ویژه نامه ها

اشتراک الکترونیکی روزنامه

CAPTCHA ی تصویری

شماره های پیشین

تغذیه مفید برای پیشگیری از اختلال روده

تاریخ درج : دوشنبه ۷ بهمن ۱۳۹۸
تغییر عادت‌های غذایی امروز، بیماری‌ها را افزایش داده است

این روزها به دلیل تغییر عادت‌های غذایی، بیشتـر افـراد دچــار نـفـخ می‌شوند. زندگی ماشینی با وقت اندک، کار زیاد و استرس فراوان، حداقل عارضه‌ای را که برای هر یک از افراد می‌تواند داشته باشد، نفخ چند ساعته شکم است که در صورت تداوم برای فرد آزار‌دهنده خواهد بود.ممکن است افرادی بعد از خوردن غذای خاصی احساس پری در شکم داشته و متوجه تورمی در معده خود شوند که اصطلاحا به آن نفخ می‌گویند.باید بدانید که اگر نفخ با برخی از علائم هشدار‌دهنده مانند کاهش وزن، کم‌خونی، اسهال و علائم سوءجذب همراه باشد، نیاز به بررسی‌های دقیق‌تری دارد تا با تشخیص علت ایجاد‌کننده و حذف آن درمان شود، اما در اشخاص مسن اگر نفخ شکم ناگهانی بروز کند، باید به دقت بررسی شود.نفخ شکمی با افزایش سن بیشتر می‌شود و برخی از افراد بیشتر مستعد بروز آن هستند.عواملی نظیر خوردن قطعات کوچک‌تر غذا، جویدن کامل و بلعیدن آهسته مایعات، دوره‌های نفخ را به حداقل می‌رساند. به عقیده متخصصان، هرچه مـیـزان هوای بـلعـیـده شـده کمتر باشد، میزان نفخ هم کـمتـر می‌شود. بنابراین، نوشیدن مایعات گازدار، جویدن آدامس و نوشیدن ناگهانی مایعات، این امر را سرعت می‌بخشد. به هر حال وجود گاز زیاد و نفخ شکم، باعث بروز تورم و حالت ناراحت کننده‌ای در ناحیه معده می‌شود که فــقـط از طریق خارج کردن گاز از معده قابل تسکین است، اما گـاز روده، در نـتـیـجـه فعالیت باکتری‌های روده‌ای روی کربوهیدرات‌ها و پروتئین‌های هضم نشده ایجاد می‌شود و در رأس گازهای شکمی، موادی هستند که به وسیله باکتری‌های دوره‌ای تخمیر شده و گاز متان را تولید می‌کنند. انواع لوبیا، عدس و نخود نیز اگر پخته شوند، نفخ بدبویی را ایجاد می‌کنند.

حبوبات را قبل از پختن بخیسانید 

با این عمل میزان قندهای غیرقابل هضم، نظیر رافینوز و استاکینوز که باعث بروز گاز می‌شوند، کاهش پیدا می‌کنند و از نفخ پیشگیری می‌کند.

از خوردن سبزی‌های خانواده کلم، پرهیز شود

در بعضی افراد، نفخ شکمی به دنبال خوردن پیاز، کلم فندقی، بروکلی، گل کلم و دیگر گـیـاهـان خـانواده کلم، تشدید می‌شود. اضـافـه کـردن ادویه‌جاتی مانند زنجبیل، رزماری و دانه رازیانه هنگاه طبخ غذا، تولید گاز روده‌ای را کاهش می‌دهد.

برای پیشگیری از تولید گاز مصرف فیبر به تدریج افزایش یابد

رژیم غذایی با فیبر بالا، برای سلامتی بسیار مفید است، اما می‌تواند باعث تولید گاز زیادی شود. متخصصان تغذیه برای پیشگیری از این امر افزایش تدریجی در مصرف فیبر و نیز عدم مصرف لوبیا و ملین‌های با فیبر زیاد را توصیه می‌کنند. به علاوه موادی نظیر سوربیتول، فروکتوز و سایر شیرین‌کننده‌ها و مقادیر زیاد ویتامین C در بعضی افراد باعث ایجاد نفخ می‌شود.

راه‌های دیگر برای مقابله با نفخ

نوشیدن یک فنجان نعناع یا چای رازیانه نیز پس از وعده‌های غذایی، وضعیت هاضمه را بهبود می‌بخشد.در بــعـضــی افراد، خــوردن مــاســت پروبیوتیک تولید گاز را متوقف می‌کند. انجام فعالیت‌های ورزشی به ویژه یوگا و حرکـات زانو به سـمـت قـفـسـه سینه نیز به تسکین این عارضه کمک می‌کند.مهران نوری، دانشجوی دکترای تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شیراز

 

url : http://www.isfahanziba.ir/node/106331

اصفهان زیبا را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

 

 

ضمائم روز

پیوست‌ها

  

 

 

بایگانی