ویژه نامه ها

اشتراک الکترونیکی روزنامه

CAPTCHA ی تصویری

شماره های پیشین

رونمایشی برای کسب‌وکارهای نوپا

تاریخ درج : پنجشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۷
شماره روزنامه: 
هر مشکل برای کارآفرین، فرصت است

 به‌جای واژه استارتاپ چه می‌گویید؟ کسب‌وکار نوآور و نوپا که در برابر مشکلات قد علم می‌کند یا همان نمونه فرنگی‌اش را به کار می‌برید؟! هر چه نامش را بگذارید، در هر زبان و جغرافیایی برای ایجاد اکوسیستم کارآفرینی باید این مدل از برپایی کسب‌وکار را شناخت، از آن انتظار چوب جادو نداشت اما باید نگاهی نو به پارادایم‌هایی جدیدی داشت که به مصاف گفتمان‌های تاریخ گذشته پیشین می‌روند. نسلی در این چند سال سر برآورده است که در سر ایده تغییر و در عمل، برای عینیت بخشیدن به ایده‌های نوآورانه و خلاق، خود را به  آب‌وآتش می‌زند، بخشی از آب‌وآتش هم نصیب شتاب‌دهنده‌ها می‌شود همان‌ها که بعد از یک دوره شتاب‌دهی‌ حالا می‌خواهند رویدادی داشته باشند بانام رونمایش! «کیارش حسینی» قائم‌مقام یکی از همین شتاب‌دهنده‌ها به اِکسِل است که وظیفه خود را توسعه استانی شتاب‌دهنده‌ها می‌دانند.

 

 

 

 

رونمایش یا «دمو دِی» به چه رویدادی گفته می‌شود؟
شتاب‌دهنــــده‌ها نهادهایی هستنــــد که ایده‌هــــا رامی‌پذیرند و طی فرآیندهای مختلفی به آنها کمک می‌کنند تا سمت کسب‌وکار پایدار حرکت کنند. این روند در اصطلاح شتاب‌دهی گفته می‌شود، پس از پایان شتاب‌دهی، در رویدادی که رونمایش نامیده می‌شود، گروه‌های استارتاپی، کسب‌وکار خود را معرفی می‌کنند.استارتاپ، کسب‌وکاری مبتنی بر نوآوری و دارای گروه کارآفرینی در شرایط بالا بدون عدم قطعیت است که  باید به دنبال مدل پایدار برای ادامه حیات خود باشد، ویژگی دیگر آن‌هم مقیاس‌پذیر بودن آن است. مقیاس‌پذیری این کسب‌وکارها وقتی معلوم می‌شود که آنها را ازنظر سرمایه‌گذاری موردنیاز برای زیرساخت یا جذب کاربر و مشتری با دیگر کسب‌وکارها مقایسه کرد.مانند ایده تاکسی‌های آنلاین که توانسته در این مقیاس رشد کند، اما سرمایه‌گذاری انجام‌شده در زیرساخت آن به نسبت پایین‌تر و حجم جذب خدمات گیرنده آن و مخاطبان جدید که پیش‌تر میانه‌ای با ماشین دربست نداشته‌اند، بیشتر بوده است، پس می‌توان گفت نوآوری واژه کلیدی در مدل جدید راه‌اندازی کسب‌وکار است.

 

 

 

 

حال یک ایده چطور می‌تواند رشد کند و تبدیل به کسب‌وکار شود و واجد ارزش کارآفرینی باشد؟
هر استارتاپی از یک ایده شروع می‌شود اما ممکن است بازار از آن ایده انتظارات دیگری داشته باشد یا اصلا پذیرش آن را نداشته باشد، شتاب‌دهنده در این میان ابتدا احتمال و هزینه شکست را برای آنها کاهش می‌دهد و سپس اگر بتوانند در مدل خاص آن شتاب‌دهنده تا پایان دوره شتاب‌دهی دوام بیاورند، وارد رونمایش می‌شوند، رویدادی که همه در آن به دنبال کسب‌وکار پایدار می‌گردند.تیم های استارتاپ پس از گذراندن تغییرات خود را به سرمایه‌گذارانی معرفی می‌کنند که می‌خواهند با آنها شراکت کنند و بتوانند یک‌قدم به مقیاس‌پذیری نزدیک شوند، این رویداد و موفقیت در آن، اولین مرحله برای افزایش سرمایه و گسترش تاثیر و نفوذ آن تیم خواهد بود.

 

 

 

در یــــک اکوسیــــســــــتم کارآفــــرینـــــــی، شتاب‌‌دهنده‌ها چه جایگاهی دارند؟
یک استارتاپ برای رسیدن به بلوغ باید چند مرحله را طی کند: ابتدا مرحله پیش بذر است که در آن گروه به دنبال مدل کسب‌وکار خود است، بعدازآن در پی بالا بردن تعداد و کیفیت کاربران و مشتریان می‌رود تا محصول و خدمتش را بفروشد که زمان رشد است. حال اگر این کسب‌وکار بتواند به بیش از 50 درصد اهدافی که هدف‌گذاری کرده بود برسد، دیگر آمادگی رشد و شکوفایی بیشتر را دارد که آن مرحله بذر است.با این حساب یک شتاب‌دهنده، استارتاپ ها را از دوره پیش بذر بودن می‌پذیرد و تا زمانی که بذر قابل شکوفایی باشند همراهی می‌کنند. نقشی که با پذیرفتن تیم- ایده  و تیم-محصول آغاز می شود و تا زمان آمادگی برای تبدیل‌شدن به کسب‌وکار پایدار ادامه پیدا می‌کند.

 

 

 

حالا فرض کنیم چند استارتاپ به مرحله رونمایش هم رسیدند، حالا باید در برابر چه کسانی قرار بگیرند؟
شتاب‌دهنده‌ها  در این رویداد، برگزیدگان خود را به سرمایه‌گذاران جسور معرفی می‌کنند، یعنی اشخاص و مجموعه‌های خطرپذیری که علاقه به سرمایه‌گذاری در کسب‌وکارهای نوپا و نوآورانه دارند، روندی که در آن با کمک شتاب‌دهنده، سرمایه پذیری و سرمایه‌گذاری تسهیل خواهد شد.

 

 

 

چنین رویدادی که از آن صحبت می‌کنید با این مشخصات در اصفهان برگزارشده است؟
تا جایی که من اطلاع دارم برای اولین بار است که یک شتاب‌دهنده در اصفهان، تیم های خود را به رونمایش می‌آورد، این رویداد که در هفته اول تیرماه برگزار خواهد شد، میزبان سرمایه‌گذارانی از اصفهان، تهران، گیلان و یزد یا دیگر نقاط کشور خواهد بود و فرصتی برای سرمایه‌پذیری تیم‌های استارتاپ فراهم می‌شود.در اولین چرخه شتاب‌دهی اصفهان، چهار استارتاپ حضور دارند که اجازه معرفی خود را پیدا می‌کنند که عمده فعالیت آنها بر فناوری مبتنی بر اینترنت اشیا با پشتیبانی پلتفرم است.

 

 

 

چرا فکر می‌کنید کسی یا مجموعه‌ای، پول و سرمایه خود را باید صرف کسب‌وکارهای نوپا کند؟نگاهی کنید به دهه هفتاد میلادی و سرگذشت اپل و مایکروسافت! اگر آن روزها کسی در حـــد چند هزار دلار در ایده بنیان‌گذاران این کمپانی‌ها سرمایه‌گذاری کرده باشد، امروز سهامش ارزشی چند صد میلیون دلاری و شاید بیشتر دارد، کدام سرمایه‌گذاری در جهان امروز وجود دارد که بتواند در طی مدت دو تا سه دهه، چنین ارزش‌افزوده‌ای پیدا کند؟
سرمایه‌گذاران خطرپذیر، افراد هوشمندی هستند، آنها در مواردی وارد می‌شوند که توان بالقوه‌ای به مرحله مقیاس‌پذیری داشته باشند، از سوی دیگر آنها بازار مخاطب استارتاپ موردنظر را می‌شناسند و صبوری بالایی دارند، هر چند که بالاترین ارزش برای شتاب‌دهنده و سرمایه‌گذار خطرپذیر، تیم کارآفرین و ایده پرداز آن کسب‌وکار است که می‌توانند ایده را پرورش داده و رشد دهند.

 

 

 

در عالم واقع، چه مشکلات عینی پیش روی کارآفرینان و نقش‌آفرینان مرتبط با آنها وجود دارد؟
نهادهایی که می‌توانند یا باید از کسب‌وکارهای نوپا و نگاه کارآفرینی دفاع  و حمایت کنند، اینجا تنها روی کاغذ وجود دارند و عملا ترجمه‌ای از وظایف یا کارکردهای آنها در ادبیات حقوقی و مالی کشور موجود نیست.شتاب‌دهنده‌ها نیز با مشکلات بسیاری روبه‌رو هستند که مهم‌ترین آنها پایین بودن روحیه کارآفرینی در جامعه و ریسک‌پذیری حداقلی آنان است، امروز ادبیات سرمایه‌گذاری در کشور متناسب با نیازهای این کسب‌وکارها برای جذب سرمایه نیست.به نظر می‌رسد نوآوری رنگ‌باخته و بسیاری به دنبال تولید و کپی‌برداری از روی دست دیگرانی هستند که کسب‌وکارشان در دنیا یا ایران موفق بوده است. البته سرمایه‌گذاران نیز با همین مشکلات و ازجمله فقر نوآوری و ایده‌های راهگشا مواجه هستند که انتخاب‌های پیش روی آنها را کمتر می‌کند، از سوی دیگر صندوق‌های خطرپذیر نیز برخلاف نامشان، از خطر کردن پرهیز می‌کنند و ترجیح به‌جای ریسک بالا، اصولا وارد سرمایه‌گذاری نشوند.اما مهم این است که یک استارتاپ نباید به خود حق بدهد که از مشکلات بدیهی  که پیش روی همه هست صحبت کند؛ تا وقتی مشکل وجود دارد، فرصت برای نوآوری هم فراهم است. نکته مهم درواقع همین است که رفع یک مشکل و تحقق ایده شخص یا تیم، هدف اصلی کارآفــــرین محســـوب می‌شود، در این راه ما آینـــــده پیش رو را روشن می‌بینیم و فکر می‌کنیـــم مانند بسیـــــاری دوره‌های دیگر از این مرحلــــه نیـــــز گذر خواهیـــــم کرد.  /گروه کارآفرینــــی    

 

 

url : http://www.isfahanziba.ir/node/75289

اصفهان زیبا را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

 

 

ضمائم روز

پیوست‌ها

  

 

 

بایگانی