ویژه نامه ها

اشتراک الکترونیکی روزنامه

CAPTCHA ی تصویری

شماره های پیشین

دیدگاه مهمان

تاریخ درج : چهارشنبه ۷ اسفند ۱۳۹۸
شماره روزنامه: 
نوشدارو بعد از مرگ سهراب!

لاله اصغرزاده/نویسنده

نگرانی بابت شیوع کرونا به جان مردم افتاده و چشم‌های آنان را به گوشی‌ها خیره کرده است تا خبرهای تازه‌ای را درباره این بیماری نوپدید و میزان شیوع آن را  در ایران رصد کنند؛ اخباری که البته موثق نیستند و با تردیدها و اما و اگرهای زیادی همراه  هستند. در این باره، اطلاع رسانی بر عهده وزارت بهداشت است و هرگونه مرجع خبر، نمی‌تواند اطمینان مردم را کسب کند؛ اما وزارت بهداشت، چگونه در این باره اطلاع‌رسانی می‌کند؟ آیا شفاف‌سازی درباره این بیماری و تعداد افراد مبتلا یا مشکوک به طور واضح اعلام می‌شود؟ آیا مسئولان وزارت بهداشت که جلوی دوربین صدا و سیما حاضر می‌شوند و با گفتن جملات مثبتی مثل اینکه مردم نگران نباشند و یروس جدید هم همچون یک سرماخوردگی معمولی است، کار دیگری انجام می‌دهند؟ چرا سخنگوی وزارت بهداشت که از قضا سخنگوی سازمان غذا و داروست، تلفن خود را پاسخ نمی‌دهد و صرفا به اطلاع رسانی قطره چکانی در فضای مجازی بسنده می‌کند؟ آیا صرف اعلام تعداد مبتلایان و افرادی که بر اثر کرونا ویروس فوت کرده‌اند، کافی است؟ مسلما پاسخ به این پرسش‌ها، پاسخی شفاف و روشن است و آن اینکه اطلاع‌رسانی در حدود یک هفته‌ای که کشور دچار یک بحران جهانی شده و هول و ولا به جان مردم افتاده، ابتر و قطره چکانی رخ داده است. اگرچه سخنگوی وزارت بهداشت از تشکیل قرارگاه رسانه‌ای برای اطلاع رسانی خبر می‌دهد و خود نیز هر از گاهی جمله‌هایی مبنی بر تعداد کشته‌شدگان و مبتلایان توئیت می‌کند، اما باید گفت این نوع اطلاع‌رسانی آن هم در شرایطی که مردم نگران جان خود و خانواده‌شان هستند، نه‌تنها نمی‌تواند کارگشا باشد، بلکه مولد نگرانی‌های دیگری از جمله تشویش اذهان عمومی‌است؛ چراکه سلامت و جان مردم شوخی‌بردار نیست و هرگونه سهل‌انگاری در انعکاس صحیح قابل اغماض و چشم‌پوشی نیست و می‌تواند جان مردم را به خبر بیندازد؛ به ویژه در برهه حساس کنونی که مردم نسبت به مسئولین بی‌اعتماد شده‌اند و به دلیل پنهان‌کاری‌هایی که در چند ماه اخیر انجام داده‌اند، حرف برخی از آنها را باور ندارند. به همین دلیل یکی از اقداماتی که وزارت بهداشت در راستای شفاف‌سازی در این باره می‌تواند انجام دهد، ارتباط مستقیم با رسانه‌ها و خبرنگاران است؛ به گونه‌ای که رسانه‌های معتبر بتوانند مطالبات و دغدغه‌های مردم را به گوش مسئولان وزارت بهداشت برسانند و از آنها پاسخ دریافت کنند؛ این درحالی است که اکنون وزارت بهداشت با رسانه‌ها تعاملی ندارد و تنها با یکی دو خبرنگار در ارتباط است. از طرف دیگر، اخباری که از سوی این وزارتخانه منتشر می‌شود، اخباری نیست که به کار مردم بیاید و آنها را از نگرانی و دغدغه درآورد. این وزارتخانه اکنون اقدام به ارسال پیام‌هایی حاوی ضرورت رعایت نکات بهداشتی کرده است؛ همچنین سامانه‌ای را نیز طراحی کرده تا مردم پرسش‌های خود را از آن بپرسند. اما آیا خود مسئولان وزارت بهداشت تا به حال با این سامانه تماس گرفته‌اند تا ببینند چقدر باید در صف انتظار باقی ماند؟ از سوی دیگر، اکنون کم و بیش مردم با این بیماری و راه‌های تماس و جلوگیری از آن آشنا شده‌اند؛ بنابراین سخن گفتن از اقدامات پیشگیرانه می‌توانند آنها را امیدوار کند. وزارت بهداشت باید بداند که اکنون اعلام آمار کشته‌شدگان یا تعداد افرادی که در بیمارستان‌ها بستری شده‌اند جز افزایش بیم و ترس مردم فایده دیگری ندارد؛ بلکه وزارت بهداشت باید حالا درباره اقداماتی اطلاع رسانی کند که این وزارتخانه درحال انجام آن است و قصد دارد این‌گونه میزان تلفات و مرگ و میرها را کاهش دهد، سخن بگوید و مردم را امیدوار کند که در این شرایط بحرانی تنها نیستند و دولت و وزارت بهداشت در تلاش است به مهار این بیماری بپردازد. این وزارتخانه و مسئولانی که بر صندلی آن تکیه زده‌اند، چه حالا و چه مواقع دیگر سعی می‌کنند مسائل و موضوعات مورد نظر را براساس صلاحدید و سیاست‌های خود اعلام کنند تا خدشه ای به اعتبار و منافع آنها وارد نشود. آنها باید بدانند اکنون زمانی است که می‌توانند با اطلاع‌رسانی صحیح و به موقع بحران را در جامعه کنترل کنند و سلامت  را به مردم ببخشند  و اعتبار خود را دوباره به دست آورند  و برای یک بار هم که شده آب رفته را به جوی بازگردانند. 

 

 

انتظار عملکرد بهتری از رسانه هاست

بحث ویروس کرونا، شیوع، سرایت و تعداد قربانی‌های آن، در سایه جنگ‌های رسانه‌ای آمریکا و دیگر کشورهایی که می‌توانستند از این شرایط به هر شکلی به منافعی دست یابند، دچار بزرگ‌نمایی شده است. در شرایطی که جهان از وحشت ناشی از شیوع بیماری رنج می‌برد و اقدامات مختلفی نیز در این خصوص صورت گرفته‌ است، رسانه‌های اجتماعی، سلبریتی‌ها و افراد سودجو، خواسته و ناخواسته موجبات عدم‌تشخیص اخبار جعلی و غیر جعلی را فراهم کرده‌اند که نتیجه اصلی آن دل‌نگرانی مردم و خانواده‌ها، تلاش برای پیشگیری به هر قیمتی، سردرگمی، پناه بردن به روش‌های غیرعلمی و غیراستاندارد و حتی خرافی و… است. به گزارش شفقنا رسانه پیشگیری و آمادگی کامل برای مواجهه با ویروس کرونا در سطوح شخصی و ملی و انجام اقدامات لازم در این خصوص و اطلاع صحیح در خصوص اقدامات مربوطه مورد تأکید است؛ ولی تشکیک و هراس‌آفرینی خواسته و ناخواسته رسانه‌ای در خصوص این بیماری (با هر هدف و در هر شکلی)، قابل‌پذیرش نیست. نگاهی به کارنامه کلی رسانه‌های رسمی با نظر به نتایج امر در بررسی عملکرد کلی مردم در واکنش به کرونا، نشان می‌دهد که انتظار عملکرد بهتری از آن‌ها می‌رود.

url : http://www.isfahanziba.ir/node/107415

اصفهان زیبا را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

 

 

ضمائم روز

پیوست‌ها

  

 

 

بایگانی