گرانی‌ها به بازار دوربین مداربسته رونق داد

استفاده از دوربین مداربسته در اماکن مسکونی فراگیر شده است؛ ولی قیمت این دوربین‌ها پابه‌پای ارز افزایش پیدا می‌کند. در شرایطی که قیمت یک تلویزیون و یخچال باکیفیت از 10میلیون تومان گذشته است و خرید لوازم‌خانگی کوچک به‌صورت میلیون تومانی آب می‌خورد، شاهد رونق بازار دوربین‌های مداربسته برای منازل هستیم. علاوه بر این، مسئولان بعضی از شرکت‌های بیمه نصب دوربین مداربسته را یکی از شرایط بیمه اماکن مسکونی عنوان می‌کنند. در حال حاضر دوربین‌های مداربسته آنالوگ، ارزان و باسابقه‌ترین دستگاه‌ها در بازار اصفهان هستند. در مقابل، دوربین‌های تحت شبکه جدیدتر، نصب ارزان و آسان‌تری دارند.

تاریخ انتشار: 01:47 - یکشنبه 1400/07/4
مدت زمان مطالعه: 2 دقیقه
no image

مشاهده‌های میدانی نشان می‌دهد تقاضای خانگی در بازار دوربین‌های مداربسته بالاست و فروشندگان معتقدند بازار در مقایسه با سال گذشته رونق پیداکرده و به‌اصطلاح از «یخ‌زدگی» خارج شده است؛ بااین‌حال باید در سه مرحله جداگانه هزینه پرداخت تا یک خانه به دوربین مداربسته مجهز  شود.

قدم اول؛ انتخاب دوربین

نوع دوربین مهم‌ترین عامل اثرگذار بر قیمت نصب دوربین مداربسته برای یک خانه محسوب می‌شود. در حال حاضر دو نوع دوربین امنیتی آنالوگ و تحت شبکه در بازار وجود دارد که دوربین‌های آنالوگ نسل قدیمی دوربین مداربسته است و برای فیلم، عکس‌برداری و نظارت بر یک منطقه کوچک مانند ورودی‌ها، پارکینگ‌های کوچک، خانه‌های معمولی و… کاربرد دارد. در حال حاضر یک دوربین مداربسته آنالوگ ساده با برندهایی از قبیل شارک، زاندریا، برسای، یورو کوانتوم، اسکای ویژن و… با قیمت 170 تا 250هزار تومان به فروش می‌رسد. دوربین‌های آنالوگ پیشرفته مانند لانگسی، برایتون، هایک ویژه و… بیش از یک‌میلیون تومان قیمت
دارند. این دسته از دوربین‌ها مجهز به حافظه داخلی برای ضبط خودکار است و بعضی مدل‌های آن قابلیت پشتیبانی از وای‌فای را دارد. دوربین آنالوگ به یک دستگاه ضبط کننده DVR متصل می‌شود و قیمت این دستگاه‌ها باتوجه به تعداد کانال یا همان دوربین‌های مداربسته، حافظه، مدل و برند متفاوت است؛ برای نمونه، دستگاه DVR چهارکانال اکسون مدل AXD2404 حدود 950هزار تومان و دستگاه هشت کانال داهوا DVR مدل XVR5108HS-4KL-X چهارمیلیون و 700 هزار تومان قیمت دارد.دوربین‌های تحت شبکه، نسل جدید دوربین‌های مداربسته به‌شمار می‌روند. این دوربین‌ها قادر به ارسال بی‌سیم تصاویر به ثبت‌کننده ویدئویی تحت شبکه یا NVR هستند. دوربین مداربسته تحت شبکه کیفیت بالاتری به کاربر ارائه می‌دهد؛ ولی قیمت بیشتری دارد. اکنون خرید یک دوربین مداربسته تحت شبکه ساده بین 250 تا 500 هزار تومان آب می‌خورد. مدل‌های پیشرفته‌تر مانند تولیدات برند موبوتیکس، وایکان، اکسیس، کستل و… هم بالاتر از 20میلیون تومان قیمت دارند. دستگاه‌های ویدئویی NVR نیز بین یک تا هفت میلیون تومان بسته به تعداد کانال و برند قیمت‌گذاری می‌شوند.‌

قدم دوم؛ نصب دوربین

نصب دوربین مداربسته هزینه مشخصی ندارد؛ زیرا اجرت راه‌اندازی دوربین با درنظرگرفتن شرایط و سختی کار مانند داکت‌کشی، ارتفاع محل نصب و… مشخص می‌شود؛ برای نمونه، عرف نصب دوربین تا ارتفاع حدود سه متر از سطح زمین محاسبه می‌شود و درصورت نصب دوربین در ارتفاع بیشتر، هزینه نصب افزایش می‌یابد؛ علاوه بر این، قیمت نصب دوربین‌های مداربسته توسط هر نصاب متفاوت است. نصب دوربین‌های آنالوگ به‌مراتب دشوارتر از تحت‌شبکه است و نصاب‌ها دستمزد بالاتری بابت نصب آن‌ها دریافت می‌کنند. در مقابل کابل‌کشی و راه‌اندازی دوربین‌های تحت شبکه آسان و ارزان‌تر است؛به‌طوری‌که تعدادی از شرکت‌ها برای دوربین مداربسته تحت شبکه خود نصب رایگان ارائه می‌دهند. درمجموع هزینه نصب هر دوربین مداربسته باتوجه به شرایط نصب و نصاب در اصفهان بین 55 تا 90 هزار تومان و برای راه‌اندازی هر کانال دستگاه DVR و NVR حدود 12 تا 35 هزار تومان است.

 قدم سوم؛ وسایل نصب

نصب دوربین مداربسته علاوه بر دوربین و نصاب به وسایل دیگری مانند کابل، داکت، جعبه‌تقسیم و… نیاز دارد. متراژ و نوع کابل‌کشی، نصب لوله فولادی، نصب داکت و… با درنظر گرفتن فضا و متراژ منزل و نوع دوربین مشخص می‌شود و برای نصب دوربین‌های آنالوگ به داکت و کابل بیشتری نیاز است؛ ازاین‌رو هزینه وسایل نصب ثابت نیست؛ برای مثال، نصب داکت پی‌وی‌سی دو تا سه‌سانت‌ونیم‌متری هر شاخه تا ارتفاع سه سانتی‌متر بین چهار تا شش هزار تومان قیمت دارد و قیمت پی‌وی‌سی چهار تا 9 سانتی‌متری تا ارتفاع سه سانتی‌متر به پنج تا هشت هزار تومان افزایش می‌یابد که بر اساس سلیقه خریدار و نصاب، شرایط محیط و نوع دوربین مشخص می‌شود. گفتــنــی اســت که خرید و نصب هر پریز برق برای دوربین مداربسته دست‌کم پنج‌هزار تومان هزینه دارد.

  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    سعیده غفاری

برچسب‌های خبر