شیرین مستغاثی

بازمانده از نسل بدون تکرار

علی‌اصغر شاهزیدی درباره علل عدم ظهور هنرمندان فاخر آواز از میان نسل جدید می‌گوید

هنر آواز بخشی از هویت ایران‌زمین است که در میان سبک‌های مختلف آن مکتب آوازی اصفهان یکی از شاخص‌ترین‌ها بشمار می‌رود. در مکتب آوازی اصفهان نام بزرگان بسیاری از چهارصد سال قبل تاکنون می‌درخشد و علی اصغر شاهزیدی یکی از آن‌ها است.

نقاش عشق

گفت‌وگوی اصفهان زیبا با استاد محمود لاهیجانیان، هنرمند پیش‌کسوت نقاشی ایرانی

محمود لاهیجانیان متولد پانزدهم دی‌ 1333 در خیابان مدرس اصفهان است. او مشق نقاشی را با حضور در مغازه روح‌الله روحانی معروف به طالعات و از شاگردان حاج مصورالملک آغاز کرد که در همسایگی آن‌ها قرار داشت و به مدت هفت سال نزد تنها استاد خود قلم زد. در دوران دبیرستان هوش و هنر محمود لاهیجانیان در زمینه مینیاتور بیش از پیش آشکار شد و سه سال متوالی در رشته مینیاتور، مقام اول استان اصفهان را به دست آورد و هم‌زمان با این دوران، حاج‌آقا فخرالدین امامی فرزند میرزاآقا امامی او را برای همکاری فراخواند و به‌این‌ترتیب کاشی‌سازی‌های آثار آقای فخر به عهده محمود لاهیجانیان گذاشته شد. بعد از دوران سربازی به خدمت بانک عمران درآمد و به گفته خود تا این لحظه قلم از دستانش جدا نشده و همچنان می‌سازد و می‌پردازد.

گالری‌داری به شیوه گلستان

لیلی گلستان در گفت‌وگو با اصفهان‌زیبا از راهکارهای موفقیت در گالری‌داری می‌گوید

لیلی گلستان به معرفی نیازی ندارد اگرچه سخن‌گفتن درباره او نیز در این نوشتار نمی‌گنجد. همین بس که نام او برای هر صاحب‌هنر و صاحب‌سخنی، نامی است سنگین و سرشار از گفتنی‌های بسیار... . اما در این مجال همین‌قدر کافی است که بگوییم لیلی گلستان نویسنده، مترجم و گالری‌داری است که طراحی پارچه را در مدرسه هنرهای تزیینی پاریس، ادبیات فرانسه و تاریخ هنر جهان را در کلاس‌های آزاد دانشگاه سوربن فراگرفت و نه فقط او بلکه حضور خانواده‌اش نیز در تاریخ، ادبیات و هنر ایران حضوری مثال‌زدنی و غیرقابل‌انکار است تا آنجاکه لیلی گلستان درباره خانه پدری خود در محله دروس تهران می‌نویسد:

نگارخانه صفوی در دومین نمایشگاه تخصصی آرت پروژه میزبان نقاشی‌های سید محمود حسینی است
همراه با مریم کریمی، نویسنده ‌اصفهانی ناتوان از سخن‌گفتن
گفت‌وگوی اصفهان‌زیبا با مرشد اسماعیل نصوحی، تنها بازمانده از پرده‌خوان‌های دهنوی مبارکه

واقعیات خیالی، خیال‌های واقعی

نگارخانه صفوی در دومین نمایشگاه تخصصی آرت پروژه میزبان نقاشی‌های سید محمود حسینی است

دومین نمایشگاه از مجموعه نمایشگاه‌های دوره تخصصی آرت پروژه با عنوان «واقعیات خیالی، خیال‌های واقعی» ارائه‌کننده آثاری از «سید محمود حسینی» است که در نگارخانه صفوی برگزار شده است. این آثار اگرچه به حوزه پست‌مدرن تعلق دارند اما همه ویژگی‌های این سبک از نقاشی را نشان نمی‌دهند و با پرداختن به مفاهیم انسان، زمان و مکان و با نگاهی به سنت و گذشته و همچنین استفاده از المان‌های فرهنگی، هنری و تاریخی ایران‌زمین خلق‌شده‌اند.

کسی ما را باور می‌کند؟

همراه با مریم کریمی، نویسنده ‌اصفهانی ناتوان از سخن‌گفتن

مریم را یکشنبه روزی دیدم از آن روزهای خاص که در ذهن می‌ماند در آن بنای قدیمی که نامش آسوده‌مأوا بود! رفته بودم تا به مریم و دوستان شبیه خودش یاد بدهم چطور دل‌نوشته‌هایشان را به داستان و شعر نزدیک کنند. بچه‌هایی که هرکدام به‌نوعی ناتوانی جسمی داشتند و برخی نیز حتی از حرف‌زدن هم ناتوان بودند، اما برای نوشتن، دانستن و یادگرفتن حکایت آنان حکایت دیگری بود! آنجا و در جمع آن‌ها بود که متوجه شدم نه قواعد شعرگویی، نه عناصر داستان چندان به کار نمی‌آید وقتی راوی جان‌ودل تو باشد! و این‌گونه بود که روایتم شد: روایت مصطفی و خنده‌های معصومانه‌اش، روایت ملیحه و چشم‌های کم‌‌سویش، روایت سمیه و خواب‌های آسمانی‌اش... و روایت مریم و آرزوهایش!

درویشی و عاشقی

گفت‌وگوی اصفهان‌زیبا با مرشد اسماعیل نصوحی، تنها بازمانده از پرده‌خوان‌های دهنوی مبارکه

پرده‌خوانی نوعی نمایش مذهبی ایرانی است که در زمان صفویه و با پرداختن به مباحث مذهب شیعه به‌صورت روضه‌خوانی، حمله خوانی، پرده‌داری، صورت‌خوانی و سخنوری رواج یافت و روزگاری در کوچه‌پس‌کوچه‌های شهرهای مختلف ایران با تمرکز بر دو رکن پرده و پرده‌خوان، با کلامی آهنگین اجرا می‌شد، اما امروزه این آیین حتی در جشنواره‌های مناسبتی نیز کمتر دیده می‌شود. نمایشی که در دهنوی مبارکه نیز از سابقه‌ای طولانی برخوردار است و اکنون تنها حامل زنده این فرهنگ و میراث ناملموس، «مرشد اسماعیل نصوحی» درویشی بازمانده از نسلی پرده‌خوان است.

صفحه‌ها

اشتراک در RSS - شیرین مستغاثی