ویژه نامه ها

اشتراک الکترونیکی روزنامه

CAPTCHA ی تصویری

شماره های پیشین

سه شنیه های + بدون خودرو

تاریخ درج : سه شنبه ۲۷ فروردین ۱۳۹۸

فاجعه شهرهای خودرو محور

در دهه‌های گذشته هرچه کالبد شهرهای ما توسعه یافته است، روح شهرهایمان بیشتر و بیشتر در معرض آسیب قرار گرفته است. ازحاشیه‌نشینی بیرون‌شهری تا حاشیه‌نشینی درون‌شهری دربافت‌های فرسوده، همه آسیب‌هایی است که دراثر توسعه کالبدی بی‌ضابطه به شهرها تحمیل شده و به نوعی توسعه انسانی را درشهرها با تهدید مواجه کرده است. 

آلودگی‌های زیست محیطی نیز یکی از بارزترین نمادهای توسعه نامتوازن در شهـــــرهاست كه زیست‌پذیری کلانشهرها را تحت‌الشعاع قرارداده و ذرات معلق ناشی از این بی‌تدبیری به یکی از عوامل اصلی مرگ و میر شهروندان تبدیل شده است.

 به عنوان نمونه در كلانشهر تهران بیش از 70 درصد ذرات معلق آلوده را منابع متحرک(خودروها) تولید می‌کنند که از این 70 درصد، کمتراز 3 درصد توسط خودروهای سواری تولید و بیش از 97درصد توسط کامیون‌ها، اتوبوس‌ها، مینی‌بوس‌ها وموتورسیکلت‌ها تولید می‌شود. 

نکته تاسف‌بار آنجاست كه تهران تنها برای ۷۵۰ هزار وسیله نقلیه ظرفیت دارد، درحالی که روزانه بیش از چهار میلیون خودرو یعنی بیش از 6 برابرظرفیت، در این شهر تردد می‌کنند. همین وضعیت در مورد اصفهان نیز وجود دارد. 

در اصفهان روزانه بیش از 600 هزار خودرو تردد دارند که نیمی از این خودروها شخصی است. یعنی اگر تمام خودروهای شهر اصفهان در معابر شهر پارک شوند، نزدیک به 40 درصد این معابر را اشغال می‌کنند. 

واقعا چه شده‌ است؟ چرا شهرهایی که روزگاری، پیاده‌مدار و آکنده از فضای مکث و تماشا بوده و به همین خاطر، بسیاری از معابر آن، هویتی برای ماشین قائل نبودند، اینک به جای شهرهای انسان محور، خودرومحور شده اند؟ چرا تعادل میان عرضه و تقاضا در تولید و واردات خودرو روز  به روز وخیم‌تر می‌شود؟ در سال ۸۴ تعداد خودروهای پلاک تهران حدود 5/1 میلیون بود اما اکنون حدود چهار میلیون خودرو در تهران وجود دارد. به این آمار، تعداد موتورسیکلت‌ها و خودروهای پلاک‌های شهرستانی را که در تهران رفت و آمد می‌کنند، نیز اضافه كنید. هزینه اقتصادی آلودگی هوای تهران بین ۱۲ تا ۱۵ هزار میلیارد تومان است و این به آن معنا است كه تهران معادل بودجه شهرداری خود، هزینه اقتصادی آلودگی هوا را می‌دهد. در اصفهان نیز طبیعتا این هزینه، هزینه‌ای قابل توجه است.

 شـــــهـــرداری اصفهان تلاش كــــرده است در كنار اقدامات فرهنگی و آموزشی برای شهروندان، با انجام برخی پروژه‌های عمرانی برای این موضوع چاره اندیشی كند. آغاز احداث رینــــگ چهـــــار محافظتی شهر اصفهان، پـــــــروژه  ای در همیـــــــــن راستاست که برای حفاظت از حریم شهر و اراضی کشاورزی و نیز جلوگیری از توسعه ناموزون شهر احداث می‌شود و با اجرایی شدن آن، مشکل تردد خودروهای سنگین در داخل شهر به‌صورت زیربنایی رفع خواهد شد. 

از طرف دیگر بر اساس ماده ۹ قانون هوای پاک وزارت کشور با همکاری وزارتخانه‌های صنعت، معدن و تجارت و امور اقتصادی و دارایی، قرار است زمینه نوسازی ناوگان حمل ونقل عمومی شهری با اولویت شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت ظرف مدت پنج سال از طریق منابع درآمدی ماده ۶ همین قانون یعنی از طریق کمک بلاعوض، یارانه، تسهیلات یا صفركردن سود بازرگانی واردات خودروهای برقی - بنزینی(هیبریدی) و خودروهای الکتریکی، موتورسیکلت برقی، فراهم شود. 

راه‌اندازی نخستین خط تولید و شماره‌گذاری انبوه موتورسیکلت‌های برقی در استان اصفهان و نیز نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی و افزایش اتوبوس‌های ناوگان اتوبوسرانی اصفهان در دو سال گذشته در همین راستا یعنی عمل به ماده 9 قانون هوای پاک است. از طرف دیگر بیشترین بار اجرای برنامه جامع کنترل کیفی هوای کلانشهر اصفهان نیز که برای مدیریت آلودگی هوا در دی سال 92 تصویب و از ابتدای سال 93 اجراشد و شامل 38 اقدام اساسی در هشت محور است، برای هشت شهرستان و 40نقطه شهری در استان برنامه‌ریزی و انجام شد كه بیش از 30 دستگاه اجرایی و مدیریت شهری در اجرای آن نقش دارند. 

بیشترین اقدامات این برنامه در محورهای حمل و نقل و مدیریت ترافیک، سوخت و بهینه‌سازی مصرف انرژی و منابع ثابت آلاینده پیش‌بینی شده و در حقیقت مهم ترین اهداف آن کاهش پایدار آلودگی هوا در اصفهان، کاهش روزهای ناسالم و افزایش تعداد روزهای سالم بود. به گواهی مدیر کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان، سه برابر شدن تعداد روزهای سالم هوا در اصفهان نسبت به سال ۹۳ از مصادیق موفقیت اجرای این طرح در کلان‌شهراصفهان است؛ طرحی که شهرداری اصفهان در آن نقشی عمده ایفا می‌کند. از طرفی افزایش سهم تردد با وسایل نقلیه غیرموتور و از جمله دوچرخه كه در شهری مانند اصفهان قابلیت بالایی دارد، می تواند علاوه بر كاهش هزینه های حمل و نقل شهری، گام مهمی در كاهش آلودگی و افزایش سلامت شهروندان داشته باشد. سه شنبه های بدون خودرو طرحی است كه در این راستا از چند سال گذشته عملیاتی شده است تا این فرهنگ را در جامعه شهری اصفهان توسعه دهد.

url : http://www.isfahanziba.ir/node/92992

اصفهان زیبا را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

 

 

ضمائم روز

پیوست‌ها

  

 

 

بایگانی