ویژه نامه ها

اشتراک الکترونیکی روزنامه

CAPTCHA ی تصویری

شماره های پیشین

رونق کسب و کار با شبکه های اجتماعی

تاریخ درج : چهارشنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۶
شماره روزنامه: 
حال بازار یابی در فضای مجازی چطور است؟

همه به دنبال تاثیرات مثبت فضای مجازی در رونق کسب و کار با شبکه های اجتماعی هستند. فناوری در ۲۰ سال گذشته تغییرات بسیاری کرده است و برای صاحبان کسب و کار نیز مهم است که هم‌گام با آن تغییر کنند؛ ولی همیشه هنگام تصمیم‌گیری بر سر به کار بستن یا نبستن یک فناوری جدید لازم است جانب احتیاط را رعایت کنیم. بعضی چیزها هیچ‌گاه آن‌گونه که انتظار می‌رود مورد پسند عامه واقع نمی‌گردند (مثلا بارکدهای پاسخ سریع QR codes). گاهی هم بعضی ایده‌ها مطرح می‌شوند؛ ولی سریعا با چیزهای بهتری جایگزین می‌گردند (مثلا نمابر یا بازاریابی پیجری)بزرگ‌ترین مزیت بازاریابی رسانه‌های اجتماعی این است که یکی از موثر‌ترین راه‌هایی است که سطح آگاهی را درمورد برند افزایش می‌دهد و تمایل عامه را نسبت به آن زیاد می‌کند. در پژوهش« چه چیزی برند نسل هزاره[نسل دهه ی ۸۰ و ۹۰ میلادی. م.] را قابل اعتماد می‌کند؟» این‌گونه گزارش شد که ۶۰ درصد آدم‌های این نسل اظهار کرده‌اند تبلیغات تلویزیونی بیشترین تاثیر را روی برداشت آنها از یک برند داشته است.هرچند این مطالعه‌ که در ۲۰۱۴ انجام شد، به‌طور خاص بر جوانان تمرکز دارد، ولی اگر فرض کنیم دیگر گروه‌های سنی هم به نحو مشابهی به تبلیغات و بازاریابی اجتماعی پاسخ می‌دهند، منطقی است. برندسازی یکی از سخت‌ترین چالش‌هایی است که هر کسب‌وکار با آن روبه‌رو است و بازاریابی رسانه‌های اجتماعی رویارویی با آن را راحت‌تر می‌کند. این چیزی است که صاحبان کسب و کار نباید نسبت به از بین رفتن آن علاقه‌مندی نشان بدهند.رسانه‌های اجتماعی به میزان زیادی دسترسی به مطالبِ یک وب‌گاه کسب‌وکار را افزایش می‌دهند. بر اساس گزارشی از سوی شیردیس(ShareThis)، کسانی که از طریق لینک‌های شبکه‌های اجتماعی لینکت‌این، گوگل پلاس، فیس‌بوک و توییتر به یک وبگاه مراجعه می‌کنند بیش از دو تا سه دقیقه در این سایت وقت صرف می‌کنند و به دو یا چند صفحه‌ دیگر هم سر می‌زنند.جالب آنکه در میان تمام ارجاعات به رسانه‌های اجتماعی، یوتیوب، با پایین‌ترین میانگین نرخ جهش (۴۳.۱۹)، بالاترین تعداد صفحات در هر بازدید (۲.۹۹)، و طولانی‌ترین مدت بازدید(۲۲۷.۸۲ ثانیه) بیشترین ترافیک مشغول را ایجاد می‌کند. طریق دیگری که رسانه‌های اجتماعی به‌واسطه‌  آن شیوه‌  ارتباطی ما را تغییر داده‌اند نشر محصولات خبری و اطلاعاتی است. به طرق بسیاری، رسانه‌های اجتماعی دارند به شاهراه اصلی باخبر شدن مردم از چیزهای جدیدی که می‌خواهند بخرند تبدیل می‌شوند.در پژوهشی توضیح داده شده است که ۲۹ درصد از نسل هزاره‌ آمریکا می‌گویند تبلیغات تلویزیونی محتمل‌ترین رسانه برای آشنا کردن آنها با یک محصول جدید است، در مقایسه با رسانه‌های اجتماعی با ۲۶ درصد و گوشی تلفن همراه با ۱۵ درصد آرا.به عبارت دیگر، به‌رغم نوظهور بودن در عرصه‌ بازاریابی، رسانه‌های اجتماعی در کسب مخاطب برای محصولات جدید قدرتی برابر با قدرت تلویزیون دارد و زمانی که مردم از محصولات جدید باخبر شوند، اغلب برای ایده‌پردازی درمورد آنچه در پیام بازرگانی دیده‌اند به رسانه‌های اجتماعی مراجعه می‌کنند. دلیوئیت، یک شرکت بازاریابی دیجیتال، مطالعه‌ای انجام داد و پژوهشگرانِ آن دریافتند ۷۵ درصد آمریکایی‌های برخط معتقدند اطلاعات مربوط به محصولات که در شبکه‌های اجتماعی وجود دارد بر رفتار خریدشان تاثیر می‌گذارد و وفاداری آنها را به یک برند افزایش می‌دهد.رسانه‌های اجتماعی همچنین برای رسیدن به جمعیت‌شناسی هدف‌های دشواری مثل سالمندان،  ابزاری ایده‌آل هستند. یک مطالعه‌ جدید از سوی مرکز پژوهش‌های پیو گزارش می‌دهد که سالمندان بیشتری از رسانه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند(۴۶ درصدِ سالمندانِ برخط و ۲۷ سالمندان در کل).همچنین این مطالعه خاطرنشان می‌کند سالمندانی که در رسانه‌های اجتماعی هستند از دوستان خود بیشتر اهل معاشرت هستند. به‌خصوص، پژوهشگران دریافتند ۸۱ درصد از سالمندانی که از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند معتقدند هر روز یا تقریبا هر روز با دیگران معاشرت می‌کنند حال‌آنکه ۷۱ درصد از سالمندانی که برخط هستند از شبکه‌های اجتماعی استفاده نمی‌کنند و ۶۳ درصد از سالمندان اصلا برخط نیستند.برای بازاریاب‌ها و صاحبان‌ کسب‌ و کار جلب توجه سالمندان به اطلاعات محصولی جدید یا اخبار خدمات یا موضوعی خاص، ارتباطات سالمندان با یکدیگر و انتشار مقالاتی که به نظرشان جالب است، ابزاری ضروری است. از آنجایی که اکثریتِ جمعیت نوجوان از رسانه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند، اهمیت رسانه‌ اجتماعی برای دست‌یابی به این جمعیت‌شناسی خاص با ورود نوجوانان به سن بازنشستگی افزایش خواهد یافت.

url : http://www.isfahanziba.ir/node/68576

اصفهان زیبا را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

 

 

ضمائم روز

پیوست‌ها

  

 

 

بایگانی