ویژه نامه ها

اشتراک الکترونیکی روزنامه

CAPTCHA ی تصویری

شماره های پیشین

بار تصادف ها روی دوش اقتصاد

تاریخ درج : یکشنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۷
شماره روزنامه: 

  گزارش های رسمی پلیس راهور و وزارت راه و شهرسازی، خبر از مرگ حدود 43 نفر در شبانه روز در تصادفات جاده ای می دهد. به بیان دیگر هر هفته حدود300نفر در کشور با عارضه تصادف فوت می کنند. نرخ دیه کامــــل در سال جاری و در ماه های غیر حرام231میـــلــــیــــون تومــــان تعیین شــده و هر هفته69میلیارد و300میلیون تومان هزینه دیه افراد فوت شده در تصادفات کشور است! هزینه افراد زخمی، معلول و خانواده هایی که بدون سرپرست یا زن سرپرست می شوند باید جداگانه محاسبه و به این رقم افزوده شود!

 

 

     سوانح فقرزا
خطای انســـانی، خودروهـــای بدون کیفیـــت و جاده‌های فاقد استاندارد دست به دست هم داده تا هر ساله رقمی هنگفت با تصادف های جاده‌ای، آتش زده شود. تصادف جاده ای، در طول 10 سال گذشته عامل مرگ بیش از 250 هزار نفر در کشور بوده، رقمی که می تواند عملکرد مسئولان ذی ربط را زیر سوال ببرد.هرچند فرماندهی انتظامی در استان اصفهان به صورت سالیانه برنامــــه ای را برای کاهش تصادفات جاده ای اجرا می کند و نرخ مرگ و میر نیز کاهش یافته، اما همچنان ارقام تصادف ها نسبت به استانداردهای تعریف شده جهانی بالاست. ضرب العجل خاصی برای کاهش سوانح جاده ای، اعلام نشده و همچنان ایران در بین کشورهای برتر در تعداد میزان تلفات تصادفات جاده ای قرار دارد. در کنار هزینه های اجتماعی زیادی که سوانح جاده‌ای به جامعه وارد می کند، از هزینه های اقتصادی آن نمی توان چشــــم پوشــــی کـــرد. مرکز پژوهش های مجلس ارقام متفاوتی از خسارت‌های اقتصادی تصادفــــات جاده ای، اعلام کرده که آخرین آن معادل 8 درصد از تولید ناخالص داخلی کشور بوده است، رقمــی که مسئولان ذی ربـــط به خصوص حوزه وزارت راه، با دیده تردید به آن نگاه می کنند. طبق گزارش این نهاد، میزان کشته ‌شدگان تصادف جاده ‌ای در دنیا به ازای هر 10 هزار خودرو سه نفر، اما این نرخ در ایران به ازای هر 10 هزار خودرو 3.7 نفر است. به گفته محمد بخارایی دبیر انجمن طرفداران ایمنی راه‌ ها، با وقوع سالانه 700 هزار تصادف در سراسر جاده های کشور، حــدود یک سوم تخت های بیمارستانی به مصدومان تصادف ها اختصاص دارد و به طور تقریبی 25 درصد بودجه بهداشت و درمان صرف هزینه های تصادفات جاده ای می شود. او گفته است با فوت حدود 16 هزار نفر بر اثر سوانح جاده ای که بیشتر آنها سرپرست خانوار هستند، سالانه بیش از250 هزار خانوار کشور فقیر می شوند.

 

 

    مسئله نقاط حادثه خیز
تجربــه نشــــان داده نـــــقــــاط حادثــــه خیــــــز در جاده‌های کشور و به خصوص جاده های اصفهان به عنوان مهم ترین مسیرهای مرکز کشور، از بین نمی روند بلکه از نقطه ای به نقطه دیگر منتقل می شوند.ایمنی راه ها در کاهش تصادفات جاده ای تاثیرگذار است و طبق آماری که وزارت راه اعلام کرده، برای نگهداری از همه جاده های کشور به طول 215 هزار کیلومتر، بودجه هشت هزار میلیارد تومانی نیاز است. در سال های اخیر از این رقم فقط دو هزار میلیارد تومان پرداخت شده و هزار میلیارد تومان هم بدهی پیمانکاران برآورد می شود. بنابراین کمتر از 50 درصد اعتبارات مورد نیاز برای نگهداری از راه های کشور تخصیص یافته که با رقم  مورد نیاز فاصله زیادی دارد. کمبود اعتبارات برای ارتقـــای ایمنــــی راه هــــا می تواند در بروز تصادفات جاده ای تاثیر گذار باشد. طبق یک پژوهش بدون نام و نشان، سال هاست که انسان سهم 70 درصدی در بروز تصادفات جاده‌ای دارد و 30 درصد مابقی بین خودرو و جاده‌های کشور تقسیم می شود.  باید دید خودروسازی های ایرانی تا چه حد استانداردهای بین المللی را در تولید محصولات خود رعایت می کنند. طبق اعلام پلیس راهنمایی ورانندگی نیروی انتظامی در سطح جاده های کشور بیش از سه هزار نقطه حادثه خیز وجود دارد که هر کدام از این نقاط می توانند عامل بروز تصادفات جاده ای باشند. آیا با وجود تمام این موضوع ها باز هم عامل انسان در ایران سهم 70 درصدی در بروز تصادفات جاده‌ای دارد؟ /گروه اقتصاد اجتماعی

url : http://www.isfahanziba.ir/node/83234

اصفهان زیبا را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

 

 

ضمائم روز

پیوست‌ها

  

 

 

بایگانی