ویژه نامه ها

اشتراک الکترونیکی روزنامه

CAPTCHA ی تصویری

شماره های پیشین

خلق کسب و کار از هیچ

تاریخ درج : پنجشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۷
شماره روزنامه: 
کارآفرینی، موتور تحول و توسعه است

زهرا کریمیان

 

 

در قرنی كه آن را قرن دانش معرفی كرده‌اند، رشد علوم بشری و رویارویی با تحولات مختلف به امری ناگزیر تبدیل شده است. این تحولات به‌ویژه در حوزه اقتصادی چنان با سرعت در حال وقوع است كه در طول دهه‌های گذشته جهان شاهد ظهور برخی كشورهای در حال توسعه به عنوان قطب‌های جدید اقتصادی و اجتماعی بوده‌ است.

 

 

بررسی و مطالعه این كشورها نشان می‌دهد كه تقویت بخش خصوصی و به‌طور خاص حضور كسب‌ و كارهای كوچک و مستقل از مهم‌ترین عوامل توسعه آنها به شمار می رود. یكی از بزرگ‌ترین چالش‌های پیش‌روی جوامع در حال توسعه از جمله ایران  ایجاد اشتغال برای جوانان به شمار می رود. ضرورتی که با توجه به ظرفیت‌های اقتصادی جامعه برای پاسخ‌گویی به نیازهای اشتغال و رونق صنعت تولید، ایجاد كسب و كارهای جدید و استفاده از ظرفیت‌های طبیعی و انسانی موجود  این مهم امری ضروری به نظر می‌رسد. در كنار این چالش، چالش دیگر آن است كه در كشورهای درحال توسعه، همه كارها از جمله اشتغال دولت‌محور است به این معنا كه دولت در تمام حوزه‌ها اشتغال ورود می‌كند و در واقع اقتصاد به معنای واقعی دولتی است.  امروزه برای برون‌رفت از این مشكل، توجه به كارآفرینی و كارآفرینان می‌تواند موثر واقع شود. کارآفرینی مفهومی است که تاکنون از دیدگاه‌های مختلف مورد بررسی قرار گرفته است و همه بر این باورند که کارآفرینی (Entrepreneurship) موتور محرکه‌ توسعه‌ اقتصادی کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه است. طبق نظر كارلند (1984)  كارآفرین فردی است كه شركتی را به منظور سود و رشد تاسیس می‌کند و آن‌را مدیریت كرده و از آن برای پیشبرد اهداف شخصی استفاده می‌كند. کارآفرین فردی  دارای ایده و فکر جدید است که از طریق فرآیند ایجاد کسب و کار خانگی، کسب‌وکار مجازی، کسب و کار در مغازه یا شرکت یا سازمان محصول یا خدمت جدیدی را به بازار عرضه می‌کند. به عبارت دیگر، كارآفرینان كسانی هستند كه با ایجاد محصولات و خدمات نوین مورد نیاز مردم، درآمد خوبی كسب می‌كنند. آنها از هیچ، كسب و كارجدید خلق می‌كنند و به رغم مخاطرات بسیار، پیشگام كارهای جدید می‌شوند.اگرچه دو مفهوم کارآفرینی و اشتغالزایی هردو با ارزش و با یکدیگر مرتبط هستند، ولی لزوما برهم منطبق نیستند. اشتغالزایی در برخی موارد می‌تواند به عنوان یکی از نتایج کارآفرینی مطرح شود. واژه کارآفرینی در جامعه ایرانی که بیکاری معضل بزرگ اجتماعی محسوب می‌شود همه اذهان را متوجه اشتغالزایی می‌کند.هر چند این دو مفهوم هر دو با ارزش و با هم مرتبط‌اند اما  منطبق برهم نیستند. واژه اشتغالزایی در واقع این تصور را برای عموم به وجود می‌آورد که یک شغل برای پاسخ به نیازهای بازار ایجاد می‌شود. تفاوت این دو را می توان این‌چنین خلاصه کرد: کارآفرینی، یک شغل جدید ایجاد می‌کند و در واقع یک ارزش ناب به جامعه اضافه می‌کند. ولی اشتغالزایی، برای پاسخ به تقاضاهای بازار به جذب نیرو و تکمیل ظرفیت برای شغل‌های ایجادشده می‌پردازد. به عبارت دیگر، کارآفرینی، ایجاد درآمد به واسطه تغییر دادن عناصر اصلی کسب و کار است، اما اشتغالزایی، توسعه کسب و کار موجود بدون ایجاد تغییر در مولفه‌ها و عناصر اصلی آن است.کارآفرینی عمدتا مربوط به بخش خصوصی است، در حالی که اشتغالزایی وظیفه‌ای دولتی است، بدین معنی که دولت‌ها موظف‌اند که فرآیندها و فعالیت‌هایی را که منجر به اشتغالزایی بیشتر می‌شوند تسهیل کرده و از آنها حمایت کنند. یکی از این اقدامات حمایت از فعالیت‌های کارآفرینانه، گسترش فرهنگ کارآفرینی، بالابردن ارزش کارآفرینی و کارآفرینان در جامعه و تشویق آنهاست. هدف اصلی کارآفرینانی که به صورت فردی یا گروهی ، بنگاه های اقتصادی شامل کسب و کارهای کوچک، کارخانه ها و استارتاپ ها  راه اندازی می‌کنند، دراشتغالزایی نیست ولی از آنجا که هیچ بنگاهی بدون نیروی انسانی فعالیت نمی‌کند، از دستاوردهای آنها ایجاد اشتغال است. در بیشتر كشورهای جهان كه به شكل كارآمد و برنامه ریزی شده به موضع كارآفرینی پرداخته‌اند هدف از كارآفرینی تولید ثروت، توسعه‌ تکنولوژی و اشتغال مولد است. در حالی که در میان عموم جامعه و حتی برخی نخبگان، به اشتباه این مفهوم صرفا با اشتغال‌زایی پیوند خورده و مترادف شده است و فقط برای حل مشکل اشتغال به سمت کار آفرینی پیش می‌روند. حال آنكه كارآفرینی موتور تحول و توسعه اقتصاد، فرهنگ و جامعه است. رشد و فراگیری این پدیده می‌تواند به تحول و دگرگونی اساسی در اقتصاد ملی منجر شود. كارافرینی فرآیندی است كه طی آن فرد كارآفرین با ارائه ایده و فكر جدید ایجاد كسب و كار با قبول مخاطره و تحمل ریسک، محصول و خدمت جدید را ارائه می‌كند. از این‌رو  وضعیت کارآفرینی ایران از چند منظر قابل بررسی است:  یکی از آنها آمارهای بین المللی و داخلی است. در مورد آمارهای بین المللی می‌توان به آخرین آمار کنسرسیوم دیده‌بان جهانی کارآفرینی اشاره کرد که در عمده شاخص‌های ایران یا نسبت به سال گذشته شاخص‌ها با افت مواجه بوده یا امتیاز کسب شده ایران کمتر از میانگین کشورهای عضو دیده‌بان جهانی کارآفرینی است. طبق گفته مدیر دفتر دیده‌بان جهانی کارآفرینی (GEM) در ایران براساس آمار دیده‌بانی جهانی کارآفرینی شاخص ‌ترس از شکست در ایران در سال 2008 نسبت به سال 2009 به میزان 10 درصد افزایش یافته بود. این وضعیت در سال 2013 از نظر فعالیت‌های كارآفرینانه نسبت به سال‌های قبل بهبود یافته بود که امیدوارکننده است. کار و کارآفرینی مهم‌ترین مسئله اجتماعی و فرآیندی انسانی است که با دگرگونی های اقتصادی اجتماعی پیوند محکمی دارد. زمانی که کارآفرینی به عنوان روش زندگی توسط اکثریت افراد جامعه پذیرفته شود، ارکان توسعه در آن جامعه در مقایسه با سایر جوامع سریع‌تر رشد می‌کند. برای توسعه فعالیت‌های کارآفرینانه نیازمند حاکم کردن فرهنگ کارآفرینی هستیم. گسترش فرهنگ کارآفرینی، بستری مناسب برای بسط عدالت در جامعه است. در یک جامعه کارآفرین، همه  فرصت‌های یکسانی پیش روی خود دارند. در این جامعه، سرمایه یا زمین برای افراد ایجاد ثروت نمی کند، بلکه انسان‌های هوشمند، خلاق و نیز پر تلاش هستند که شانس بیشتری برای موفقیت دارند. پس در فرهنگ عمومی باید تحولاتی ایجاد شود تا جامعه از فعالیت‌های کارآفرینانه حمایت کند و پذیرای تلاش‌های خلاقانه  و احساس مسئولیت آنها شود.

url : http://www.isfahanziba.ir/node/75288

اصفهان زیبا را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

 

 

ضمائم روز

پیوست‌ها

  

 

 

بایگانی