ویژه نامه ها

اشتراک الکترونیکی روزنامه

CAPTCHA ی تصویری

شماره های پیشین

جست‌وخیز جسمی در رمضان

تاریخ درج : دوشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۸
شماره روزنامه: 
چشم‌بسته حرکات تعادلی انجام دهید

آقای پلانک که موفق به دریافت جایزه نوبل فیزیک شده بود، به شهرهای مختلف سفر
می‌کرد تا به ارائه سخنرانی بپردازد. او راننده‌ای داشت که همیشه در سفرهایش همراهش بود؛ اما یک روز که به مونیخ دعوت شد، راننده‌اش که همیشه سخنرانی‌های پلانک را گوش می‌کرد، از او خواست این بار اجازه دهد به جایش سخنرانی کند و پلانک قبول کرد و با تعویض لباس هر دو نقش یکدیگر را ایفا کردند که از اتفاق راننده به خوبی از پس سخنرانی برآمد؛ تا حدی که حتی جذاب‌تر از پلانک صحبت کرد و با استقبال زیادی روبه‌رو شد؛ اما یک‌دفعه اتفاقی غیرمنتظره به‌وجود آمد: در آخر سخنرانی، یکی از حضار پرسشی کرد که راننده بلد نبود؛ پس سریع چیزی به ذهنش رسید و گفت: از شما انتظار نداشتم. به قدری سوالت پیش پا افتاده و آسان است که ترجیح می‌دهم راننده‌ام جوابت را بدهد و با این حرف به پلانک که نقش خودش را داشت، رو کرد و از او خواست پاسخ دهد و این‌گونه آبرویش حفظ شد... .

 

 

این روایتی است که در همایشی با عنوان «ورزش و تغذیه ماه رمضان» مطرح شد، همایشی که توسط گروه سفیران سلامت در ساختمان اجلاس با حضور امیر جهانبخش، مدرس دانشگاه و پژوهشگر ورزشی، و مهرداد مرتضایی، مشاور تغذیه در زمینه پروبیوتیک، برگزار شد. برای اطلاع از آموزه‌های ارائه شده ما را دنبال کنید.

 


دانش ما سطحی است
امیر جهانبخش: بیشتر دانش ما، در حد این راننده است؛ یعنی سطحی است، مثل آب و هوایی که ممکن است در خصوص آن چیزی بدانیم، اما شناختی از ابرها و انواع آن نداریم. منظور اینکه ما باید به دانشمان بیفزاییم و به هر چیز، سطحی نگاه نکنیم؛ سعی کنیم به عمق مسائل هم توجه کنیم و آگاه و باخرد شویم. علم و تجربه در هر چیزی مهم و لازم است. وقتی علم در کنار تجربه باشد، معنای خرد می دهد. در واقع با خردورزی می توانیم به هدف های مهمی دست یابیم.

 


چه بخوریم؟
حال ببینیم چطور می توانیم با ورزش و تغذیه سالم ماه رمضان را به خوبی و با موفقیت پشت سر بگذاریم؛ البته با نگاهی متفاوت... اولین نکته در خصوص تغذیه این است که بدانیم با چه مشکلی رو به‌رو هستیم. به طور کلی روزه‌داری کمبود آب، بی‌حالی و کم‌تحرکی را به دنبال دارد. در این بین آب از همه مهم‌تر است؛ چون ۷۰ درصد وزن بدنمان را تشکیل می‌دهد، اگر دو تا سه درصد از آن کم شود، ۳۰ درصد از عملکرد بدن افت پیدا می‌کند. در حال حاضر برای روزه‌دار حدود چهار ساعت مهلت برای خوردن است، بقیه ساعت اغلب در خوابیم. بدین منظور افطار باید با آبجوش و خرما شروع شود و بعد فرنی یا سوپ رقیق. بعد یک قاشق مرباخوری بارهنگ به همراه عرق نعنا و یک قاشق عسل. پس از آن غذای اصلی و یک ساعت بعد، آب و میوه و تنقلات دیگر. البته بعضی چای می‌خورند که به خاطر دفع آب و خشکی به هیچ‌وجه توصیه نمی‌شود.خواب زودهنگام در شب هم مهم است و این را بدانید که دو ساعت اول و آخر خواب نیمه عمیق و وسط آن عمیق است که حتما باید خواب عمیق داشته باشیم.

 


چه ورزشی بکنیم؟
ورزش در ماه مبارک رمضان باید با نگاه دیگری دنبال شود. توجه به تمرین‌های تعادلی و انعطاف‌پذیری نه تنها میزان آسیب‌های روزانه را تا ۵۰ درصد کاهش می‌دهد، بلکه باعث می‌شود شما با توجه به زمان طولانی روزه‌داری در این روزها، هر زمانی از روز بدون تغییر ساعت تمرین به فعالیت خود ادامه دهید. شرط سلامتی توجه به همه فاکتورهای آمادگی جسمانی است. انجام فعالیت‌های هوازی شدید که باعث کم آبی بدن و افت قند خون می‌شود، توصیه نمی‌شود .انجام فعالیت‌های روزانه با توجه به قد، وزن، سن و جنسیت افراد متفاوت است؛ اما اگر به دنبال تغییر در وزن خود هستید، باید سحر بیش از۸۰ درصد چربی و پروتئین و کمتر از ۲۰ درصد کربوهیدرات مصرف کنید؛ در ضمن فعالیت‌های روزانه را تغییر ندهید.

 


جالب است بدانید مرکز تعادل مخچه
 است. وقتی چشم را ببندید‌،۷۰ درصد پیام‌ها به سمت مرکز عصبی حذف می‌شود؛ بنابراین سعی کنید با چشم بسته حرکات تعادلی را انجام دهید و برای پیشرفت روی نقاط ضعف خود کار کنید.تمرین‌های انعطاف‌پذیری میزان آسیب‌های اسکلتی را کاهش می‌دهد،آسیب‌هایی مثل سر به جلو‌، افتادگی شانه، قوس کمر و... . لازم به ذکر است، زمان مناسب تمرین را انتخاب کنید و بسته به فیزیک بدنی هر فرد نوع ورزش و حرکت‌های تمرینی را متفاوت کنید تا فشار زیاد تمرین باعث آسیب به بدنتان نشود.در کل توصیه می‌کنم در این ماه با یک فرد متخصص در زمینه ورزش و تغذیه مشورت و برنامه کلی خودتان را مشخص و شروع به فعالیت کنید. اینکه چند جلسه تمرین کنید، چقدر به خودتان فشار بیاورید و سیکل تمرینتان به چه شکل باشد، نیازمند مشورت با فرد متخصص است.

 


میکروب‌های کوچک؛ درمانگرانی بزرگ
مهرداد مرتضایی: روده انسان حاوی بیش از 100 تریلیون باکتری زنده است که همگی آنها با هم، فلور میکروبی روده را تشکیل می دهند. باکتری‌ها به انواع مفید، مضر و خنثی برای سلامت انسان تقسیم می شوند.باکتری‌های پروبیوتیک از طریق رشد و فعالیت خود مانع رشد و تکثیر باکتری های مضر می شوند؛ علاوه بر آن با سنتز برخی مواد ضروری برای بدن مانند ویتامین ها، اسیدهای آمینه و... نقش مهمی در حفظ سلامت فرد ایفا می کنند.
 در کل اثرات مفید محصولات پروبیوتیک عبارت‌اند از:
پیشگیری از رشد و فعالیت باکتری‌های بیماری‌زا؛
کاهش کلسترول خون از طریق کاهش جذب آن در روده و افزایش دفع آن از خون؛
بهبود هضم لاکتوز در روده؛
جلوگیری و کاهش بیماری‌های روده‌ای و سرطان ؛
مصرف غذاهای حاوی باکتری های پروبیوتیک سبب کاهش ابتلا به بیماری های ویروسی و باکتریایی و کاهش ابتلا به بیماری‌های ویروسی و باکتریایی و کاهش سلول‌های سرطانی می شود؛ بنابراین استفاده از این محصولات برای افرادی که در معرض ابتلا به سرطان به خصوص سرطان روده بزرگ هستند، بسیار مفید است؛
تقویت سیستم دفاعی و ایمنی بدن؛
 افزایش پلاسما و لنفوسیت‌ها؛
افزایش دسترسی بیولوژیک به یون‌ها؛
بهبودعملکرد دستگاه گوارشی و حرکات دودی روده؛
تولید اسید لاکتیک موردنیاز بدن؛
کاهش پوکی استخوان و کاهش فشارخون.

 

 

url : http://www.isfahanziba.ir/node/95463

اصفهان زیبا را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

 

 

ضمائم روز

پیوست‌ها

  

 

 

بایگانی