ویژه نامه ها

اشتراک الکترونیکی روزنامه

CAPTCHA ی تصویری

شماره های پیشین

زیر‌فروشی آنلاین روی مدار پایان

تاریخ درج : یکشنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۸
وارد‌کنندگان اینترنتی برای فروش به قیمت کمتر، هشدار دادند

سعید غفاری / خبر ‌نگار

فروشگاه‌های اینترنتی که با فروش کالا با قیمت‌هایی کمتر از بازار فیزیکی شهرت‌ بالایی به‌دست آورده‌ بودند، حالا در خـطـر  حذف کامل قرار گـرفـتـه‌انـد؛ زیرا وارد‌کنندگان به دلیل زیر‌فروشی حاضر به تامین‌ اجناس آنها نمی‌شوند. فروش بالای فروشگاه‌های اینترنتی باعث شده‌  است سود هر واحد کالا را پایین‌ بیاورند، در نتیجه‌ قیمت کالاها در وب‌سایت‌های اینترنتی کـمـتـر از قـیـمـت خـرید خرده‌فـروشـان و حتی عمده‌ فروشان است. زیر‌فروشی در فضای مجازی باعث شده‌ است فروشندگان در بازار فیزیکی به سمت عرضه برند‌هایی بروند که در فروشگاه‌های اینترنتی وجود نداشته ‌باشد ؛ در نتیجه این کارسهم وارد‌کنندگان بـرند‌هـای بزرگ را از بازار کـاهـش داده‌ است.اگر یک فلش مموری 16 گیگابایت را در نظر بگیرید، قیمت‌ تمام شده‌ آن پس از ورود به کشور برای تاجر 30 هزار تومان است، با در نظر گرفتن هزینه خدمات پس از فروش با قیمت 34 هزار تومان به دست عمده‌فروش اول می‌رسد، با قیمت 35 هزار تومان به عمده فروش دوم و با قیمت 38 هزار تومان به دست خرده‌فروش می‌رسد تا با سود متعارف آن را بالاتر از 40 هزار تومان بفروشند. فروشگاه‌های آنلاین به دلیل فـروش بالا به ســراغ وارد‌کــنـنـده می‌رونــد و بخشی از اجناس آن را به صورت کامل با قیمت پایین‌تری می‌خرند. همین فلش‌مموری 16 گیگابایت برای آنها 32 هزار تومان تمام می‌شود، ولی با حذف واسطه‌ها آن را با قیمت 33 هزار تومان عرضه می‌کنند که از قیمت خرید عمده‌فروش اول کمتر است.الـبـتـه این فــقـط یک مـثـال ســـاده است، اما با این شرایط، قدرت مانور عــمـده‌فــــروشـــان و خــرده‌فــروشـــان کاهش پیدا می‌کند و مصرف‌کــنـنـده حاضر به خرید با قیمت بیشتر از نرخ فروشگــاه‌هــای آنـلایـــن نمی‌شود.گــاهــی قــیــمـت لوازم خـــانــگــی در فروشگاه‌های اینترنتی و بازار فیزیکی بیش از چند میلیون‌ تومان تفاوت دارد تا در نـتـیـجـه عمده‌فروشان و خرده‌فروشان، وارد‌کنندگانی را که به فروشگاه‌های ایــنـتــرنــتــی کـــالا می‌فروشند، تحریم کنند و به سمت برند‌هایی بـرونـد که در فـروشگـاه‌هـای اینترنتی عرضه نمی‌شوند.

 

 

تحریم‌ فروشگاه‌های اینترنتی آغاز شد

هفته‌ گذشته نامه‌‌ای از شرکت‌ تسکو در فضای مجازی منتشر شد‌ که به واسطه‌های خود اعلام کرده ‌‌بود باید قیمت‌ها را در فروشگاه‌های اینترنتی کنترل کنند یا شرکت‌ برای حفظ سهم‌ بازار خود مجبور است قیمت‌ فروش کالا به فروشگاه‌های اینترنتی را افزایش دهد. شرکت‌ تسکو یکی از تولید‌کنندگان‌ بزرگ لوازم جانبی کامپیوتر در بازار است که طی ماه‌های گذشته به دلیل زیر‌فروشی‌ در فضای اینترنت سهم خود را از بازار فیزیکی از دست داده‌‌بود.چند وارد‌کننده‌ دیگر نیز تلاش برای کنترل قــیـمـت‌هـــا در فـروشگـاه‌هـای اینترنتی را با ارسال نامه‌های مختلف آغاز کرده‌اند. آنها در مرحله‌ اول از سایت‌های اینترنتی درخواست‌کرده‌اند قیمت‌های فروش را افزایش دهند و در مرحله دوم‌ اگر راضی به افزایش قیمت‌ها نشدند، دیگر به آنها کالایی نمی‌فروشند. وارد‌کنندگان پیش‌‌از این نیز چند‌مرتبه به شـکـل‌هــای دیگر جلوی زیـر‌فــروشـــی‌ را در بازار گرفته‌ بودند، ولی سوال اینجاست که آیا حریف فروشگاه‌های اینترنتی خواهند شد؟

 

 

فروشگاه‌های اینترنتی متهم دامپینگ!

دامپینگ یا قیمت‌شکنی یک روش غیرقانونی در تجارت است که در آن عرضه‌کننده‌ای کالا را به قیمتی کمتر از هزینه‌های تمام شده‌ می‌فروشد تا رقبا از بازار حذف شوند. امروز فروشگاه‌های اینترنتی متهم ردیف اول دامپینگ‌ هستند، زیرا گـاهـی اجناس را نه به قیمتی پایین‌تر از خرید، بلکه به قیمتی پایین‌تر از نرخ جهانی عرضه می‌کنند. وارد‌کنندگان در نامه‌ای اعتراضی به این وب‌سایت‌ها نوشته‌اند، چرا کـالا به قیمتی پایین‌تر از قیمت‌ خرید عرضه می‌شود؟بـررسی‌هــا نـشــان مـی‌دهـد تعدادی از فروشگاه‌های اینترنتی کـالاهای معروف را به قیمتی پایین‌تر از خـریـد عرضه می‌کنند که به نوعی برای آنها تبلیغ است، سپس با فروش‌ کالاهای غیرمعروف ضرر خود را جبران خواهند کرد.گاهی قیمت‌ درج شده‌ در فروشگاه‌های اینترنتی آنقدر پایین است که حتی وارد‌کننده تعجب می‌کند. یکی از وارد‌کنندگان تلفن‌همراه در اصفهان در این‌باره گفت: «وقـتـی قیمت‌ موبایل‌هایی را که شرکت من با گارانتی من وارد‌کرده‌اند در بعضی از سایـت‌های اینترنتی می‌بینم، به این فکر می‌افتم که اگر از این سایت‌ها بخرم و در بازار بفروشم، سود بیشتری در مقایسه با زمان واردات خواهم داشت.» مـوبـایـل‌هــای هــوشــمـنـد اصلی‌ترین کـالاهـایـی هستند که در وب‌سایت‌های اینترنتی متهم دامپینگ می‌شوند. قیمت‌شکنی فـروشـگـاه‌هـای ایـنـتـرنـتــی در بازار موبایل‌های هوشمند آنقدر زیاد است که بازار موبایل کشور را تحت تاثیر قرار می‌دهد. 

 

 

آیا زیر‌فروشی آنلاین‌ها منطقی است؟

فروشگاه‌های آنلاین با حذف واسطه‌ها، کالا را به قیمت پایین‌تری می‌فروشند؛ اقدامی ‌که اگر در تمام بازار‌های کشور رخ دهد سطح عمومی‌قیمت‌ها در هم خواهد‌ شکــســت. مــسـئـلـه اینجاست واکنش‌ بازاریان به زیر‌فروشی آنلاین‌ها کاهش یا مدیریت قیمت‌ نیست، بلکه به سراغ اجناسی رفته‌اند که فقط در بازار فیزیکی عرضه می‌شود. با این انتخاب، شرایط برای حذف برند‌های بزرگ از بازار به خصوص تولید‌کنندگان قدر داخلی فرا‌هم شده‌است. باوجود افزایش تقاضا در فروشگاه‌های اینترنتی، اما هـنـوز تقاضا در بازار‌های فیزیکی چند برابر بیشتر است و اگر عمده‌فروشان‌ برندی را تحریم کنند، سهم بازار زیادی را از دست خواهند ‌داد.

 

url : http://www.isfahanziba.ir/node/102903

اصفهان زیبا را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

 

 

ضمائم روز

پیوست‌ها

  

 

 

بایگانی