ویژه نامه ها

اشتراک الکترونیکی روزنامه

CAPTCHA ی تصویری

شماره های پیشین

تاملاتی در آینده زیباسازی شهر اصفهان

تاریخ درج : شنبه ۲۳ تیر ۱۳۹۷
شماره روزنامه: 
زیبا بودی زیبا بمان

درز مان های گذشته به خصوص در عصر صفویه زیبایی به شدت با تاروپود شهر اصفهان گره خورده بود. هر بنا و اثری که به شهر اصفهان افزوده می شد همراه با خود زیبایی خاصی را به همراه می آورد که این زیبایی با سایر ارکان و بدنه شهری هماهنگ بود. سال‌های بعد تفکرات مهندسی و سوددهی و کارایی محض، نگاهی غالب بود و هرچه به جلو رفتیم پرداختن به زیبایی برای ما امری ثانوی شد و در اولویت های بعدی قرار گرفت تا جایی که تصور کردیم اگر چند طرح فانتزی را به بدنه شهرمان سنجاق کردیم، زیبایی رابه پیکره آن بازگردانده‌ایم.ما از آن غافل بودیم که درست است اصفهان شهری است که حدود یک قرن در راستای صنعتی شدن قدم برداشته است اما اصل و وجود آن ریشه در دورانی به نام صفویه دارد. از آنجا که اصفهان یک شهر نیمه سنتی است و هنوز سنت به جای مانده از دوران پیشین به ویژه از زمان صفویان در آن حیات دارد، هر هنری نمی‌تواند در این شهر خوش بدرخشد و مورد پذیرش توده مردم قرار می‌گیرد. بعضی از هنرها به بافت این جامعه می نشیند و برخی هنرها دفع می شود. به عبارت دیگر اصفهان مانند یک دار قالی می ماند که از پیش پودهای آن زده شده است، بنابراین هر تاری به آن دار قالی نمی توان زد. بدیهی است که این ادعا تا زمانی صادق است که این دار قالی همچنان برقرار باشد. با دور شدن از استواری و برقراری این دار قالی یعنی با افت عالم سنت در این شهر، فرض گفته شده نیز کمرنگ تر می‌شود.چه بسیار هنرهایی در عالم که به این شهر پا گذاشته‌اند و مردم را با خود همراه نکرده اند. این مهم به ما گوشزد کرد که پیش از هر چیز باید بنشینیم و بررسی کنیم که اصلا ذات آن کار با شهر هماهنگ هست یا نیست و این تفکر بسیار مهم تر از پرداختن به چند و چون و کیفیت کار است. برای مثال احمد رضا میرمقتدایی، استاد گرافیک بر این اعتقاد است که اصفهان اصلا نیازی به این نداشت که دیوارهایش با این حجم نقاشی شود. گاهی اوقات ما با مقداری کاه گل و نقش و خطوط ساده هم می توانستیم به منظور خود برسیم و در عین سادگی زیبایی را نیز حفظ کنیم. پس پرسش اساسی در ابتدا این بود که آیا ما اصلا به نقاشی شهری احتیاج داریم یا نداریم؟ درباره کیفیت آثار نیزباید بسیار اهل وسواس و دقت باشیم. این درحالی است که اصفهان در ذات خود، شهر نقوش زیباست. هر اصفهانی از بدو تولد بر در و دیوار شهرش، نقوش زیبایی برآمده از سنت می بیند که با آنها بزرگ می شود و بدان خو می‌گیرد. اصفهانی ها با جنس اصل روبه رو می‌شوند و از این رو ذائقه آنان بالاتر از حد عادی است.به نظر می رسد در حوزه زیباسازی شهر، اصفهان باید دو خط اصلی را دنبال کند. یکی همان جذب سرمایه های جهانی فرهنگی و استفاده از تجربیات آنان و دوم پرورش نیروی انسانی نخبه در این حیطه است. یعنی دقیقا جایی که هنرمندان ما تا جایی پیشرفت می کنند اما از نقطه‌ای به بعد فضایی برای پیشرفت ندارند. یادمان باشد که بنیان زیباسازی شهری بر عهده نیروهای متخصص انسانی است که البته در عالم هنر کمیاب، نادر و قیمتی هستند.  

url : http://www.isfahanziba.ir/node/77276

اصفهان زیبا را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

 

 

ضمائم روز

پیوست‌ها

  

 

 

بایگانی