ویژه نامه ها

اشتراک الکترونیکی روزنامه

CAPTCHA ی تصویری

شماره های پیشین

دوگانه سوز شدن به هر قيمتی

تاریخ درج : شنبه ۲۳ تیر ۱۳۹۷
شماره روزنامه: 
ایمنی دوگانه سوزها بسیار کمتر از پایه گاز سوزهاست

سعیده غفاری

 

 

 

اگر خودرو را گاز‌سوز کنیم، هزینه مصرف سوخت آن کمتر خواهد بود. شاید افراد زیادی به این جمله اعتقاد داشته‌باشند و اقدام به گاز سوز کردن خودروی خود کنند درحالی‌که نمی‌دانند خودروهای پایه‌گازسوز کارخانه‌ای تفاوت‌ زیادی با نمونه‌های دوگانه‌سوز دستی دارند. گازسوزکردن دستی نسبت به گاز سوزکردن اتومبیل توسط کارخانه، راحت‌تر و ارزان‌ترخواهد بود، ولی فراموش نکنید که هر ارزانی بی علت نیست! خودروهای گاز سوز معایب و مشکلات زیادی را به همراه دارند تا جایی که حتی منجر به مرگ افراد نیز می‌شوند. در این شرایط که با توجه به وضعیت تورم افراد زیادی به فکر گاز‌سوز کردن خودروی‌ خود افتاده‌اند، بهتر است قبل از هر اقدامی این مطلب را مطالعه کنید.

 

 

دوگانه‌سوز و پایه‌گاز سوز تفاوت‌های بسیار زیادی دارند و همانطور که از اسم آنها مشخص است پایه گازسوزها با فرآیند فنی به صورت دوگانه‌‌سوز تولید می‌‌شوند. در این خودروها ECU گاز و بنزین مشترک بوده به همین دلیل ECU در شرایط مختلف و با توجه به وضعیت خودرو اقدام به تغییر سوخت می‌کند. اما خودروهایی که به صورت دستی دوگانه سوز شده‌اند، از پایه بنزین‌سوز هستند که با افزودن یک ECU گاز به ECU بنزین به صورت خودروی دوگانه سوز در می‌‌آیند و در نتیجه این دسته از خودروها به هنگام تغییر سوخت باید ECU را نیزتغییر دهند که این امرمشکلات زیادی را برای کاربر به همراه دارد. خودروهایی که گاز مصرف می‌کنند، تنها قابلیت کارکرد با سرسیلندر خاص گاز و پیستون‌های مخصوص دارند ولی هنگامی که اتومبیلی به صورت دستی دوگانه سوز شود، تنها قابلیت استفاده از گاز به موتور و سایر اجزای آن اضافه می‌شود و تغییری در سر سیلندر و پیستون‌های آن انجام نخواهد شد. در نتیجه به مرور زمان این اجزایی که مخصوص کار با بنزین بوده‌اند، در مقابل گاز واکنش نشان داده و خرابی‌های شدیدی به وجود می‌آورند. گاز‌سوز‌کردن یک خودرو به صورت دستی معایبی دارد که بعضی از آنها بدین قرارند:

 

 

   غیر استاندارد بودن: دوگانه سوز کردن خودروها به صورت دستی کاملا غیراستاندارد است.  برای دوگانه سوز کردن از تجهیزات خطرناکی یعنی گاز مایع یا LPG استفاده می‌شود و هر لحظه امکان انفجار خودرو وجود دارد. البته باید به این نکته توجه کرد که بعضی از رانندگان برای دوگانه سوز کردن خودروهای بنزینی خود، به کارخانه مراجعه می کنند و از آنجایی که در کارخانه تمامی قطعات آن تعویض می شود، مشکلی به وجود نمی‌آید، با این وجود سطح ایمنی یکسانی با خودروهای پایه گاز سوز ندارند.

 

 

      استهلاک بیشتر: همانطور که گفته شد بزرگ‌ترین مشکل خودروهای دوگانه سوز استهلاک بیشتر آنها در بخش موتور و قطعات مصرفی است .خودروهای دوگانه سوز به دلیل اینکه باید با دوسوخت بنزین و گاز فشرده فعالیت کنند، پس از گذشت زمانی دچار معایبی در تولید توان و احتراق موتور می‌شوند. در واقع گاز نسبت به بنزین به صورت خشک کار می‌کند و به قطعات اصلی خودرو مثل موتور،سوپاپ ها و سر سیلندرها فشار وارد می شود.

 

 

 کـاهـش قدرت خودرو:  بر اسـاس نــظـــر کارشناسان،خودروهایی که بنزین مصرف می‌کنند، از قدرت بالاتری برخوردارند، حتی اگر خودرو از همان ابتدا توسط کارخانه به صورت پایه گاز سوز تولید شده باشد! مصرف گاز به جای بنزین، بین 15 تا 20 درصد افت فشار را برای خودرو به دنبال دارد که این موضوع باعث کاهش قدرت، خاموش شدن ، عدم کارایی مناسب کولر و فشار بیشتر بر روی قطعات می شود.

 

 

   آسیب پذیری بیشتر در تصادفات: از دیگر معایب اتومبیل های دوگانه سوز، آسیب پذیر بودن آنها در تصادفات رانندگی است. به نظر کارشناسان خودروهایی که به صورت دستی دوگانه سوز می‌شوند به بمب های ساعتی معروف‌اند! زیرا با برخورد خودروی دیگری به قسمت عقبشان، احتمال بروز هر مشکلی وجود دارد.

 

 

   عدم راحتی : در آخر نیز باید به این مسئله اشاره کرد که برای دوگانه سوز کردن خودرو، باک گاز در صندوق عقب نصب می شود که فضای زیادی را اشغال می کند ،درنتیجه صندوق عقب مانند قبل کارایی ندارد.همچنین باید این موضوع را مد نظر قرار داد که خودروهای دوگانه سوز باعث انتشار بوی بدی در کابین خودرو می شوند که راننده و سرنشینان را آزار می دهد.

 

 

    قابلیت دوگانه سوز شدن در چند ساعت
برخلاف تصور عامه افراد، دوگانه سوز کردن خودرو نیازمند زمان زیادی نیست بلکه این کار تنها 4 و 5 ساعت زمان می‌برد! برای تبدیل خودروی بنزینی به گاز سوز باید باک مخصوصی در قسمت عقب خودرو نصب شود که این باک به تعدادی مدار متصل به موتور برای انجام عمل احتراق، مجهز است. نکته قابل توجه این است که چنین خودرویی تنها برای استفاده از بنزین تولید شده‌است و با اضافه کردن یک باک و چند مدار، نمی‌توان آن را به پایه گاز سوز تبدیل کرد.

url : http://www.isfahanziba.ir/node/77280

اصفهان زیبا را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

 

 

ضمائم روز

پیوست‌ها

  

 

 

بایگانی