ویژه نامه ها

اشتراک الکترونیکی روزنامه

CAPTCHA ی تصویری

شماره های پیشین

سیمان پشت سد صادرات

تاریخ درج : شنبه ۲۳ تیر ۱۳۹۷
شماره روزنامه: 
افزایش هزینه حمل و نقل مهم ترین مانع افزایش صادرات است

مینا ایزدی

 

 

مشکل صنعت سیمان همزمان با رکود ساخت و ساز و پروژه های عمرانی در کشور آغاز شد.درست زمانی که عرضه بر تقاضا پیشی گرفت کوره های کارخانه های سیمان هم خاموش شد و انباشت سیمان در کارخانه ها صدای تولیدکنندگان را درآود. در این شرایط کمبود نقدینگی باعث شد تولیدکنندگان در برابر هزینه های بالای تولید ناتوان شوند. حدود 74 کارخانه تولید سیمان با ظرفیت تولید  سالیانه 83 میلیون تن درکشور فعالیت می کنند که این تولیدکنندگان با اعلام خبر ممنوعیت صادرات سیمان به عراق با شرایط جدیدی مواجه شدند.

 

 

 

بازار عراق برای سیمانی‌ها از اهمیت زیادی برخوردار است و باتوجه به بعدمسافت بیشترین میزان صادرات سیمان نیز به این کشورانجام می‌شود. زمانی که عراقی ها ممنوعیت واردات سیمان از ایران را به طور قطعی اعلام کردند مشکل دیگری بر مشکلات صنعت سیمان اضافه شد و از آنجایی که تولیدکنندگان داخلی سهم 50 درصدی از صادرات سیمان دربازارعراق داشتند محدودیت عراقی ها برای واردات سیمان از ایران میزان فروش خارجی را کاهش داد. عراق مهم ترین دلیل ممنوعیت واردات سیمان از ایران را حمایت از تولید داخل عنوان کرد. در این شرایط علاوه بر کاهش فروش داخلی به دلیل رکود حاکم بر ساخت و ساز و کاهش تقاضا درآمد حاصل از صادرات سیمان نیز برای تولیدکنندگان کاهش یافت.محدودیت های صادراتی تنها معضل سیمانی ها نیست بلکه اقتصادی یا رقابتی نکردن سهم هزینه حمل‌ونقل در کشور موضوعی است که نباید از تاثیر آن بر رکود صنعت سیمان غافل شد. پرداخت یارانه حمل و نقل دریایی به صادرکنندگان امتیازی است که کشورهای توسعه یافته به تولیدکنندگان سیمان اختصاص می دهند. حمل‌ونقل یکی از زیرساخت‌های مهم و اساسی در این صنعت به‌شمار می‌آید. این در حالی است که نبود سیستم جامع برای به وجود آوردن ثبات در قیمت‌ها و جلوگیری از افزایش آن، موجب کاهش ارزش افزوده حاصل از صادرات سیمان می شود. قول پرداخت یارانه حمل و نقل برای رقابتی شدن صادرات سیمان موضوعی است که برخی مسئولان بارها از آن سخن گفته اند. وعده ای که طی چند سال گذشته جعفر سرقینی، معاون وزیرصنعت، معدن و تجارت به سیمانی ها دادو اعلام کردکه دولت به صادرکنندگان سیمان و فولاد برای پوشش هزینه های حمل و نقل و بندری، یارانه اختصاص خواهد داد با این حال پس از گذشت دو سال از این وعده و وعیدها هنوز یارانه ای به فعالان و صادرکنندگان داخلی پرداخت نشده است و فعالان صنعت سیمان همچنان افزایش هزینه حمل و نقل دریایی را مانعی برای افزایش صادرات و  ایجاد بازارهای صادراتی جدید عنوان  می کنند. استفاده از سیمان به جای آسفالت در پروژه های جاده سازی یکی دیگر از راهکارهایی است که پس از شدت گرفتن مشکلات تولیدکنندگان سیمان و باوجود حجم انباشت این محصول در واحدهای تولیدی از سوی فعالان صنعت سیمان مطرح شد تا مازاد تولید سیمان پروژه های جاده سازی مورداستفاده قرار گیرد و باتوجه به رکود ساخت و ساز در کشور راهی برای افزایش تقاضای داخلی باشد. موضوعی که در قالب برگزاری جلسات متعدد انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان با وزارت راه، مسکن و شهرسازی و وزارت صنعت معدن و تجارت دنبال شد و خروجی این رایزنی ها انعقاد قرارداد خرید سیمان توسط وزارت راه و شهرسازی بود؛ با این حال در سال گذشته برخی از  فعالان انجمن صنفی اعلام کردند پس از گذشت دو سال از تمدید قرارداد خرید سیمان توسط وزارت راه و شهرسازی برای استفاده در پروژه‌های عمرانی و جاده‌ای جهت کمک به تولید سیمان در داخل اما این تفاهم‌نامه تاثیری در تولید و خرید سیمان نداشته است و اگرچه که در برخی از پروژه‌های استانی وزارت راه و شهرسازی به سمت استفاده از سیمان برای این پروژه‌ها حرکت کرد، در نهایت مقدار قابل توجهی سیمان در این پروژه‌ها مصرف نشده است. بسیاری از راهکارهای ارائه شده برای برون رفت این صنعت از رکود اجرایی نشده و سیمانی ها همچنان درگیر مشکلات هستند.این مشکلات در حالی است که برخی از فعالان صنعت سیمان در پیش بینی های خود از افت جایگاه صادرکنندگان سیمان کشور در سال جاری سخن می گویند. در سال گذشته دبیر انجمن تولیدکنندگان سیمان ایران در مصاحبه با خبرگزاری ها اعلام کرد که  ایران در سال 2014 دومین صادرکننده سیمان در دنیا بود ، در سال 2016 به جایگاه سوم تنزل پیدا کرد و تا پایان سال 97 در جدول صادرکنندگان سیمان به جایگاه هشتم و پایین تر از ترکیه افت پیدا خواهد کرد.حال باتوجه به بازگشت تحریم های اقتصادی آیا پیش بینی افت جایگاه صادرکنندگان سیمان در سال جاری می تواند به تاثیر تحریم ها بر صنعت سیمان ارتباط پیدا کند وبا توجه به شرایط نامناسب تولیدکنندگان این صنعت  این تحریم ها تاچه اندازه در صنعت سیمان تاثیر گذار خواهد بود؟ دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان به اصفهان زیبا می گوید: تحریم ها تاثیر چندانی در صنعت  سیمان ندارد چون مواد اولیه کارخانه های تولید سیمان و تجهیزات این صنعت از داخل تامین می شود با این حال به دلیل افزایش قیمت عوامل اجرایی در سال جاری قیمت سیمان افزایش پیدا خواهد کرد و از این بابت که هزینه های حمل دریایی به منظور صادرات سیمان افزایش پیدا می کند تولیدکنندگان داخلی برای صادرات سیمان توان رقابت با تولیدکنندگان سایر کشورها را نخواهند داشت . عبدالرضا شیخان تصریح می کند: بیشترین میزان صادرات سیمان ایران به کشورهای عمان، قطر، افغانستان، آسیای میانه انجام می شود و باتوجه به ممنوعیت عراقی ها برای واردات سیمان ایران در شرایط فعلی بیشترین میزان صادرات سیمان به کشور افغانستان صورت می گیرد. دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان عنوان می کند: در شرایط حاضر تنها کلینکر به کردستان عراق و بنگلادش صادر می شود.   

url : http://www.isfahanziba.ir/node/77273

اصفهان زیبا را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

 

 

ضمائم روز

پیوست‌ها

  

 

 

بایگانی