران و نیز ساخت انیمیشن «بچرخ تا بچرخیم» و حاشیه های ایجاد شده بر سر هزینه میلیاردی و درون مایه داستانی آن و همچنین همکاری با امیر تتلو،  در ساخت و تولید موزیک ویدئو انرژی هسته‌ای بر روی عرشه کشتی ارتش، به عرصه تبلیغات محیطی و پس از آن فعالیت های رسانه‌ای وارد  شد. این موسسه سپس با تولید فیلم های سینمایی  مانند«بادیگارد»،‌«  ایستاده در غبار»، «تنگه‌ابوقریب» و« به وقت شام» که برخلاف دریافت سه سیمرغ بلورین از فجر سی و ششم، به نطق جنجالی ابراهیم حاتمی کیا منجر شد، موقعیت خود را به عنوان یک تهیه کننده سینمایی تثبیت کرد.

 

 

        سکانس دوم: ما مظلوم واقع شدیم
محمــــد حســــنی در این مراســــم  بــــا گفتن اینکــــه موسسه‌اش، قصد دارد تا جوانان مستعد شهرستانی را از میان برگزیدگان شاخص جشنواره انتخاب کند، با اشاره به پستی و بلندی های فرهنگ و هنر کشور از دهه 60 تا کنون و مقایسه رشد و توانمندی هنرمندان انقلابی در طول این سال ها گفت:«حال فرهنگ و هنر کشورمان خوب نیست و ویروس و بیماری های زیادی به جانش افتاده؛ اما جای امیدواری دارد که طبیبان فرهنگی خودجوش ما به پا خواسته اند تا افق روشن 1400 را به همه نشان بدهند. به گفته وی، در دهه 70 که دولت سازندگی آمد، اولویتش سنگ و سیمان و چوب بود و طبیعتا مثل دولت های بعد از خودش که آنها هم به سمت توسعه سیاسی و اصلاح طلبی رفتند، فرهنگ و هنر مهم نبود و برای همین بچه های ما رفتند توی روزنامه‌ها. چه هایی مثل مسعود ده نمکی، مهدی شجاعی و... . وی افزود:«در دوره رسیدن  احمدی نژاد هم که باز رفتند سراغ سنگ و چوب و ملت را با اینها رشد دادند تا رسیدیم به 88 . آن وقتی که شبکه هــــای ارتباطی قطع می­ شد،  رسانه های معاند جنگ روانی راه می انداختند  و به خیال خودشان می ­توانستند ما را نا امید کنند، بچه های ما همان موقع فهمیدند باید بروند سراغ فیلم مستند.  آن موقع ما مظلوم واقع شدیم؛ اما الان در مستند، کاریکاتور، گرافیک و سینما حرف هایی برای گفتن داریم.   بروید کوچه و خیابان های سوریه را ببینید، همه اش پـــــــــر اســــــت از کارهـــــای فرهنــــگی مـــــــا. الان بچه‌های ما از خـــارج از استان هــــا و حتــــی از خارج از کشور، از روسیه و از مسکو هم سفارش  می‌گیرند.» اشاره محمد حسنی به جوانگرایی و ورود اوج به عرصه فعالیت های برون‌مرزی، بــــه خصوص در حـــوزه کاریکاتور، گرافیک و سینما، نه تنها نشان دهنده پیشرفت این موسسه در رتق و فتق امور هنری کشور است؛ بلکه موید این نکته نیز هســـت که موسســـه اوج از هــمــــان ابتــــدای فعالیت های  تبلیغاتی خود از نخبه هـــای جوان، چه در حوزه تبلیغات محیطی و چه طراحی کاراکترهای انیمیشن «بچرخ تا بچرخیم» سودجسته که اکنون توانسته برخلاف حاشیه هایی که وجود دارد، همچنان در فیلم هایی مانند «ایستاده در غبار» و «به وقت شام» حرف هایی برای گفتن داشته باشد.

 

 

       سکانس سوم: اوج مردمی، مهرورزی عمومی
پوستر و  تنها بروشور اختتامیه جشنواره، اگر چه طراحی ساده، بارنگ هایی به نسبت تیره و خنثی دارد؛ گویای حرف های بسیاری است. به واقع یکی از امتیازهای سازمان رسانه ای هنری اوج، استفاده دقیق و معناشناسانه از نشانه شناسی تبلیغاتی است و شاید همین بهره جویی هوشمندانه از نشانه ها بود که موجب بازخوردهای مثبت و منفی بسیاری در خصوص طراحی معنا دار بنر بیلبوردهای نصب شده در اثنای برجام شد، تا جایی که  وزیر امور خارجه کشورمان از تاثیر بیلبوردهای موسوم به «صداقت آمریکایی» در صفحه فیس بوکش سخن گفته و نصب آنها را «مهرورزی در معابر عمومی» خواند و تنها با پیگیری رسانه ها بود که مشخص شد لوگوی موسسه ای به نام «سازمان فرهنگی هنری اوج» در پای بیلبوردهایی چاپ شده که  هزینه آنها در تهران برای هر ۱۵ روز، بسته به محل نصب، بین ۲۰۰ تا ۷۰۰ میلیون تومان برآورد شده و نوید این مژده را به مردم داد که به گفته رسایی، نمایده مجلس:« این موسسه، یک موسسه مردمی است»، همان گونه که محمد حسنی در ادامه سخنانش در میانه اختتامیه، ضمن صحه گذاردن بر این نظر، به بی توجهی دولت های پس از قطعنامه تاکنون به امور فرهنگی اشاره کرد و گفت:« اهالی مستقل فرهنگ و هنر از آن سر بند به این نتیجه رسیدند که اصلا برای کار فرهنگی نباید با اینها حرف زد.» همین عدو شود سبب خیرها بود که باعث شد فکر تاسیس این موسسه رسانه ای تبلیغاتی به ذهن موسسان اوج خطور کند تا بتوانند نه تنها از جوانان مستعد تهرانی، بلکه از شهرستانی ها هم حمایت کنند و یکی از نتایجش هم بشود جشنواره بهشت در قاب تصویر که اگر چه در این دوره هیچ اثری را به عنوان اثر برگزیده اول، قابل تقدیر ندانست؛ اما منشأ خیری شد تا مصطفی حیدری، رئیس دفتر تخصصی . سینما، وابسته به سازمان فرهنگی تفریحی  شهرداری اصفهان و نماینده هیئت داوران، با همه نگرانی هایی که از تداخل برنامه ها و دیر شروع شدن مراسم اختتامیه داشت، با طمانینه پـــس از تلاوت سوره مبارکه « الاســراء» توسط قاری جوان جشنواره و پخش کلیپـــی مشــحون از تصاویر تدوین شده فیلم‌های دفاع مقدس، جنوب کشور، دریا، غواصی، دیزالو عکس های جهان پهلوان تختی و پیروزهای تیم ملی و تماشاچیان فوتبال که صورت هایشان را با رنگ سبز و سپید پوشانده بودند، در پشت میزی که شبیه کلاکت سیاه و سپید ساخته شده بود بایستد و با پوزش از وقفه 90 دقیقه ای به وجود آمده در ابتدای مراسم،  گزارشی از روند برگــــزاری چهــــار دوره ای جشنواره در قاب بهشت را ارائه کرده و خبر اضافه شدن بخش «شهید حججی؛ تجلیل از فعالان فرهنگی گمنام»  را بــــه جشنواره ای که بر اساس بیانیه هیئت داوران رویکرد رقابتی ندارد، به اطلاع حضار برساند.

 

 

      سکانس چهارم: لحظه های شیرین در قاب بهشت
 وجه تسمیه سخنان بجای حیدری شاید بی قرابت با آخرین جملات مدیر موسسه فرهنگی رسانه‌ای اوج نباشد که گفت:« همین جا هم یک خبر خوش به همه بدهم که موسسه ما تهیه کنندگی سریال پایتخت 5 را برای تلویزیون و پخش بهار 97 بر عهده گرفته تا مردم روی دیگر دفاع مقدس و لحظه های شیرین آن را در قاب بهشت به تماشا بنشینند.»« شاید جنگ تمام شده؛ اما مبارزه ادامه دارد»  این جمله در حالی از زبان مدیر موسسه رسانه ای هنری اوج جاری شد که عطر مدهوش‌کننده گلاب، فضای سالن اجتماعات کتابخانه مرکزی شهرداری اصفهان را در میان صدای فردی که بیانیه هیئت داوران را می ­خواند، فرا گرفته بود و حال روحانی خاصی به مجلس می داد، حالی که تنها در ابتدای مراسم، با سلام و صلوات به روح پرفتوح شهدای دفاع مقدس، مدافعان حرم و شهدای هسته ای آغاز شد. شهدایی که به گفته محمد حسنی:« به برکت خونشان، دهه 60 رنگ دیگری داشت» و  همواره و همیشه الهام بخش بچه های سینمای انقلاب بوده و خواهد بود. موضوعی که می توان با آن به پدیدار شناسی سینمای دفاع مقدس، از «روایت فتح» تا« ارتفاع پست» و از «لیلی بامن است» تا بچرخ تا بچرخیم و از«به وقت شام» تا بهشت در قاب تصویر رسید؛ زیرا همگی این تولیدات تا کنون توانسته اند جامعه مخاطب ایرانی را درهر سطحی به واکنش وادارند  و امروزه نیز در سایه استقلالی که موسسه اوج به آنها خواهد بخشید، بدون شک خواهند توانست تا اذهان عمومی را مانند ماجرای نصب بیلبوردها  در آستانه توافق هســـته ای و برخـــی تولیدات سینمایی، به آگاهی برسانند. نه مگر کار رسانه آگاهی رســــانی است؟
 

 

 

      سکانس پنجم: اهدای جوایز در کمبود وقت
هدایای چهارمین جشنواره در قاب بهشت، در دو بخش به برگزیدگان اهدا شد؛ اما به دلیل ضیق وقت، هیچ کدام از آثار برگزیده، پخش نشدند جز یک اثر. بنابر نظر هیئــــت داوران، در بخــــــش اول در کلیپ‌های صوتی« ققنوس ها نمی­ میرند» از هدی علیجانیان و «هرجا» از مصطفی مقصودی برگزیده شدند. در بخش شهید حججی؛ فعالان فرهنگی گمنام: اثر شهید حججی از هرمز بکایی، در بخش تجلی قرآن در جامعه، «دختر مروارید» از اسماعیل قربی‌ریزی،  «فردا با من است» از رضا عسگری، «سلام خدای مهربون» از حسن نقیان،«نصف مال من نصف مال تو » از سعید عسگری، در بخش پویانمایی: «اثر مستوره » از شکیبا مهدویان، «صفر در سفر» از موعود شیخ بهایی و تحریرهای رود از محمد مهدی محسنی برگزیده شدند. در بخش دوم نیز، در قسمــــت فیلمنامه: «توازن» از مصطفی شمــــسی سولاری مقام اول، «لاک پشــــت آهنی» از رضـــــا عســـــگری مقـــــام سوم و« کجـــــایی گل زهرا»  از مجتبی محبـــــوبی حائز رتبه شدند. همچنین از گروه سرود مولا با اثر« من انقلابی ام به عشق میهنم» و مرکز فرهنگی شهید بهشتی به نمایندگی سعید امامی تقدیر ویژه به عمل آمد و اهــل ســـالـــن بــــــــه خــــــــوردن آش رشــــــتــــه دعــــــوت شدند. 

url : http://www.isfahanziba.ir/node/70926

دیدگاه جدیدی بگذارید

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.

اصفهان زیبا را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

 

 

ضمائم روز

پیوست‌ها

  

 

 

بایگانی