ویژه نامه ها

اشتراک الکترونیکی روزنامه

CAPTCHA ی تصویری

شماره های پیشین

راز بقای کسب‌وکارها در سالی پرریسک

تاریخ درج : سه شنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۷
شماره روزنامه: 

حامد پاک طینت*

 

 

با توجه به شرایط اقتصادی شرکت ها در سال آینده روزهای دشواری را باید سپری کنند. لازم است مدیران برای بقای شرکت های خود راهکاری هوشمندانه و متناسب با شرایط فعلی را در پیش بگیرند. در شرایط کنونی رشد نقدینگی، بزرگ‌ترین مصیبت کشور است. به نظر می‌رسد تا عید نوروز حجم نقدینگی به عدد 1800 هزار میلیارد تومان برسد که نسبت به سال قبلی از  20درصد بیشتر  است. افزایش نقدینگی خود را در نرخ تورم نشان می‌دهد و با این حساب پیش‌بینی اینکه ارزش پول ملی نیز سال آینده 20 درصد کاهش یابد چندان سخت نیست.با عنایت به لایحه بودجه ارائه شده به مجلس، پیش‌بینی می‌شود در سال 98 نیز  نقدینگی 20 درصد نسبت به سال جاری افزایش یابد؛ زیرا دخل و خرج دولت با یکدیگر همخوانی نخواهد داشت و  در نتیجه چاره‌ای جز  افزایش نقدینگی نیست. در  زمان تحریم، فروش نفت با محدودیت مواجه می‌شود و در نتیجه درآمد حاصل از این بخش نیز کاهش می‌یابد. همین امر باعث می‌شود دولت چاره‌ای جز  افزایش نقدینگی نداشته باشد. در  تمامی دنیا پس از تورم شدید، یک رکود شدید نیز  اتفاق می‌افتد. در سال آینده تعداد مشتریان بسیاری از شرکت‌ها کاهش می‌یابد؛ زیرا قدرت خرید مردم کاهشی می شود. اگر  دولت از کسری بودجه جلوگیری نکند، این اتفاق حادتر نیز خواهد شد. معنای این‌ اتفاق افزایش نرخ ارز  است، زیرا برای دولت در هنگام کسری بودجه راهی جز افزایش نرخ ارز باقی نمی‌ماند. برای سال آتی نیز پیش‌بینی می‌شود احتمالا با افزایش نرخ ارز  روبه‌رو باشیم. البته باید بین التهاب ارزی و ارزش ذاتی ارز تفاوت قائل شد. در چنین شرایطی نمی‌توان نسخه واحدی برای تمام شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی پیچید و  راه علاج برای هر یک از شرکت‌های مختلف، تفاوت دارد.  افرادی که در حوزه تعیین استراتژی های اقتصادی فعالیت می‌کنند، توصیه‌های عمومی برای چنین شرایطی دارند. همه مدیران باید نقاط قوت و ضعف شرکت‌های خود را بررسی و تا حد امکان شرکت خود را چابک کنند. لازم است در شرکت‌ها کمیته هزینه تشکیل شود. در این کمیته باید افرادی از تمام بخش‌های شرکت غیر از بخش بازرگانی حضور داشته باشند و در جلسات هفتگی بر سر چگونگی کاهش هــزینــه‌ در بخــش‌های مختلف بحث کنند. در عیــن حــال در شرایــط رکــودی نبــاید بخــش بازرگانی را محدود کرد و این بخش مستثنی است. مدیران باید تنوع در محصولات شرکت خود را فراموش کنند. در شرایط رکودی، مردم تنها سراغ کالاهای اساسی می‌روند. همچنین مدیران باید تعــداد تامیــن‌کنندگان مواد اولیه یا کالای شرکت خود را افزایش دهند. این نیز  یکی از تکنیک‌های مربوط به شرایط رکودی است و قدرت چانه‌زنی شرکت‌ها را افزایش می‌دهد. شرکت‌هایی در سال پیش رو موفق خواهند بود که تمرکز خود را روی صادرات بگذارند، اما فعالیت واردکنندگان کاهش یافته یا این شرکت‌ها در معرض فشار شدیدی قرار خواهند گرفت. مدیران باید به این فکر کنند که چگونه محصول خود را به ارز  تبدیل کنند؛ یعنی اینکه چگونه کار صادرات را انجام دهند. مدیران شرکت‌هایی که تنها در بازار داخل فعال‌اند، باید به این فکر کنند که چگونه می‌توانند با عنایت به محدودیت‌های موجود فعالیت‌های شرکت خود را بین‌المللی کنند. شرکت‌ها باید به دنبال یافتن شریکی خارجی برای خود باشند.متغیرهای زیادی وجود دارد که تصمیم‌گیری را برای مدیران بنگاه‌ها شکل می‌دهد و لازم است مدیر  یک شرکت شکارچی موقعیت‌ها باشد. در اقتصاد ما تغییرات متغیرهای اقتصادی به‌قدری سریع و  زیاد است که یک مدیر لازم است برای ماندگاری شرکت و سود بیشتر سهامداران، مدام بازارها و متغیرها را رصد و با تحلیل سریع و عمیق تصمیم‌های صحیح اتخاذ کند. لازم است نگاه مدیران از تولیدمحور به تحلیل‌محور تغییر کند و بتوانند وضعیت متغیرهای مختلف را تحلیل کنند.شرکت‌ها در سال آینده به هیچ وجه نباید در موجودی کالای منفی قرار گیرند و تعهدی از سوی آن دسته از شرکت ها  که موجودی مواد اولیه آن را در اختیار ندارند داده نشود. شرایط تخصیص ارز  در آینده دشوارتر خواهد شد و مدیران شرکت‌ها در شرایط رکود، دست به ریسک‌هایی می‌زنند تا فروش خود را بیشتر کنند. این مسئله می‌تواند به نابودی شرکت در سال آینده منجر شود. تعداد شرکت‌هایی که در سال 98 ورشکست می‌شوند، در تاریخ 40 سال گذشته بی‌سابقه خواهد بود.علت شکست‌ها نیز خود مدیران شرکت‌ها و نوع نگرش های آنهاست. اکنون شرایط پیچیده است و نیاز به مدیریت هوشمندانه دارد.در این میان شرکت‌هایی که با دولت همکاری می‌کنند، شرایطشان در سال  آینده سخت خواهد شد؛ زیرا بودجه عمرانی کاهش یافته است. لازم است این شرکت‌ها یا فعالیت خود را کاهش دهند یا حاشیه سودی که برای خود در نظر می‌گیرند با دو سال تاخیر در دریافت مطالبات باشد. شرایط حاکم بر فضای کسب‌وکار در سال  آینده  شباهتی به سال جاری ندارد و مدیران شرکت‌ها باید برای ماندگار شدن  اطلاعات و دانش خود را به‌روز کنند./منبع:خبرگزاری ایرنا

 

*دبیـر مجمـع فعـالان اقتصـادی اصفهان

 

 

url : http://www.isfahanziba.ir/node/90256

اصفهان زیبا را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

 

 

ضمائم روز

پیوست‌ها

  

 

 

بایگانی